Start > Körkortsforum > Dragläge

Dragläge

Gäst 2014-04-08 15:00 ! Citera #
Hur gör ni för att hitta dragläget?

Min trafikskolelärare säger man ska släppa kopplingen till dragläget och sen möta med gas men jag får ofta motorstopp då jag höjer kopplingen lite för snabbt eftersom jag blir stressad av att komma iväg fort vid trafikljus om jag har bilar bakom mig.

Om jag istället börjar med att gasa konstant till 2000 varvtal och sen höjer kopplingen är det inga problem men vad jag hört är det inte för det sliter på kopplingen?

Sen undrar jag också om det är okej att använda handbromsen vid uppförsbacke eller anses det som att fuska?
Jossan-88 2014-04-08 15:50 ! Citera #
Du har svarat på din egna fråga hur du ska göra.. Eftersom du skriver själv att du får motorstopp när du lyfter kopplingen för snabbt så har du ju fått svaret på din fråga hur du ska göra :)
Och varför ska du komma snabbt iväg från ett rödljus? Det räcker gott och väl med att ge lite grundgas och påbörja ”kopplings-upp-släppet” när det slår om från rött till gult. Då har du hunnit hittat dragläget lagom tills det slår om till grönt :)
Och nej det är aldrig bra att slira på koppling för mycket, så där har din körlärare rätt.
Att använda handbroms vid uppförsbacke räknas inte som fusk, jag fick lära mig att testa på att både använda och att inte använda, sedan skulle fortsätta använda det som kändes bäst för mig :)
inspektörn 2014-04-08 19:53 ! Citera #
Enklaste sättet att lära sig hitta dragläget är:
Ge lite gas så att varvräknaren hamnar på 1200 rpm, ungefär! Inte 2000!!!!
Släpp sakta upp kopplingen!
När varvräknaren börjar sjunka, har du dragläget och då ger du försiktigt stödgas så att varvtalen inte sjunker mer och fortsätt släpp upp kopplingen så är du iväg!
Kom dock ihåg att det här med dragläge är en nybörjargrej! När du blivit mer erfaren tar man i princip aldrig dragläget, utan man kör!
Gäst 2014-04-16 23:01 ! Citera #
Lite off topic kanske, men tänkte att sedan t/s fått svar på sin fråga..

För mig kom jag fort igång med att köra igång från ett stoppläge, delvis vid trafikljus osv. Det är något som jag lärde mig väldigt fort att hantera per automatik.

Men när det kommer till upp- samt nerväxling?... :?

Är det någon som snälla kan förklara hur man växlar upp och ner? Det ända som händer varje gång jag försöker på mig något av de 2 är att bilen saktar ner farten (troligtvis för att jag gasar för mycket samtidigt som koppling ligger för nertryckt(??)) eller att den hoppar.

När exakt ska man börja gasa vid uppväxling tex? Vet att alla säger dragläget, men slöar inte det bara ner bilen? Isåfall, när kan man börja gasa på mer? Vet att alla säger att man ska gasa på samtidigt som man sakta släpper kopplingen men som sagt slöar ju bara bilen ner för mig.

Någon som kan hjälpa mig lite? :D
Gäst 2014-04-17 17:38 ! Citera #
Komplicera inte till det, låt oss säga du kör på 2ans växel och vill upp till 3an då gasar du, släpper gasen, trycker ner kopplingen och byter, sedan så släpper du kopplingen och gasar på! Oroa dig inte om du förlorar lite fart därimellan det är bara att gasa på..

När du ska växla ned: till ex du ska av motorväg då ska du bromsa ner till önskat hastighet, släpp bromsen, tryck ner kopplingen, lägg in passande växel, släpp koppling och fortsätt bromsa om det behövs.
Gäst 2014-04-17 18:37 ! Citera #
Korkort14
När exakt ska man börja gasa vid uppväxling tex? Vet att alla säger dragläget, men slöar inte det bara ner bilen? Isåfall, när kan man börja gasa på mer? Vet att alla säger att man ska gasa på samtidigt som man sakta släpper kopplingen men som sagt slöar ju bara bilen ner för mig.


Finns inget exakt läge då du ska börja gasa, men det är väl ungefär vid dragläget. Dock så är det en sak du kommer att få känna dig fram till, bara å öva! ;) :D Men i övrigt så sa ”Gäst” allt.
Gäst 2014-04-17 21:30 ! Citera #
Gäst
Komplicera inte till det, låt oss säga du kör på 2ans växel och vill upp till 3an då gasar du, släpper gasen, trycker ner kopplingen och byter, sedan så släpper du kopplingen och gasar på! Oroa dig inte om du förlorar lite fart därimellan det är bara att gasa på..

När du ska växla ned: till ex du ska av motorväg då ska du bromsa ner till önskat hastighet, släpp bromsen, tryck ner kopplingen, lägg in passande växel, släpp koppling och fortsätt bromsa om det behövs.


Tackar för svar. Jo iofs, men brukar det inte bli så att bilen slöar ner emort när man gasar på? Gissar väl på att det betyder att man har kopplingen nedtryckt för mycket, eller? Och tänkte också på när man kommer i högre växlar (säg 3-5/6) och man ligger på minst 50 km/h då kan det ju gå illa ifall farten minskas mycket. Det är sånna lägen jag främst tänker på.

Men det kanske är så att man släpper kopplingen mycket fortare ju mer fart och högre växel man kör på?

Och angående nedväxling..jo, det förstår jag. Men jag tänker när man ska växla ner och gasa vidare direkt?


Tack för svaren iallafall (+ @abstn).
Budda 2014-05-20 23:32 ! Citera #
inspektörn
Enklaste sättet att lära sig hitta dragläget är:
Ge lite gas så att varvräknaren hamnar på 1200 rpm, ungefär! Inte 2000!!!!
!


Detta fungerar på moderna bilar. Gör det med en lite äldre bil så blir det kärringstopp.
inspektörn 2014-05-21 18:14 ! Citera #
Budda!
Det funkar även på äldre bilar!
Läs noggrant vad jag skrivit!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov