Stress, hjälp?
Writer!
pengar till statskassan?
Nja, förarprov är en resultatenhet som skall bära sina egna kostnader och då får man inte ha något vinstintresse!
Inkomsterna skall balansera utgifterna.
Tackar för svar.
Hur gick uppkörningen?
Forsätt träna på teorin det kommer gå bra!
Bommade, och tackar för tips. Precis - nu ska teori trimmas innan jag anmäller mig till nya prov.
Bommade, och tackar för tips. Precis - nu ska teori trimmas innan jag anmäller mig till nya prov.
Vad bommade du på?
Jag gjorde ju uppkörning som privatist i Farsta. Redan där ser jag ett misstag. Borde inte ta Farsta, de är verkligen specialister för att skapa en stämning som stressar vid uppkörningen.
Misstag 2 - stor stor misstag! Jag beställde bilen genom Trafikverket, kostade 400 kronor. Men med tanke att bilen Volvo 60 diesel automat var helt nytt för min del och minst dubbel så lång och bredd än den jag tränade privat på så redan där hade jag problem att tex sänka spegel vid backning - inspektören gjorde hemska grimaser när jag försökte. Då den jag kan även mitt i natten gick inte så bra - backning. Kände inte bilens egenskaper, såg ingenting från salongen, det är så lågt där i Volvo.
Misstag 3 - körde i 110 km/h på motorvägen istället för tex 90 - vilket gjorde att jag missade en knappast synlig väljningsplikt från höger - inspektören fick panikbromsa och då allt är bommad.
På parkeringen tillbaka så har jag missat även framkant på trottoaren - min träningsbil saknar total allt som heter motorhuvudet, Volvos hade ju långt fram.
Så det ett måste - ha med sig trafikskolans övningsbil så du behärskar den vid körprov. Ingen mening ge extra pengar till Trafikverket ....Deras sätt att icke godkänna är ju som gjort att man aldrig mer kör bil. Men det ska jag =). Har gått genom värre strapatser än köra bil.
Writer!
Jag har sagt det förut och säger det igen!
Om du har problem med vilken bil du kör är du inte redo för uppkörning! Du har ju bevisat det för dig själv den hårda vägen!
Hur man sänker spegeln borde du ha lärt dig när du hoppade in i bilen för att justera stol och speglar! Detta är grundläggande kunskaper som måste sitta i ryggmärgen! Kan man inte ställa in en korrekt körställning blir körningen lidande!
Man kan också fråga sig varför du skall ställa ner spegeln vid backning, jag vet att många får lära sig det, men varför? Du tittar på det som du just passerar och har ingen koll på om bilen är på väg ut från kanten eller in mot den! Mitt råd är att inte justera ner spegeln utan titta åt rätt håll och komplettera med en blick då och då i speglarna och kring svepytorna.
Bakrutan på en V 60 är förvisso ingen jättestor ruta, men den är tillräckligt stor för att man skall kunna ta ett riktmärke 50-100 meter bort och köra mot det. Det handlar om kunskap och teknik. Hur sitter du i stolen när du backar? Håller du i ryggstödet på passagerarsidan? Det gäller att skapa förutsättningar för att kunna backa bra. Det gör man inte genom att ställa ner spegeln och tro att man kan backa runt hörn genom att förlita sig på den. Det finna också andra aspekter som måste räknas in nämligen att ha koll på annan trafik och oskyddade trafikanter mm.
Ditt tredje misstag.., tja jag förstår faktiskt inte vad du menar!
110 på 90 väg kan jag förstå men resten? knappt synlig väjningsplikt från höger??? På motorvägen???
Mitt råd till dig är att du måste inse att det är du som inte är redo, inte att det är fel på Trafikverket!
Visst kan dom göra ett och annat fel, men du uppvisar alla tecken på att du inte är tillräckligt förberedd! Trafikverket kommer inte ändra sin ståndpunkt, så om du vill ha körkort måste du ändra ditt sätt att köra så att det faller innanför ramen! Det verkar som om du har haft usla trafiklärare som inte lärt dig grunderna rätt och då får man problem!
Som vanligt kommer jag med knastertorra och känslolösa reflektioner, men någon måste tala om för kejsaren att hans nya kläder inte finns!
Jag undrar hur era trafikskolor har lärt er när väldigt många skriver att dom inte ser nått i spegeln när ni backar. Jag fick lära mig att vrida på kroppen och se bakåt ut genom bakrutan, och även använda mig av sidorutorna när jag backar. Men att jag även skulle stanna till för att se runt om bilen för att kolla så att allt är klart för att fortsätta min backning. Att bara förlita sig på sina speglar tycker jag låter väldigt konstigt!..
Sedan fattar jag inte heller vad du menar med att du missade en väjningsplikt när du kör på en motorväg, sådana finns nämligen inte
Och att skylla på bilen du kör eller på inspektören som sitter bredvid är bara ett dåligt sätt att inte erkänna för dig själv att du inte är redo att göra en uppkörning! Så jag skulle råda dig om att köra mycket mera innan du bokar nästa uppkörningsprov. Vill inte på något sätt verka bitchig eller så, men du vill väl få ditt körkort? och vi andra vill möta trafiksäkra medtrafikanter när vi är ute och kör. Och jag är helt säker på att du kommer klara det galant, bara du får lite mer träning!
Lycka till!
Hej igen Writer.
Jag förstår inte heller vad du menar med att du missade väjningsplikt på motorväg.. Och att inspektören fick panikbromsa. Låter extremt farligt att panikbromsa i 110 km/h på motorväg. Är du säker att du körde på motorväg? Tycker det hela låter jättemärkligt.
Jag tror att du ska skriva in dej på en annan trafikskola och förklara hur du kämpat. För kämpat har du gjort, det kan man inte ta ifrån dej.
Kanske ska du överväga att anmäla gamla trafikskolan om du inte är nöjd. Eller iaf ta upp det.
Eller så får du sätta dej ner några timmar och reflektera över vad det är som går snett.
Jag skulle inte vilja hamna bakom någon som inte förstår väjningsplikten och panikbromsar i 110km/h.
Det är otroligt många liv som står på spel när man ger sej ut på vägarna.
Ömsesidig hänsyn och samspel är en stor del av säkerheten i trafiken. I trafiken FÅR MAN INTE tänka ”jag jag jag jag jag”. Det är jättefarligt.
När man backar, oavsett om det är runt hörn eller rakt så måste man kolla på allt. Sidorna, bak, fram, speglar. Det kan närsomhelst svänga ut en cyklist på 1 sekund som man missar för att man enbart kollar i speglarna, tex. Sen ska du göra det som känns säkert för de också. Tex sänka speglarna, men då gäller det att du har stenkoll på vad som händer runt om bilen och högre upp än vad speglarna visar så du inte fokuserar på kanten.
Det finns inget fel i att pausa backningen för att kontrollera omgivningen. Det är snarare positivt eftersom du ökar säkerheten.
Möjligtvis är bakrutan liten på Volvon men den hade aldrig gått igenom säkerhetskontrollerna om rutan varit för liten för grundläggande backning. Du ska inte köra i 110 km/h på moterväg när du backar. Om du förstår vad jag menar?
Ta god tid på dej i trafiken! Står nog på 100 olika ställen i boken.
Säkerheten först!
Alla sa till mej att jag var dum som valde att ta körkort i Växjö för det är så svårt att klara uppkörningen där.
Ingen uppkörning är svår om man kan grunderna. Du ska ha kontroll över bilen, inte bilen över dej.
Om du kan reglerna som gäller i trafiken så finns det inga problem.
Självklart kan du under uppkörningen hamna i situationer som du inte konfronterats med under körlektionerna. Händer det måste man ändå veta hur man ska göra eftersom man 100% läst det i boken.
Tex. Under min uppkörning hade de precis börjat med ett vägarbete samma dag som jag aldrig varit vid. Hade aldrig nånsin kört i ett område med vägarbeten. Men det är bara att komma ihåg ”att hålla tillräckligt låg hastighet”. Där fanns skyltar som jag sett i trafikboken men aldrig ute i trafiken. Istället för att få panik så vann jag en erfarenhet.
Jag körde i en del av Växjö som jag aldrig kört i tidigare med separat körfält för bussar längst till höger. När jag körde i mittenkörfältet bad min inspektör mej att svänga höger mot simhallen för jag skulle parkera. Längst fram i busskörfältet fanns det ett ca 3 meter långt ”vanligt” körfält. Jag hade aldrig kört i ett sådant tidigare. Men det hade också stått i boken.
Det handlar inte bara om att kunna styra, växla och bromsa.
Planera din körning från början!
Teorin och körningen går hand i hand. Vilket resulterar i säker och planerad körning.
Detta finns i grunderna. Att bromsa försent innebär att du bryter mot väjningsreglerna, även om du hinner stanna innan linjen!!!!
Hänger du med i hur jag tänker?
Vi bollar idéer med dej för att kunna hjälpa dej.
Jag fick hjälp av en stressterapeut precis före uppkörningen, var hur lugn som helst och klarade det utan problem. Nervositet gör att man förlorar uppmärksamhet och missar saker.
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget