Start > Körkortsforum > Vilken strategi är bäst?

Vilken strategi är bäst?

Gäst 2014-04-01 18:40 ! Citera #
Nu har jag misslyckas med min första teoriprov och uppkörningen.

Överväger flera möjliga alternativ. Skulle gärna ha hjälp att välja vägen till körkort:

Mina förutsättningar idag:

1. Jag kör någorlunda bra men känner mig stressad av mig själv och för intensiv trafik.

2. Teori är klar, men ska finslipas så jag hinner svara på alla 70 frågor på teoriprovet

3. På uppkörningen fick jag väldigt många kritiska anmärkningar - i stort sett på alla punkter

4. Själv tyckte jag att körde bättre än vanligt - dvs nöjd med min insats, men kan förbättra den med mängdträning på stora motorvägar och i stadstrafik.

5. Jag har ingen att köra med. Tränar sporadiskt i Stockholm. Körde upp idag som privatist i Farsta. Gick väldigt dåligt - inspektören rev på slutet ratten från mina händer när jag inte parkerade enligt Bibeln. Kan iofs förstå honom, men han behövde inte vara nonchalant, det är inte brott att inte kunna köra än.

Så jag tänker på alternativ:

1. Åka på intensiv utbildning till Dalarna och ta körkort där.

2. Hitta bra trafikskola i Stockholm, men det har jag misslyckas förut.

3. Hitta bra trafiklärare som lär ut och förklarar så att jag kan känna att jag lär mig.

4, Studera teori först, och sen övningsköra mer.

5. ?

Några råd eller/synpunkter?
Gäst 2014-04-01 19:27 ! Citera #
Jag vet inte om det är ett så bra tips... men jag valde körskola genom att kolla vilken som hade fått bra kommentarer på rejta.se. I en annan stad än Stockholm. Jag var i alla fall väldigt nöjd med den. Kanske kan vara värt att kolla på den sidan.

Om du väljer att leta efter ny körskola i Stockholm, gå in för att först bara köra en testlektion. Känns det inget bra så kan du ju testa en annan istället.

En annan grej; jag tyckte det var mycket lättare att köra upp i en mindre stad (efter att ha misslyckats två gånger i en större). Jag vet att inspektören inte håller med - men jag har i alla fall fått känslan av att det är betydligt lättare i vissa städer än andra.

Jag kunde förresten heller inte köra privat. Kämpa på när du har möjlighet!
Gäst 2014-04-01 19:38 ! Citera #
Inspektören är yrkesskadad och precis som en lapplisa jag kände hävdade att det går utan problem ...att parkera på Kungsholmen, dock bodde jag där och alla mina grannar körde upp i halvtimme för att få parkeringsplats där, trots boendeparkering betald =))))

Men jag uppskattar ändå att inspektören skäller ut nybörjare då och då, för skulle man tro själv att man kör bra och sen dö i trafiken skulle nog vara för sorgligt. Jag själv tycker att jag kör till 60 procent bra och ska mängdträna till 110 procent. Inspektören bidrar ibland på egen fritid(!) med bra förklaringar, det är då man man får nytta av. Inte rena rama fackidiots frågor: ”Hur kunde du inte ...det och det? ” . Nu kan jag hel del, men blir blockerat, dvs inte allt har automatiserats.

Tackar jättemycket för dina råd. Nu har jag även ny punkt på min lista, ska först plugga klart teori till 110 procent, sen boka och klara teorin, sen ska jag till en liten stad på uppkörningen. Intensiva utbildningar ska jag ha bara om jag får personlig rekomendation på en pedagogisk lärare, annars övningskör hellre privat. Hittar en handledare under april nog. En som ska komma från utlandet =)
Gäst 2014-04-03 16:59 ! Citera #
Det kan vara förvirrande att få för många råd men jag själv har tjänat på att ha haft körskollärare jag haft förtroende för samt betat av alla delmoment som finns beskrivna i körhäftet metodiskt, har även haft turen att kunnat mängdträna med en god vän.

Min huvudlärare var däremot inte perfekt, toppen i början men när det kom till finslipning kunde han ha utnyttjat upplägget i körhäftet tydligare och givit mig mer strukturerad återkoppling på var jag befann mig. Jag tog några lektioner på en annan skola som efter varje lektion registrerade positivt och negativt på ens konto hos elevcentralen, det var superpedagogiskt och jag skulle ha satsat på den skolan istället men jag tog den absolut billigaste jag hittade och det funkade iofs men jag rankar den andra skolan som bättre.

Stor hjälp var också den uppkörningsimitation jag hade på min skola, först då förstod jag hur jag ignorerat vissa aspekter bara för att jag tyckt att det inte ”varit någon fara”. Att alltid förstå varför en regel finns till har varit verkligt nyttigt och gjort inlärningsprocessen betydligt intressantare också för den delen.

Jag tog testlektioner på olika skolor innan jag bestämde mig då jag ville ha en lärare som både hade god sakkunskap och en sympatisk personlighet, bättre det än att binda upp sig och sedan känna att en blivit dåligt behandlad, inkompetens finns inom alla yrkeskategorier och det är vårt ansvar att granska och välja rätt lärare.
Gäst 2014-04-03 20:11 ! Citera #
Väldigt värdefull information. Jag valde skolan efter närhetsprincipen - vilket funkade inte alls. Nu ska jag gå på personliga rekommendationer - precis som du skriver, det är de delmoment som inte funkar ifall man inte får hjälp med.

De skolor jag gick på hade en sak gemensamt - de ville absolut binda mig för minst 20 lektioner, så fort jag betalade så ägnades alla lektioner bara för en sak - hur dålig jag är. Då hann jag ens tänka så här: dessa dåliga skolor/trafiklärare vill helt enkelt ha elever vilka är klara för uppkörningen med hjälp av vänner eller föräldrar. Sen ska dessa skrivas in och ta minst 20 lektioner och helst mera med ord att deras handledare kan ingenting och körprovet kräver 6 månaders träning.

Nu ska jag försöka hitta en person som jag litar och som lär mig de moment JAG SJÄLV anser mig inte kunna bra. När det är klart så kan jag övningsköra enligt kursplanen lite mer.
Ännu en gång gratis .- njut av körkortet, friheten och din egen noggrannhet och kampvilja.
Gäst 2014-04-03 23:10 ! Citera #
Kör hårt Writer, jag håller tummarna för dig och hoppas att du hittar en lärare du får förtroende för.
Gäst 2014-04-04 05:54 ! Citera #
Ska göra det, redan idag ska jag övningsköra. Sen ska jag försöka hitta flera alternativa vägar - att mängdträna.
Nikki 2014-04-25 22:12 ! Citera #
Har du hittat en körskola som passar dig?
Annars kan jag varmt rekommendera Brommarondellens trafikskola. Jag kände precis som du men efter 14 lektioner där kombinerat med lite körning privat så hade jag mitt körkort :)
lit 2014-04-28 08:24 ! Citera #
Du får skratta av min råd... men det kostar nästan ingenting att prova på..

du är helt klar att ta körkort ... bara stress ... vad kan hjälpa dig? bara godis VICKS LEMON (aldrig tuggummi) glöm inte de i väskan eller i jackans fickor som ska ligga på back säte i bilen vid uppkörning...

skrattar du nu? men gör det i alla fall!!!!! det kostar bara 16 kr och tack för mig!!! :D

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo