Start > Körkortsforum > Körteknik

Körteknik

StinaJo 2009-07-28 16:22 ! Citera #
Hej! Jag ska köra upp inom snar framtid och undrar om det är obligatoriskt att vinkla ned sidospegeln när man backar runt gathörn, jag tycker nämligen det är lättare när man inte använder sig av den.
Gäst 2009-08-01 11:59 ! Citera #
Det är inte obligatoriskt. Men körskolelärare föredrar om jag inte ändrar speglarna och inte använder dom så mkt.
sf12 2009-08-30 20:30 ! Citera #
Inte något som min körlärare sagt något om han till och med täckte för den för att jag inte skulle kolla på den (den högra vid passagerarsidan) och jag klarade det bra, bara att kolla igenom det tringelformade fönstret bakom passagerarplatsen bak, så ser du hur du är placerad mot gatan du ska in på, börjar trotoarkanten försvinna ur det triangelformade fönstret så ska du ta fullt anslag med ratten så du kommer nära kanten igen på den nya gatan. Glöm inte att ha bra uppsikt överallt och krypkör sakta. Kommer det någon så stanna och låt den passera innan du fortsätter.

Ska inte vara några större problem.

Lycka till.
Astray 2009-09-04 16:59 ! Citera #
Min lärare säger att man ska stanna tre gånger under backningen för att titta i alla speglarna.

Sedan hade jag lärare som sa att man ska börja svänga när gathörnet försvunnit ur höger sidobackspegel, medan en annan sa att jag skulle börja svänga när hörnet kommit i sikte i högra bakre sidofönstret.

Om jag får välja den bästa tekniknen väljer jag den sista. Men man blir ju lite irriterad när två lärare på samma körskola lär ut olika saker... :?
Adde 2009-09-15 00:29 ! Citera #
Klarade det momentet på uppkörningen utan att varken ändra speglarna eller stanna x antal gånger som någon tidigare skrev. Det viktigaste är väll att ingen person eller fordon är bakom bilen när man utför manövern och det ser man ju lättast genom att vrida nacken och kolla bakåt helt enkelt... Tänk dock på att signalera när du ska fortsätta efter backningen. Min uppkörningstant påpekade detta men var tack och lov väldigt förlåtande då jag kollade speglar och dödavinkeln innan jag forsatte :).

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor