Har blivit mycket velanden hit och dit. Men den 7.e april har jag kunskapsprovet och den 8.e april har jag körprovet.
Skulle gärna ta emot tips till båda proven. Jag använder mig av elevcentralen samt den här sidan för att plugga teorin.
På elevcentralen ligger jag på 68-70 rätt på varje prov. Här ligger jag på 64 rätt på varje prov.
Klarar jag det tror ni?
Gällande uppkörningen. Kan man bli kuggad ifall man svänger vänster på en landsväg där det är fritt från båda hållen?
Eller förväntar dom sig att man ska svänga av på en mindre väg och sedan göra en högersväng istället?
Är mest orolig för att bli kuggad för att man kanske måste göra om backparkeringen 2 gånger eller nåt.
Tar emot alla tips. Tack!
På teoriprovet ska du ha 52 rätt av 65. 5 frågor är utvärderingsfrågor från Trafikverket och är nya frågor och de vill kolla dem så att de är varken för lätta eller för svåra och de räknas inte in i den totala poängen.
Gällande uppkörning, det enda man egentligen kan säga är att om körskolan finner dig klar och har bokat dina tider så gör som du blivit lärd. Det finns alltid trådar som säger en olika saker om olika uppkörningstillfällen. Lita på din egen förmåga, samspela med trafiken och följ reglerna men där farliga situationer kan uppstå är det bättre att ta det osäkra före det osäkra. Angående din fråga om vänstersväng: om det är HELT fritt och inte en kotte på vägen så är det lugnt MEN kör du på en 90 väg är det bättre att ta det säkra och om du vet att det går att köra av, vända och komma tillbaka och göra en högersväng istället så gör det. Skulle jag ha gjort iaf.