Oftast är väexelådan inte lika känslig vid högre växlar, ju lägre växel desto viktigare är att du släpper upp kopplingen mjukt.
Att bilen kan kännas hackig kan bero på att du har för långsam hastighet eller att du inte utför växlingen på ett tillräckligt mjukt sätt. Det är stor skillnad på nyare och äldre bilar där äldre bilar kan vara mer svårbemästrade.
Detta är svårt i början och man blir bärre på detta ju mer man tränar. Tänk på att växelådan egentligen går igenom samma procedur vid högre växlar, du släpper upp kopplingen mjukt i början och sedan när du känner att gasen tar över så släpper du upp den snabbare så slipper du slira på kopplingen.
Precis som han säger så är det lättare vid högre hastighet, men tänk på att proceduren är fortfarande den samma så det kan slita väldigt mycket om man gör fel.
Öva på att möta med gasen, så kommer du inte att få den hackig starten eller så.
Ge lite mer gas och släppa på kopplingen jämt!