Start > Körkortsforum > Cirkulationsplats med bil bred…

Cirkulationsplats med bil bredvid körfält

Filippa 2014-04-16 20:48 ! Citera #
Hej,
scenario: i en tvåfilig cirkulationsplats så ska jag till vänster. Jag lägger mig därför i inre körfältet. När jag ska byta körfält/köra ut så ligger det en bil bredvid min och jag kan därför inte köra ut/byta körfält. Även om det här aldrig har hänt mig så undrar jag hur man ska agera? Ska man avbryta och istället köra ett varv till eller ska man på något sätt bromsa ordentligt och lägga sig bakom bilen för att kunna köra ut? Hoppas ni förstår hur jag menar :) . Någon som varit med om liknande?
Mvh
Gäst 2014-04-16 21:28 ! Citera #
Jag har inte varit med om det men också föreställt mig scenariot. Jag har frågat en körskollärare men denne menade att sådant aldrig händer. Själv tror jag ändå möjligheten finns och ser ett varv till i rondellen som det säkraste alternativet.
Jossan-88 2014-04-16 22:00 ! Citera #
Det där hände mig när jag körde i Norrköping med min trafikskola, och jag valde då att bromsa in för att släppa förbi bilen som låg utanför mig så att jag kunde smita in bakom honom. Och jag valde att göra så bara för att jag såg att det var tomt med bilar bakom oss bägge, så jag hindrade ingen annan bilist. Min trafikskolelärare tyckte också att det var rätt gjort, men han sa också att OM det hade funnits bilar bakom oss så hade han inte vart glad om jag hade gjort så, utan hade då föredragit att jag hade tagit en extra varv :)
Filippa 2014-04-19 15:13 ! Citera #
Tack, nu är jag lite klokare :)
Henke 2014-04-19 16:52 ! Citera #
Vid vänstersväng ska man föredraget gå ut till höger körfält, som bilden visar, när man blinkar om till höger efter ”rakt fram”-utfarten. Är det inte möjligt på grund av att någon ligger identiskt med dig får du väl låta bli och försöka ta det lite lugnare (med motorbroms eller väldigt lätt på bromspedalen) så att den kommer fram före. Annars får du väl köra ett varv till som sista alternativ.

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 16:13
13
I dag 08:23
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor