Start > Körkortsforum > Stress, hjälp?

Stress, hjälp?

Gäst 2014-03-14 13:04 ! Citera #
Jag klarade min uppkörning den 7mars och fick 2månader på mig att klara teorin. Jag fick ett poäng ifrån godkänt.
Känner mig jättestressad och tänk om jag inte tar den inom 2månader. Vet inte hur jag ska träna.
Jag har trafikskolan Teo, körkortsonline och även Elevcentralen och så läser jag boken innan jag lägger mig. Men ibland känns det som att jag glömmer bort jättesnabbt. Har teorin nästa vecka. Har ni några andra tips på hur man kan plugga på ett smartare sätt? Så man kan komma ihåg lättare eller så? Får panik snart. :o
Gäst 2014-03-16 22:37 ! Citera #
Försök att få en överblick kring det du känner dig mest osäker på, och träna i första hand på det (repetera några gånger för dig själv, associera fakta till olika saker för att lättare minnas den och hur teorin skulle kunna nyttjas i praktiken). Skriv sammanfattningar från varje kapitel på färgglada papper, repetera dessa flera gånger tills du nästan vet vad som är skrivit efter kommande meningar så att informationen verkligen sitter, gå ut på gatorna eller google maps etc. för att tänka ut hur du skulle agera i påhittade situationer.

Till exempel, du ska köra förbi ett övergångställe och ser att det ser ut såhär: nykoping.se/Global/Bilder/Trafik_o_resor/Trafik/gc_overfart.jpg. En bil kommer från höger och tänker korsa din väg (vilket innebär att han även kommer korsa övergångsstället som snart är framför honom/henne), medan du ska rakt framåt (du är alltså till vänster om detta övergångsställe). Vad gäller då, och vem ska ge företräde? Bara att snabbt ihopkok av något exempel.

Slutligen vill jag bara be dig att ta det lugnt, sålänge du verkligen är villig att kämpa så väl som du redan har gjort, kommer du klara det vilket som. Lycka till och ta stora andetag!
Gäst 2014-03-18 13:29 ! Citera #
Tacksam för ditt svar verkligen!! Jag klarade teorin med 60 av 65 och har därmed körkooooort! Kan fortfarande inte tro det. Tack för rådet!
Gäst 2014-03-18 15:36 ! Citera #
LociTah
Tacksam för ditt svar verkligen!! Jag klarade teorin med 60 av 65 och har därmed körkooooort! Kan fortfarande inte tro det. Tack för rådet!


Det var så lite så! Och 60 av 65, det var ju inte så pjåkigt. Stort grattis!
Den där Hansson 2014-03-18 20:00 ! Citera #
Nu sitter jag här.
För knappt 4 veckor sedan hade jag aldrig suttit bakom ratten. Jag hade aldrig öppnat en teoribok.
Bestämde mej för att ta körkort, något sent, är 25 år. Det var dags.
Jag köpte ett intensivpaket på en körskola i Växjö. Fick höra att att jag behövde mer än 20 lektioner.
Idag körde jag min 18:de lektion. Nu för jag bara för att hålla det uppe. Körläraren är förvånad över hur snabbt det gick, trots allt.
På Måndag har jag mitt teoriprov. Två dagar efter, på Onsdagen har jag mitt körprov. Jag är dundernervös.
Jag har gjort alla proven på datorn på körskolan. Klarat alla, efter 2 försök på vardera.
Sitter dock fast i parkeringsregler, speciellt datumparkering och tilläggstavlor. Egentligen inte svårt när jag är ute och kör, men på teoriproven kör jag fast. I don’t know why. Även på miljöfrågorna, koldioxid, kolmonoxid, mm mm. Känns förjävligt....

När jag sen loggar in här och tränar prov så får jag aldrig ett godkänt resultat. Varför?
Jo, 1 av ca 20 prov blev godkänt på marginalen.

Hur ser egentligen de ”riktiga” proven ut? Help please!
Gäst 2014-03-19 06:31 ! Citera #
Stress är det nog värsta man kan ha både i trafiken och på proven. De flesta olyckor är ju stress bakom. Jag är väldigt lugnt - med vissa ansträngningar, mer nervös att det kostar ännu mer pengar om man ej klarar prov.

Har samma problem, här klarade jag inte alls tester, men börjar förstå reglerna bättre när jag privatkörde som galning.
Gäst 2014-03-19 11:08 ! Citera #
Ja, pengarna är definitivt inte kul att se rulla iväg.
I praktiken klarar jag alla hinder, övningar, regler osv. Men teoretiskt kör jag fast.
Jag har släppt boken idag eftersom man kan läsa samma sak på denna sidan, fast mer strukturerat och uppdelat i kategorier. I boken känns allt huller om buller ibland.

5 dagar kvar till teoriprovet. Bara en hel dag ledig från jobb och körning innan dess. Huuuuur ska jag hinna allt!?

Dags att släppa stressen och just go with the flow..?

Hur går det för dej?
Gäst 2014-03-19 11:49 ! Citera #
Jag kan nog inte säga att jag var lugn inför min uppkörning. Jag gick på toa 2gånger per 5min. När jag väl satt inne i bilen så sa inspektören åt mig att ta ett djupt andetag och andas ut. Efter det så kändes det lite bättre men vart måttligt stressad ändå, vilket gjorde att jag körde jättebra och klarade den. Tycker att man kan vara måttligt stressad men inte för stressad.

Och detta med teorin, jag hade tränat på helt fel saker. Fick inte en ända fråga om kolmoxid och dessa andra. Dom frågar TEX: Hur ska du göra för att minska bränsleförbrukning.. Oroa dig inte så mycket om parkeringsregler. På min första teori fick jag bara EN fråga om parkering, och igår fick jag ingen alls..
Det kommer gå jättebra ! :)

hansson det gör inget om du inte får godkänt. Allt handlar mer om att kunna få en uppfattning och tänka mer logiskt. Jag fick inte heller godkänt. Men gjorde om dom hela tiden tills jag började förstå. Tillslut fick jag alla godkända varje gång.
Den där Hansson 2014-03-19 20:33 ! Citera #
Jag ställer höga krav på mej själv. Lämnade Skåne för Småland och fick fast jobb direkt. Efter en månad riskerade jag uppsägning för att jag inte hade körkort, trots att de visste. Jag måste ha mitt körkort innan 1 April, annars är jag körd. Press press press.
Jag oroar mej inte för körningen, bara teorin. Såklart är jag nervös över båda delar..

Nu har jag iaf full pott på miljöfrågorna här på Körkortonline. Alltid något! :)
Köööörkort2014 2014-03-20 06:16 ! Citera #
Grattis LociTah!

Gällande teoriprovet så är det ju olika för alla fast än vissa inte har fått några frågor gällande parkering till ex så innebär det inte alls att andra inte kommer att få heller. Mitt tips är att plugga på körkortsboken, läs genom den ett par ggr och sedan fortsätt med frågor och svar här på körkortonline och på din skola så ska du klara det! Jag tränade på körkortsboken och på frågorna här och klarade på första försöket. Frågorna på denna sida var mycket svårare än frågorna på mitt teoriprov.

Dem är dock kluriga, man måste läsa frågan noga och observera bilden (om det finns någon) noga med. Kör uteslutnings metoden, dvs uteslut dem svaren du vet inte är rätt/logiska så kommer det bli lättare att få det rätta svaret! Och ta det lugnt, va inställd på att du kommer klara det så kommer det gå galant. Gå gärna också över provet en gång till när du är klar för dubbelkolla, kan hända du missa något.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
2024-09-06 22:16
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest