Start > Körkortsforum > Definition av ”backning”? Ansv…

Definition av ”backning”? Ansvar vid kollision!!

Helene 2014-04-23 17:03 ! Citera #
Hej alla!

Ni som är mitt inne i teoribitarna kan gärna få hjälpa mig med ett problem. :)

Har för första gången någonsin sedan jag tog körkort 2003 varit inblandad i en kollision. Kör annars 4000 skadefria mil per år.

Blev påbackad på en parkeringsplats.

Jag hade backat ut ur min ruta, allt var fritt och inga hinder, lagt i ettans växel, krypkört en pyttebit för att ratta och ändra hjulställningen något och sedan svepte jag över speglarna för att kolla om det är fritt så jag kan köra vidare. I vänster sidospegel ser jag då en bil komma backande med mycket hög fart - en halv sekund senare satt han i min vänstra bakskärm.

Försäkringsbolaget Volvia, där bilens vagnskadegaranti finns, säger nu att jag fortfarande backade! Att själva backningen inte är över bara för att backningsmomentet är det. Att jag har väjningsplikt även efter att jag lagt i ettan, och måste köra fram ”en bit” innan backningen kan anses vara över. Detta betyder såklart att Volvia menar att jag är delvis vållande till kollisionen - och får punga ut med hörliga 6300:- i självrisk (fortfarande sugna på körkort? :D )

Vad säger ni med fräsch teori? Vad är egentligen definitionen av en backning? Finns det fler moment i en backning än själva backningsmomentet i backväxeln?
Jossan-88 2014-04-24 16:54 ! Citera #
Detta låter mycket märkligt eftersom det är högerregeln som gäller vid en parkeringsplats.
Och kommer då bilen från din vänstersida så är det ju han som har väjningsplikt med tanke på högerregeln!
Och jag tycker att din backningsmoment var över med tanke på att du hade krypkört en bit FRAMÅT innan han backade in i dig. Så detta skulle jag bestrida!

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 16:13
13
I dag 08:23
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo