Start > Körkortsforum > Kommer ingen vart!

Kommer ingen vart!

Gäst 2014-04-14 10:50 ! Citera #
Åh, jag är såå frustrerad! Jag har hittills tagit 10 lektioner på körskola och tycker att nu på sista tiden står jag bara och stampar och kommer ingen vart!
I början gick det bra och lärde mig snabbt, vi gjorde nya saker nästan varje lektion. Men nu är jag fast vid att backa in i parkeringsrutor, jag gasar för lite och han tycker jag växlar försent. Senaste gångerna har jag fått väldigt många motorstopp också.
Min lärare sa att de flesta på denna körskola brukar ta 12-15 lektioner men jag känner att jag kommer behöva minst 20 eller något...
Nu känns det inte alls lika roligt att övningsköra och jag känner mig mindre och mindre motiverad.
Någon annan som är/var i samma sits?
Jossan-88 2014-04-14 17:11 ! Citera #
Usch, inget roligt att känna som du gör. Men du ska inte jämföra dig med andra och hur många lektioner andra har tagit, alla är vi olika och behöver olika mycket tid på oss att lära oss saker. Jag själv tog 15 körlektioner innan min körskolelärare boka båda mina prov. Så jag tycker inte du ska sätta så stor press på dig själv, ta det bara lugnt så ska du se att det kommer gå bättre med både körningen och backningen :D
Lycka till!!
Gäst 2014-04-15 22:33 ! Citera #
Vill inte låta som en besserwisser, men bilen har ju en varvtalsmätare. :)

För att undvika motorstopp bör du ligga på åtminstone 1200rpm innan du sakta släpper upp kopplingen (ännu saktare och mer gas om det är uppförsbacke). Sedan ska du inte ligga över 1500-1800rpm om du inte håller på att accelerera upp i fart. Gör du det ska du fort upp till 3000rpm och sedan växla upp till den lämpliga växeln för att antingen fortsätta accelerera eller hålla stadig fart.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov