Start > Körkortsforum > Motorvägspåfart skapar förvirr…

Motorvägspåfart skapar förvirring

Henke 2014-04-06 14:09 ! Citera #
Min trafiklärare tycker att jag ”inte ska ha så bråttom” om jag ser bilar komma nära för att låta dem köra förbi innan jag kommer ut och ska in på själva motorvägen från påfarten. Han tycker att jag ”skrämmer dem”. Det skapar väldigt mycket förvirring då jag från i princip alla andra håll ser att det påstås vara vanligt att underkännas på körprovet för att göra just detta - inte komma upp i fart i tid och/eller vara kvar för länge på treans växel (som ju används för att komma upp i fart) och varva ur motorn onödigt länge.

Experts åsikt:

Att man drabbas av plåtskador om man felaktigt förväntar sig att andra ska lämna företräde är inte att undra på. Hoppas detta svar kan rädda läsaren från ytterligare plåtskador på motorvägspåfarter.

Huvudansvaret för att påfarten görs utan fara eller onödigt hinder för motorvägstrafiken ligger på föraren som vill köra in på motorvägen. Det är denne som ska anpassa sin hastighet till trafiken på motorvägen och det är denne som väljer rätt tillfälle att byta körfält från accelerationsfältet till motorvägens högra körfält.

Som alltid finns det ömsesidiga skyldigheter i trafiken, så självklart ska den som uppmärksammar att en annan förare vill byta till det körfält man kör i anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas. Ingen har väjnings-plikt utan det är samma regler som vid ett vanligt körfältsbyte.

Problem med att ansluta till motorvägstrafiken från ett accelerationsfält beror ofta på att man inte har anpassat hastigheten till samma nivå som trafiken ute på motorvägen. Om två filer rör sig i samma hastighet krävs inga jätteluckor mellan bilarna för att man tryggt ska kunna byta körfält. När man kör på motorvägen och närmar sig en påfart bör man observera den anslutande trafiken och vara beredd att underlätta infarten, ibland kan det vara lämpligt att byta körfält.

Det är dock viktigt att förare i accelerationsfältet inte vänder på reglerna och förväntar sig att motorvägstrafiken ska ”lämna företräde” för honom eller henne. Att skickliga förare på motorvägen anpassar hastigheten för att underlätta eller kanske till och med byter körfält ska ses som en bonus, inte något man ska ta för givet.

Juridiskt kan man sammanfatta reglerna så här:

»?Högerregeln, 3 kap. 18 § trafikförordningen (1998:1276) gäller inte i fall som anges i 21 §.
»?Väjningsplikt mot motorväg/motortrafikled enligt 21 § gäller inte om det finns accelerationsfält, då gäller istället 23 §.
»?Skyldighet för förare i accelerationsfält att anpassa hastighet och ej vålla fara eller onödigt hinder för motorvägstrafiken anges i 23 §.
»?Skyldighet att underlätta andra förares körfältsbyte anges i 43 §.

Bo Göingberg, Transportstyrelsen


Tacksam för hjälp!
Gäst 2014-04-07 08:43 ! Citera #
Min trafiklärare tycker att jag ”inte ska ha så bråttom” om jag ser bilar komma nära för att låta dem köra förbi innan jag kommer ut och ska in på själva motorvägen från påfarten.

Menar din lärare att du ska lämna accelerationsfältet och köra in på motorvägen i lägre hastighet än de andra bilarna?
Menar läraren att du ska vara beredd på att släppa förbi bilar medans du ligger i accelerationsfältet?
Eller menar läraren något annat?
Jag antar att det inte rör sig om en påfart där du inte har väjningsplikt, är det korrekt?
Henke 2014-04-07 10:18 ! Citera #
corax
Min trafiklärare tycker att jag ”inte ska ha så bråttom” om jag ser bilar komma nära för att låta dem köra förbi innan jag kommer ut och ska in på själva motorvägen från påfarten.

Menar din lärare att du ska lämna accelerationsfältet och köra in på motorvägen i lägre hastighet än de andra bilarna?
Menar läraren att du ska vara beredd på att släppa förbi bilar medans du ligger i accelerationsfältet?
Eller menar läraren något annat?
Jag antar att det inte rör sig om en påfart där du inte har väjningsplikt, är det korrekt?


Påfarter till motorväg är det väl aldrig någon som har egentlig väjningsplikt vid, men det är ju den som vill in på själva vägen vilken ska visa hänsyn. Det rör sig om mindre påfarter som ansluter till motorvägen från exempelvis rastplatser. En av dem som vi övat på har väl lite skymd sikt för bilarna som redan kör där.
Gäst 2014-04-07 12:04 ! Citera #
Henke
corax
Min trafiklärare tycker att jag ”inte ska ha så bråttom” om jag ser bilar komma nära för att låta dem köra förbi innan jag kommer ut och ska in på själva motorvägen från påfarten.

Menar din lärare att du ska lämna accelerationsfältet och köra in på motorvägen i lägre hastighet än de andra bilarna?
Menar läraren att du ska vara beredd på att släppa förbi bilar medans du ligger i accelerationsfältet?
Eller menar läraren något annat?
Jag antar att det inte rör sig om en påfart där du inte har väjningsplikt, är det korrekt?


Påfarter till motorväg är det väl aldrig någon som har egentlig väjningsplikt vid, men det är ju den som vill in på själva vägen vilken ska visa hänsyn. Det rör sig om mindre påfarter som ansluter till motorvägen från exempelvis rastplatser. En av dem som vi övat på har väl lite skymd sikt för bilarna som redan kör där.

Möjligt att det inte finns påfarter till motorväg med väjningsplikt, om det finns så är det ju hursomhelst tydligt utmärkt.
Edit: Saknar motorvägen accelerationsfält gäller väjningsplikt, och du måste då väja för trafiken ute på motorvägen (körkortsboken24 s.107).

När det gäller övergång från accelerationsfält till motorväg skall båda visa hänsyn, s.k. ömsesidig hänsyn (dock ligger största ansvaret på oss i accelerationsfältet). Vi ska även lämna accelerationsfältet så snabbt som möjligt.

Så vad menar din lärare egentligen? Att du ska lämna accelerationsfältet och köra in på motorvägen i lägre hastighet än de andra bilarna, eller att du ska vara beredd på att släppa förbi bilar medans du ligger i accelerationsfältet?
Henke 2014-04-07 13:35 ! Citera #
corax
Så vad menar din lärare egentligen? Att du ska lämna accelerationsfältet och köra in på motorvägen i lägre hastighet än de andra bilarna, eller att du ska vara beredd på att släppa förbi bilar medans du ligger i accelerationsfältet?


Det senare skulle jag tro. Han säger ”vänta” helt enkelt. Som sagt är det lite förvirrande då man ju tydligen ska låta bli att vara för länge på lägre växel.
Gäst 2014-04-07 13:48 ! Citera #
Henke
Han säger ”vänta” helt enkelt. Som sagt är det lite förvirrande då man ju tydligen ska låta bli att vara för länge på lägre växel.

Säkerhet går före eco-driving, dessutom rör det sig bara om sekunder i detta fall. Det står däremot tydligt i körkortsboken att ”accelerationsfältet skall lämnas så snart som möjligt”. Men en kan ändå behöva släppa förbi p.g.a. att lämplig lucka dyker upp några ögonblick senare.
PLett 2014-11-25 22:13 ! Citera #
Reser runt i landet och denna regel efterlevs sämst i Norrköping. Folk måste vara helt iq befriade
eftersom från påfart tränger man undan trafiken på motorleder till 80% av fallen. Anpassar inte till trafik utan de på motorled får gasa eller bromsa eller byta fil. Snart händer flera olyckor, hur svårt ska det vara att byta fil på säkert sätt. Idioti och ointelligent!!
Gäst 2014-11-26 22:36 ! Citera #
Såhär har jag blivit instruerad att göra:

1. Söka av motorvägen.
2. Leta efter en bil att köra in EFTER istället för en bil att köra in framför.
3. Haka på den bilen och dens hastighet.
4. Svänga ut (så tidigt som möjligt).


Självklart ska man ju också kolla speglar och blinka ect. Gällande växel så brukar jag börja på 3:an, växla upp till 4:an relativt tidigt och sen växla till 5:an (eller 6:an om bilen är 6 växlad) när jag fått in rätt säkerhetsavstånd på motorvägen.
Emma 2018-03-23 08:12 ! Citera #
Hej!
Jag tycker det är jättesvårt med påfarter just för att det känns så godtyckligt. Hur är det med olycksstatistik? Är det vanligt med olyckor och brukar de vara allvarliga eller är det mest plåtskador?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor