Inte bra att vara för smal..
Jag har en kompis nu som ska ta MC kort och det går inte alls bra för henne. Hon väger för lite, inte på något konstigt sätt utan mer för att hon är tjej och smal och motorcykeln är stor och tung. Hon börjar bli ganska nedstämd nu. Lärarna bara skämtar om att hon måste gå upp i vikt. Någon som har en idé om en annan lösning? // Galaxy
Hon får ta på sig en tung dräkt. En som väger lite mer.. har inte körskolan någon annan moped att köra med heller? eller har de bara en?
Exakt. De lite lättare motorcyklarna är väl inte så tunga?
Kör hon med en HD eller?
Jag har en kompis nu som ska ta MC kort och det går inte alls bra för henne. Hon väger för lite, inte på något konstigt sätt utan mer för att hon är tjej och smal och motorcykeln är stor och tung. Hon börjar bli ganska nedstämd nu. Lärarna bara skämtar om att hon måste gå upp i vikt. Någon som har en idé om en annan lösning? // Galaxy
Vad blir det konkreta problemet? Att hon inte klarar att hålla cykeln upprätt?
Det är inte så mycket att göra om hon storleksmässigt är för liten. Då får hon helt enkelt hitta en mindre motorcykel, det finns i alla storlekar. Snitt längden är väl omkring 165-170cm och Asien är folk inte så långa och där kör väldigt många MC.
Om vi mig, jag är inte så lång ca 165-168. Jag har tidigare kört en Audi A6 vilket inte är så passande för mig eftersom det är rätt stora invändigt lika väl passar inte en Chopper mc mig.
Jag håller med föregående talare. Hon får helt enkelt leta runt efter en MC som passar henne i storlek. Är man liten och lätt kanske man inte skall satsa på att köra tung motorcykel direkt. Det viktiga är ju faktiskt att man kan hantera motorcykeln på ett säkert sätt och inte lägga in massa prestige att man skall ha en värsting hoj. Jag tycker körskolan gör helt rätt när de inte släpper upp henne till uppkörning på dessa promisser.
Träning, Träning, Träning och träning. Vikten har väldigt liten betydelse och övar hon bara upp teknik och färdighet så klarar hon oxå av en 400-kilos cykel till slut. Ha hoppet uppe och ge aldrig upp!
Det är träning som gäller i första hand, som ovanstående person sa.
Sen kan det vara så att den helt enkelt är för tung, då får man gå ned på lättare - Finns många bra att välja mellan.
Kawasaki Ninja 250R, Lättare Motard hojjar osv.
Som många redan skrivit så är det träning som gäller: Oftast är det problem med att få upp motorcykeln på centralstödet som lätta tjejer får jobba med mest. Körningen ska inte påverkas av förarens vikt - där gäller det bara att i låga farter hålla varvtalet uppe med gasen och ”gasa” med kopplingen (DVS man håller in kopplingen halvt (slirar på kopplingen)och släpper upp mer om MC:n börjar luta för mycket i de låga farterna runt koner mm.).
Med Centralstödet får man se vad som funkar bäst på just den hojen som man ska köra upp på. Oftast gäller det att ställa sig på centralstödet och dra MC:n mer bakåt än uppåt, men som sagt beroende på cykel, så be att få öva detta extra så ska det nog gå bra.
Lycka till!
Det är en vanesak till stor del, men tänk på att ju mer rakryggad man sitter desto större träffyta har vinden på kroppen.
Jag väger 90, säkert 95 med kläderna på och jag känner också av vinden när man kommer upp över 70 km/h.
Speciellt om man inte knäppt jackan hela vägen upp och jackan agerar vindfång som en plastpåse
.
Annars är ju ett tips att kanske köra en båge med högre vindkåpa till skydd?
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget