Start > Körkortsforum > Göra uppkörning med diesel bil

Göra uppkörning med diesel bil

Gäst 2014-03-16 13:43 ! Citera #
Tja!

Har övningsköra cirka 4 månader privat med morsan och har då kört en bensindriven Mazda från 1997. Tänkte boka uppkörning snart då jag känner mig redo. Dock så fick jag reda på att bilarna man gör uppkörningen i är dieseldrivna. Jag har aldrig kört en diesel bil.
Så vad bör jag tänka på om det är en diesel bil? Är det någon stor skillnad? Har hört att man måste trycka lite extra på gaspedalen jämfört med en bensindriven bil, stämmer det?

Mvh Mr Audi
Gäst 2014-03-16 15:57 ! Citera #
Det jag kan säga från min uppkörning är att jag behövde gasa mer till skillnad från min vanliga bil. Det var i princip den enda skillnaden jag upplevde. Sen vet jag att vissa dieselbilar drar mer, dvs. du gasar mindre än vanligt.
Du får helt enkelt känna efter. Min inspektör berättade detta innan uppkörningen. Du kan ju fråga honom/henne hur det ligger till. Oroa dig inte, det är inte så att skillnaden är så stor att det skulle bli avgörande för ditt körprov. Lycka till!
Jossan-88 2014-03-19 23:58 ! Citera #
Jag kan berätta att precis som Chrillan säger så är det olika på olika bilar. När jag gjorde min uppkörning så fick jag köra en Ford Focus diesel års- 2010
Och den drog som sjutton när man släppte upp kopplingen, så jag fick nästa ”hålla tillbaka den” så att den inte stack iväg :)
Men du kommer vänja dig rätt snabbt, för mig tog det bara några få rödljus innan jag visste vart jag hade den :)

Lycka till!
Björn He 2014-03-28 22:27 ! Citera #
Nåt som är viktigt att tänka på när man kör dieselbil är att kontrollera farten extra noga. En del bilar, framförallt Volkswagen Golf, är riktigt knepiga bilar; de kan gasa av sig själva, d.v.s. öka farten även när man inte trampar på gaspedalen och man kan omedvetet hamna över hastighetsgränsen om man inte är tillräckligt van vid dem, speciellt när hastighetsgränsen är 30, de drar iväg galet mycket och man kan komma upp i typ 50 om man är för oförsiktig, jag vet det för jag har själv varit med om det. Så ha uppsikt över hastighetsmätaren, och bromsa om det händer nånting sådant här!

Nåt annat att tänka på är att använda lägre växlar då dieselbilar är lite svagare på höga växlar, t.ex. brukar det vara omöjligt att köra 50-60 km/h på 5:an, så använd för säkerhets skull 4:an när hastighetsgränsen är lägre än 70 km/h.

I övrigt är det inga skillnader mellan bensinbil och dieselbil.

Senaste foruminläggen

Rubrik
11
I dag 17:36
5
I dag 14:05
8
I dag 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo