Start > Körkortsforum > Följa skyltar och högraste kör…

Följa skyltar och högraste körfältet?

aras 2014-04-13 21:39 ! Citera #
Hej!
Jag ska köra upp om några veckor i Farsta. Min körlärare säger att jag när jag ska köra mot mål, dvs följer skyltar, ska jag ligga i den fil som skyltarna visar går till tex farsta, även om det innebär att jag ligger i mittenfilen på Nynäsvägen.
När man åker från stockholms stad ut mot farsta på nynäsvägen visar skyltningens pilar att farsta är den vänstraste och mittersta filerna, högerfilen visar att den går till tallkrogen (tror jag) även fast den också går rakt fram. Detta innebär alltså att jag inte ligger i det högraste körfältet en ganska lång bit på nynäsvägen. Stämmer det verkligen att jag ska göra så?
När jag på uppkörningen får uppgiften att köra mot mål, ska jag följa skyltarnas placering, även om det innebär att jag inte ligger i högraste filen?

Tacksam för svar!
inspektörn 2014-04-14 05:19 ! Citera #
Ja
aras 2014-04-14 12:05 ! Citera #
Tack!
Gäst 2014-04-16 11:24 ! Citera #
Ja stämmer! I höger körfält ska du alltid ligga i om det är till ex 2 körfält mot samma färdmål

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 16:13
13
I dag 08:23
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov