Start > Körkortsforum > Klarade teori, uppkörning kvar

Klarade teori, uppkörning kvar

Andersson88 2014-03-19 22:47 ! Citera #
Jag klarade teorin idag på andra försöket 59 rätt :). Men det är andra gången jag kuggar på uppkörningen , de tyckte att jag var dålig på att avsöka trafiken och samspela eller något :S. Har tagit 15 lektioner privat och 5 med trafikskola. Jag kände mig redo med trafikskolans bil men varje gång jag sätter mig i deras 6 växlade diesel så blir jag dålig på att växla upp och ner. Någon som kan ge tips på de problemet? har nästa uppkörning på torsdag
Andersson888 2014-03-19 22:49 ! Citera #
Trafikverkets 6 växlade diesel bil menade jag .
inspektörn 2014-03-19 23:21 ! Citera #
Ärligt talat!
De 5 första växlarna är som på vilken bil som helst! 6:an använder du inte så mycket, så vad är problemet???
Antagligen har du inte tillräckligt med rutin, eller så har du låst dig mentalt vid att ”Den är 6-växlad”! Uppväxling och nerväxling är den samma oavsett om det är 5 eller 6 växlar! Enda undantaget är när du skall lägga i/ur 6:an, och det gör du som sagt inte så ofta!
Att avsökningen och samspelet inte fungerar kan mycket väl bero på att du inte klarar av att växla, för då lägger du fokus på bilen istället för trafiken! Att du måste lägga fokus på växlingen tyder på orutin och med tanke på hur lite du övningskört så är det nog grundorsaken! För få timmar bakom ratten helt enkelt! Mitt råd är att avboka uppkörningen och övningsköra ett par månader till innan du börjar tänka på uppkörning! Sammanlagt 20 övningskörningstillfällen är alldeles för lite!
Andersson88 2014-03-20 02:16 ! Citera #
Aha förstår att växlarna kan vara samma som 5 växlar men när jag kör 5 växlar så kan jag t.ex rulla upp för en backe med 3:ans växel och med 6 växlar så måste bilen ha 2:ans växel. Jag tror också att jag behöver mer tid bakom ratten men definitivt inte några månader :) känt folk som tagit det på 3 veckor och de har startat från grunden. Ingenting är omöjligt. Tack för tipsen för övrigt.
inspektörn 2014-03-20 06:39 ! Citera #
Lycka till!
Du kommer att behöva det!
Enligt det resonemanget du har med växelval i olika situationer, så har du inte förstått hur en bil fungerar!
Du har inte lärt dig att lyssna på bilen utan det verkar som om du har ett mekaniskt tänk att du skall ha en viss växel i en viss situation! Bilkörning är dynamisk! Man måste hela tiden vara beredd på att ändra på saker och ting, inte göra ”som man alltid har gjort för det har jag blivit lärd”!
Om man tittar på ditt exempel att du med en 5 växlars bil kan rulla upp för en backe men måste använda 2:an med en 6 växlad bil, så infaller då lite frågor!
Rulla upp? Är det att du låter bilen rulla upp för backen på tomgång, alltså utan att röra gaspedalen?
Är det från stillastående eller har du fart i bilen innan du når backen?
Hur tunga är de olika bilarna?
Motorstyrka?
Last?
Hastighetsbegränsning?
Trafik?
Sikt?
Om vi för resonemangets skull har ett normalt motlut på en 50-väg, fri sikt, ingen trafik!
Jag skulle komma i 50 km/h på 5:an eller 6:ans växel. Innan motlutet trycker jag lite extra på gaspedalen, inga överdrifter, och får med mig fart uppför backen. Antagligen hade jag fått växla ner från 6:an till 5:an, men inte helt säkert att jag måste ner på 4:an oavsett vilken bil jag använder! Det hela handlar inte om hur bilen är utrustad i växellådan utan din körteknik, planering och förståelse för bilens konstruktion! Dagen efter kommer jag i samma situation, men jag har 300 kg last i bilen! Då blir det antagligen ett helt annat förfarande pga att bilen har fått ändrade egenskaper och det måste jag ta hänsyn till i min körning!
Lär dig lyssna på bilen och förstå hur funktionen är så slipper du tänka att du måste ha en viss växel i en viss situation!
Andersson88 2014-03-20 09:00 ! Citera #
Det du sa om känslan för växeln lät jävligt vettigt :)
Jag ska försöka automatisera hela körningen genom att träna mer och mer. Jag skulle egentligen kunna vänta och träna 1 månad till istället för nästa torsdag men har så bråttom eftersom att jag är ute på praktik 4 dagar i veckan. Chefen får skjutsa mig varje gång vi ska till ett nytt ställe vilket händer hela tiden, han klagar på att jag måste skaffa körkort :/

Tack för tipsen, du har fått mig att förstå grundproblemet.
inspektörn 2014-03-20 21:23 ! Citera #
Andersson 88!
Trevligt att du uppskattade mina raka, okänsliga råd! *s*

Lycka till med kortet!

Senaste foruminläggen

Rubrik
11
I dag 17:36
5
I dag 14:05
8
I dag 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor