Start > Körkortsforum > Körteknik

Körteknik

Stina 2009-07-28 16:17 ! Citera #
Måste man vinkla ner sidospeglarna när man backar runt ett gathörn?
Gäst 2009-10-04 15:51 ! Citera #
Nej det är inget du ska behöva göra om du har ställt in dom på rätt sätt. Dessutom ska du lägga om ratten när hörnet försvinner i sidospegeln. Det är vad jag ha lärt mig :) Och kom ihåg att backa mot ditt mål
Gäst 2009-11-08 15:11 ! Citera #
Det underlättar såklart om du ser trottoarkanten bättre, men samtidigt tappar du sikten på annat som kan hända runt bilen. Det är alltså säkrare att ha uppsikt på mer än kanten. Dessutom är det lätt att glömma vinkla upp speglarna igen när du ska köra iväg. Då finns det risk att du blir kuggad på uppkörning.
Nicke 2009-11-09 01:23 ! Citera #
En till sak är att öppna dörren när man backar kan hjälpa riktigt bra ibland...då ser man garanterat trottoarkanten. Jag vet dock inte hur trafiklärare ser på detta men det är praktiskt och underlättar ibland :)
allleeex 2010-07-09 11:36 ! Citera #
Det är intte så bra att vinkla speglarna vid backning runt gathörn eftersom då ser du inte så bra runt omkring dig, viket är det viktigaste när man backar runt gathörn :)
Gäst 2010-08-16 03:08 ! Citera #
Håller med de andra
Diskmedel 2010-08-16 19:32 ! Citera #
Det där med att backa runt gathörn är lite klurigt faktiskt. Man måste nästan få in känslan, för speglarna har en tendens att inte riktigt fungera som man alltid vill. När man väl har fått in det där lilla ”knepet” så fungerar det däremot oftast ganska bra.
headstrong_ 2010-08-21 18:49 ! Citera #
Jag brukar ha backspeglarna så att jag ser bakhjulet om jag sträcker på mig. Då kan man bara sträcka på ryggen lite extra om man vill ha extra koll på kanten, men man har bra uppsikt när man sitter vanligt. Ska jag fickparkera vinklar jag dock ner dom så jag kan sitta vanligt och se bakhjulet, då räcker det oftast med att slänga en blick bakåt då och då istället :D

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 11:46
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo