Start > Körkortsforum > Körning på landsväg

Körning på landsväg

StinaJo 2009-07-28 16:37 ! Citera #
Kan man bli kuggad för att man kör för sakta på landsväg? jag tycker oftast att 70 är för fort på en krokig väg med dålig sikt.
Gäst 2009-08-01 11:40 ! Citera #
Jag tror nog gärna inte att dom kuggar dig om du kör efterväglaget. Krokig brokig smal väg med dålig sikt då kan det inte alltid lätt att hålla 70 pågrund av säkerheten. Och är du osäker, kan du bara säga på uppkörning här ligger jag inte samma hastighet som på skylten eftersom..

Men kör du på en landsväg och det står 70, då ska man kunna köra i 70, om det inte kommer skyltar som varnar för kurva, då ska man sänka hastigheten så man klarar av att ta kurvan! Se bara till att du inte få köbildning bakom dig. :)
Gäst 2009-08-18 16:48 ! Citera #
Om det är 70 på en landsväg och det är lite krokit och kurvigt så ska du köra i den hastighet som passa bäst för just dig. Men du ska heller inte överdriva och köra ör långsamt, utan att du kankse håller 60/65 på en 70 väg.
mariag 2009-11-26 14:07 ! Citera #
Däremot kan man ju bli kuggad för att man inte anpassar hastigheten lämpligt efter förhållandena
Gäst 2010-09-05 19:34 ! Citera #
Anser du själv att det inte är säkert att köra i den högst tillåtna hastigheten så tror jag inte du blir kuggad. Men om du utan tvekan kan hålla den hastigheten så ska du göra det! Det är vad min lärare har sagt!
Gäst 2010-09-06 20:00 ! Citera #
Kör i vad du tycker är säkert, kanske 60 nåt.
Men tala kanske även om för kontrollanten hur du tänker.
Att du vet att det är 70 men håller lägre hastighet för att du tycker det känns säkrare :)
Pontus 2010-09-08 14:31 ! Citera #
Förhållanden avgör självfallet. En vanlig landsväg med 70-90 bör man ju kunna hålla just angiven hastighet för. Men sen finns det ju landsvägar som är krokigare än en rallybana och med lite sunt förnuft inser man nog att 70 inte går att hålla där.

Hade min första körlektion utanför stan på just en krokig 70-väg som svängde värre än vanligt. Blev först orolig över att jag aldrig skulle kunna hålla hastigheten. Nu några körlektioner senare och mer erfarenhet av andra vägar 70-110, så har jag ju insett att just den vägen jag åkte på första gången var extrem och att 70 inte passade. Även något jag tog upp med min körlärare idag som bara kunde instämma, ”på den vägen är det omöjligt att ligga i 70”.
Gäst 2010-11-06 14:57 ! Citera #
Jo man kan bli kuggad för det. Jag blev det i alla fall. Enligt inspektören körde jag alldeles för sakta fastän omständigheterna lät mig köra snabbare än så.
striker 2010-11-07 22:18 ! Citera #
Jag körde inte 70km/h på landsväg eftersom det inte var lämpligt med kurvor backar mm. men på motorvägen är det bäst att hålla hastigheten för att det ska flyta på smidigare och det blir säkrare då.
RLandersson 2010-11-17 18:23 ! Citera #
När du närmar dig en kurva ska du ju anpassa hastigheten beroende på hur tvär kurvan är. Du kan inprincip aldrig köra för sakta i en kurva men kör du för fort kan det gå illa. Tänk på att om det är skymd sikt ska du kunna stanna om något plötsligt skulle stå på vägen när du rundat kurvan ex. vilt, barn.

På en 70-väg ska du köra i 70 där du kan. Tänk på att innan kurvan släpper du gasen, när du ser hur vägen rätar ut sig igen gasar du. Då brukar kurvan bli ”skön” att åka i. Kurvtagningen blir behaglig.

Senaste foruminläggen

Rubrik
11
I dag 17:36
5
I dag 14:05
8
I dag 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest