Start > Körkortsforum > Stopp/Signal - fråga om en spe…

Stopp/Signal - fråga om en specifik situation..

Gäst 2014-04-17 21:48 ! Citera #
Tjena!

Vet inte ifall ni kört i en liten cirkulationsplats bara några meter ifrån Solna C som också leder till Vällingby/Sundbyberg osv.

För er som ej är bekanta så är det en liten rondell som har en stopp/signal skyllt mitt i själva rondellen. Som ni ser kommer det in bilar från höger i bilden och överallt som vanligt.

När det gäller stoppsignalen så sägs det ju enligt lagen att ”..fordon som skall passera signalen skall stanna vid rött ljus. Fordonet skall stannas vid en stopplinje eller, om sådan saknas, vid märket.”

Så om jag förstått det rätt så ska jag endast stanna vid rött när jag ska köra ut åt det hållet där trafiksignalen sitter på bilden (vilket är rakt framåt i bilden, kan vara svårt att se)? Men hur är det för då för de som t.ex. har kommit in i rondellen från nån sida, kör i det innersta körfältet men ska runt/alt fortsätta åt vänster i rondellen? Ska de fortsätta att köra som vanligt vare sig trafiksignalen visar rött eller grönt och bara köra som vanligt då?

Som jag har förstått ska ju också denna signal hjälpa bilister som kommer ifrån höger i bilden att lättare kunna komma in i rondellen då de kan bli mycket bilar då och då. Så det är därför jag frågar, vill vara säker liksom. Förstår ju att de har väjningsplikt men vill bara vara säker som sagt.

En bild:

i1272.photobucket.com/albums/y388/Deevo14/solnac_zps5171598b.jpg
Gäst 2014-04-27 19:13 ! Citera #
Hej,

Om det är stopp/rött så bör väl alla stanna oavsett vilken riktning dem kör ifrån.
Gäst 2014-05-11 21:35 ! Citera #
Gäst
Hej,

Om det är stopp/rött så bör väl alla stanna oavsett vilken riktning dem kör ifrån.

Det är det jag tror, men inte säker. Det är därför jag frågar :D

Vill bara att någon som vet mer kan bekräfta det.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor