Start > Körkortsforum > Frågor till inspektören!

Frågor till inspektören!

svempus 2014-03-09 18:57 ! Citera #
inspektörn
kkrs93!
Det är mycket vanligare att aspiranten sänker sig själv genom att tala om sina fel! Det som aspiranten tror är ett fel, kanske inspektören tycker att ” jaja så är det jämt med nervösa aspiranter, helt naturligt!” Det är sedan ganska intressant det du säger att trafikläraren sa! Hur vet han att det var avgörande för körkortet att dom talade om sina fel?
Hade dom inte blivit det om dom varit tysta?
Om dom hade varit tysta, hade inspektören kanske ställt en situationsanpassad fråga och då fått klarhet på hur tankegångarna var i den speciella situationen!
Tänk dig att du går på en date med en läcker dam! Om du vid den romantiska middagen berättar om dina misstag, att du glömt plånboken, inte bytt kalsingar, att handsvetten beror på att du är nervös osv, ökar det dina chanser att få ligga?
Oavsett så måste man vid en uppkörning prestera så pass mycket att man uppfyller kraven! Gör man inte det blir det inget körkort! Kör bilen och oavsett vad som händer, fortsätt kör och tänk framåt! Man bedömer helheten och då kan enstaka brister accepteras, det är dock i slutändan inspektören som gör bedömningen, ingen annan!

Det märkte jag på sista uppkörningen ”råkade” missa en bil i en rondell och åkte näst intill ut rakt framför den. för att den var dold av skyltar hade bara tur att den inte tutade på mig. Sen att min placering inne i stan inte var den bästa gjorde väll inte saken bättre direkt. Trodde att jag var kuggad redan vid rondellen och fortsatte att köra som jag gjorde med lärarna men det visade ju sig att jag klarade mig fast jag trodde att jag var kuggad ända fram tills dess att inspektören sa att han skulle godkänna mig =). Så det visar verkligen att dom tittar på helheten och inte bara ett fel dock ett rätt grovt fel men en då..
Keifen 2014-03-09 19:31 ! Citera #
Till kkrs 93 du kommer fixa nästa uppkörning var sj jävligt nevös på första uppkörningen jag hade tog det på andra fast man var lite mer redo för andra uppkörningen för då visste man på ett ungefär vad som väntades på nästa uppkörningen p.s skit i vad han som kallas inspektören kallas här inne vad han skriver han tror att han vet allt
Guest88 2014-04-28 13:32 ! Citera #
Hejsan inspektörn,

Det är så att jag ska köra upp på fredag på Hisingen, Göteborg och jag har en fråga till er.
Idag hade jag en miniuppkörning med körskolan och gjorde två fel.

1: Jag körde en kort stund 70 på en 80 väg för att släppa in fordon från påfarten (fordonen kom inte riktigt upp i rätt hastighet)
2: Jag höll till höger en gång när jag skulle svänga vänster i en rondell

I övrigt körde jag ”prickfritt” enligt min körlärare (vi körde på motorväg, villaområde, landsväg). Min körlärare sa att han inte riktigt kunde bedöma om jag hade klarat ett körprov med dessa fel då jag samtidigt hade god uppsikt och avsökning.

Nu till min fråga, hur fungerar en helhetsbedömning? Kuggar man för enstaka fel, eller är trafikinspektörens huvudfokus på att kontrollera om körkortsaspiranten kan köra trafiksäkert?

Tack på förhand!
Jossan-88 2014-04-28 15:32 ! Citera #
Guest88
Hejsan inspektörn,

Det är så att jag ska köra upp på fredag på Hisingen, Göteborg och jag har en fråga till er.

1: Jag körde en kort stund 70 på en 80 väg för att släppa in fordon från påfarten (fordonen kom inte riktigt upp i rätt hastighet)

I övrigt körde jag ”prickfritt” enligt min körlärare (vi körde på motorväg, villaområde, landsväg). Min körlärare sa att han inte riktigt kunde bedöma om jag hade klarat ett körprov med dessa fel då jag samtidigt hade god uppsikt och avsökning.

Nu till min fråga, hur fungerar en helhetsbedömning? Kuggar man för enstaka fel, eller är trafikinspektörens huvudfokus på att kontrollera om körkortsaspiranten kan köra trafiksäkert?

Tack på förhand!

Det är helheten i din körning som avgör om du får körkort eller ej, alla gör mer eller mindre enstaka fel varje gång dom är ute och kör, så skulle dom gå på det så skulle inte många klara av en uppkörning. Sedan beror det självklart på HUR stora felen är, samt om dom är trafikfarliga. Men kör du bara som du brukar göra så tror jag att du kommer greja det galant, med tanke på att din körlärare tycker att du kör ”prickfritt” :)

Lycka till!
Guest88 2014-04-28 16:30 ! Citera #
Jossan-88
Guest88
Hejsan inspektörn,

Tack på förhand!

Det är helheten i din körning som avgör om du får körkort eller ej, alla gör mer eller mindre enstaka fel varje gång dom är ute och kör, så skulle dom gå på det så skulle inte många klara av en uppkörning. Sedan beror det självklart på HUR stora felen är, samt om dom är trafikfarliga. Men kör du bara som du brukar göra så tror jag att du kommer greja det galant, med tanke på att din körlärare tycker att du kör ”prickfritt” :)

Lycka till!

Tackar för peppen Jossan!

Känner mig så himla spänd bara, jag började med körkortet för tre år sedan och körde upp tre gånger som privatist och kuggade. Nu i efterhand vet jag att jag att jag inte på långa vägar var omogen eller hade kört tillräckligt för att klara av uppkörningen.

Nu har jag övningskört med en jättebra trafikskolelärare sedan februari i snart 28 lektioner (40 minuter) och det känns kanon. Hittills i år har han bara låtit fyra av cirka 30 elever köra upp och alla fyra har klarat sig så det låter lovande. Sammanlagt klarar cirka 86% av hans elever uppkörningen på första försöket.

Men jag har aldrig kört ”perfekt” utan på sistone har jag gått ifrån de problem man hade i början och felen jag begår nu är mer av ringa karaktär. Och det gör mig så himla spänd, är jätteorolig för att jag ska kugga på en småsak.

Men jag är la bara nojig, jag har kört upp förut så jag vet hur det fungerar och jag kör upp med körskolans ”välsignelse.”
Jossan-88 2014-04-28 23:19 ! Citera #
Guest88
Jossan-88
Guest88
Hejsan inspektörn,

Tack på förhand!

Lycka till!

Tackar för peppen Jossan!

Känner mig så himla spänd bara, jag började med körkortet för tre år sedan och körde upp tre gånger som privatist och kuggade. Nu i efterhand vet jag att jag att jag inte på långa vägar var omogen eller hade kört tillräckligt för att klara av uppkörningen.

Nu har jag övningskört med en jättebra trafikskolelärare sedan februari i snart 28 lektioner (40 minuter) och det känns kanon. Hittills i år har han bara låtit fyra av cirka 30 elever köra upp och alla fyra har klarat sig så det låter lovande. Sammanlagt klarar cirka 86% av hans elever uppkörningen på första försöket.

Men jag har aldrig kört ”perfekt” utan på sistone har jag gått ifrån de problem man hade i början och felen jag begår nu är mer av ringa karaktär. Och det gör mig så himla spänd, är jätteorolig för att jag ska kugga på en småsak.

Men jag är la bara nojig, jag har kört upp förut så jag vet hur det fungerar och jag kör upp med körskolans ”välsignelse.”

Det är klart du är nojig inför din uppkörning, det var jag med ska jag tala om. Jag hade en uppvärmnings lektion precis innan min uppkörning, och den gick bokstavligt talat åt skogen, jag gjorde en massa små fel hela tiden. Så jag tyckte att det inte var någon idé att göra min uppkörning. Men min trafiklärare sa att det är väldigt vanligt att man kör dåligt precis innan en uppkörning bara för att man spänner sig och tänker på hur det ska gå istället för att koncentrera sig på den körningen man faktiskt håller på med just då :)
Jag tyckte att det lät bra, men kunde inte rå för att man mådde nästan lite illa innan inspektören kom. Men så fort hon kom och började småprata lite om hur det hela skulle gå till så släppte nästan allt, under min säkerhetskontroll så kände jag fortfarande av lite nervositet och illa mående. Men efter att säkerhetskontrollen var klar och jag satte mig i bilen och vred om nyckeln så var det som om all nervositet bara försvann. Och jag var fullt fokuserad på vad jag skulle göra. När vi väl kom tillbaka och jag hade stängt av bilen, så sa inspektören att ”Detta var ju inga problem, jag har inget att anmärka på, du kör jättebra och väldigt trafiksäkert. Så självklart kommer jag godkänna dig.” Det var dom bästa orden jag hade hört på länge, och jag hoppas att du kommer få höra samma ord snart!!
:D LYCKA TILL!! :D

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest