Start > Körkortsforum > Eco-driving

Eco-driving

abstn- 2014-03-28 20:04 ! Citera #
Vad betyder att ”Surfa” på hög växel? Står i boken men finns ingen förklaring. :(
inspektörn 2014-03-30 07:58 ! Citera #
Surfa på hög växel är en av grundstenarna i Eco-driving!
Det innebär att du har accelererat bestämt upp till din sluthastighet och sedan lägger in en så hög växel som möjligt. Därefter håller man en jämn hastighet genom att ”stödgasa” lite försiktigt när hastigheten börjar falla.
Exempel: Du skall ut på en 70-väg och köra en lång sträcka på den. Du börjar med Ettan, två billängder, in med Tvåan, bestämd acceleration upp till 3000rpm, in med Trean, bestämd acceleration upp till 3000 rpm, då ligger du i 70 km/h (lite beroende på vilken bil du har), därefter lägger du in så hög växel som möjligt Sexan går alldeles utmärkt om bilen har en sådan annars Femman. Nu kommer vi till partiet ”surfa”! Håll en jämn hastighet (70km/h) genom att försiktigt möta med lite gas när hastigheten tenderar att sjunka. När man fått in känslan för det kommer nålen på hastighetsmätaren aldrig att ändra sig utan man håller en exakt hastighet! Det går med lite träning, jag lovar! Lyssna på motorn, tjuvkika på hastighetsmätaren! Planera körningen så att man möter upp med lite mer gas om man närmar sig ett motlut eller släpper efter om det börjar gå utför!
Detta gör att man har en hög, jämn hastighet och det är väldigt bra för bränsleförbrukningen!
Är mitt svar begripligt?
Gäst 2014-03-30 12:04 ! Citera #
inspektörn
Surfa på hög växel är en av grundstenarna i Eco-driving!
Det innebär att du har accelererat bestämt upp till din sluthastighet och sedan lägger in en så hög växel som möjligt. Därefter håller man en jämn hastighet genom att ”stödgasa” lite försiktigt när hastigheten börjar falla.
Exempel: Du skall ut på en 70-väg och köra en lång sträcka på den. Du börjar med Ettan, två billängder, in med Tvåan, bestämd acceleration upp till 3000rpm, in med Trean, bestämd acceleration upp till 3000 rpm, då ligger du i 70 km/h (lite beroende på vilken bil du har), därefter lägger du in så hög växel som möjligt Sexan går alldeles utmärkt om bilen har en sådan annars Femman. Nu kommer vi till partiet ”surfa”! Håll en jämn hastighet (70km/h) genom att försiktigt möta med lite gas när hastigheten tenderar att sjunka. När man fått in känslan för det kommer nålen på hastighetsmätaren aldrig att ändra sig utan man håller en exakt hastighet! Det går med lite träning, jag lovar! Lyssna på motorn, tjuvkika på hastighetsmätaren! Planera körningen så att man möter upp med lite mer gas om man närmar sig ett motlut eller släpper efter om det börjar gå utför!
Detta gör att man har en hög, jämn hastighet och det är väldigt bra för bränsleförbrukning
Är mitt svar begripligt?



uhhh ...nja .Men börja ifrån grunden då man startar motorn och växlar från ettans växel osv vore tacksam för svar tack
inspektörn 2014-03-30 13:04 ! Citera #
Gäst!
Vad menar du?
Gäst 2014-03-30 15:04 ! Citera #
inspektörn
Gäst!
Vad menar du?

Jag förstår inte din förklaring....?
inspektörn 2014-03-30 17:42 ! Citera #
Gäst!
Det handlar om att surfa på hög växel och det är att efter den bestämda accelerationen bara möta lite försiktigt med gasen så man bibehåller en jämn hastighet och sedan släppa efter lite möta igen osv. inga stora saker utan små nätta rörelser.
Gäst 2014-03-30 22:24 ! Citera #
De låga växlarna ger bilen mer kraft, dvs tar mycket i anspråk vad gäller energi - bensin tex. När du når de högre hastigheter och gör som inspektören beskrev så kostar det i princip ingenting i bensinförbrukningen - bilen surfar på rörelseenergin som drivmedel. Om du kastar pinnen och vinden blåser så adderas ju vindens kraft till din hands styrka. Kastar du mot vinden - så subtraheras energi från din hands kaströrelse.

Du vinner med andra ord - i att förflytta sig med låg växel i kraftöverföringen, men förlorar i bensinkostnader och slitage av tex motorn som måste vrida alla rörliga delar - på de högre växlar roterar de av ...kolla i fysikboken =)....Du vinner alltså i avståndet - du når längre men förlorar i kraft, dvs bilen klarar inte av hinder, tex höjder likaväl.

Sorry, om jag har rört till väldigt bra förklaring av inspektören.
Gäst 2014-03-31 10:50 ! Citera #
inspektörn
Gäst!
Det handlar om att surfa på hög växel och det är att efter den bestämda accelerationen bara möta lite försiktigt med gasen så man bibehåller en jämn hastighet och sedan släppa efter lite möta igen osv. inga stora saker utan små nätta rörelser.


Tack , Nu hajar jag :) bra förklarat
Med vänlig hälsning/ Lana
Gäst 2014-03-31 10:52 ! Citera #
writer
De låga växlarna ger bilen mer kraft, dvs tar mycket i anspråk vad gäller energi - bensin tex. När du når de högre hastigheter och gör som inspektören beskrev så kostar det i princip ingenting i bensinförbrukningen - bilen surfar på rörelseenergin som drivmedel. Om du kastar pinnen och vinden blåser så adderas ju vindens kraft till din hands styrka. Kastar du mot vinden - så subtraheras energi från din hands kaströrelse.

Du vinner med andra ord - i att förflytta sig med låg växel i kraftöverföringen, men förlorar i bensinkostnader och slitage av tex motorn som måste vrida alla rörliga delar - på de högre växlar roterar de av ...kolla i fysikboken =)....Du vinner alltså i avståndet - du når längre men förlorar i kraft, dvs bilen klarar inte av hinder, tex höjder likaväl.

Sorry, om jag har rört till väldigt bra förklaring av inspektören.



Bra förklaring :) tack
abstn- 2014-04-07 12:33 ! Citera #
Tack för bra förklaring Inspektörn! :D

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest