Start > Körkortsforum > Frågor till inspektören!

Frågor till inspektören!

celeron 2014-03-06 17:10 ! Citera #
Hej! jag undrar om man gör fel på en uppkörning, ska jag då påpeka de själv , och be om att få göra om det så de blir rätt? säg att jag ska backa runt ett hörn, och kommer fel. Typ för långt ut eller för långt in. Finns de chans att han tillåter mig göra om det, och han godkänner mig då, även fast jag inte klara det på första försöket? :o
Japp 2014-03-06 17:28 ! Citera #
De kommer inte säga någonting utan låta dig ta den tid du behöver, använd de knep som finns typ vinkla ned sidospeglar och glöm inte att hålla koll på trafiken, kommer det någon på vägen du ska backa in tex måste du flytta på dej. Är du inte nöjd med din backning avgör du själv och det är bara att åka tillbaka till ursprungsläget och backa om.
Gäst 2014-03-07 10:09 ! Citera #
Jag undrar om ’beskrivande körning’ kan vara en fördel på uppkörningen? Att föraren berättar vad hen ser och tänker, för att visa att hen har koll (alternativt bristande koll :) ), och även påpekar de fel som begås, typ, ”ja, nu gjorde jag en päronsväng - inte bra”.
inspektörn 2014-03-08 12:37 ! Citera #
Inspektörerna bryr sig inte om du sitter och har berättande körning men det är nog inte så bra för självförtroendet att kommentera sina egna misstag. Inspektörerna ser allt du gör och dom vet också varför du gör som du gör.
Gäst 2014-03-08 13:38 ! Citera #
inspektörn
Inspektörerna bryr sig inte om du sitter och har berättande körning men det är nog inte så bra för självförtroendet att kommentera sina egna misstag. Inspektörerna ser allt du gör och dom vet också varför du gör som du gör.

Hm..kan det hjälpa att kanske förklara varför man håller en lite lägre hastighet vid något tillfälle (om det kanske är dåligt väglag, siktsträcka, personlig förutsättning eller något annat man kommer på)? Blir lite fundersam när du skriver att de alltid vet vad man tänker + ser allt..
inspektörn 2014-03-08 13:57 ! Citera #
Tarzan!
Dom ser allt och dom vet allt! De har en sådan enorm erfarenhet att dom läser av aspiranten tidigt och vet vad som kommer att ske.
kkrs93 2014-03-08 20:06 ! Citera #
inspektörn
tarzan!
Dom ser allt och dom vet allt! De har en sådan enorm erfarenhet att dom läser av aspiranten tidigt och vet vad som kommer att ske.

Hej inspektören!

Min körlärare säger att det kan vara bra att kommentera sina fel, så att inspektören vet att man gjort fel.
Flera som gjort det och som blivit godkända pga dom visste dom gjorde fel.
inspektörn 2014-03-09 05:32 ! Citera #
Kkrs93!
Det är mycket vanligare att aspiranten sänker sig själv genom att tala om sina fel! Det som aspiranten tror är ett fel, kanske inspektören tycker att ” jaja så är det jämt med nervösa aspiranter, helt naturligt!” Det är sedan ganska intressant det du säger att trafikläraren sa! Hur vet han att det var avgörande för körkortet att dom talade om sina fel?
Hade dom inte blivit det om dom varit tysta?
Om dom hade varit tysta, hade inspektören kanske ställt en situationsanpassad fråga och då fått klarhet på hur tankegångarna var i den speciella situationen!
Tänk dig att du går på en date med en läcker dam! Om du vid den romantiska middagen berättar om dina misstag, att du glömt plånboken, inte bytt kalsingar, att handsvetten beror på att du är nervös osv, ökar det dina chanser att få ligga?
Oavsett så måste man vid en uppkörning prestera så pass mycket att man uppfyller kraven! Gör man inte det blir det inget körkort! Kör bilen och oavsett vad som händer, fortsätt kör och tänk framåt! Man bedömer helheten och då kan enstaka brister accepteras, det är dock i slutändan inspektören som gör bedömningen, ingen annan!
Gäst 2014-03-09 14:13 ! Citera #
Till inspektörn det var ett bra svar du skrev.
kkrs93 2014-03-09 18:09 ! Citera #
inspektörn
kkrs93!
Det är mycket vanligare att aspiranten sänker sig själv genom att tala om sina fel! Det som aspiranten tror är ett fel, kanske inspektören tycker att ” jaja så är det jämt med nervösa aspiranter, helt naturligt!” Det är sedan ganska intressant det du säger att trafikläraren sa! Hur vet han att det var avgörande för körkortet att dom talade om sina fel?
Hade dom inte blivit det om dom varit tysta?
Om dom hade varit tysta, hade inspektören kanske ställt en situationsanpassad fråga och då fått klarhet på hur tankegångarna var i den speciella situationen!
Tänk dig att du går på en date med en läcker dam! Om du vid den romantiska middagen berättar om dina misstag, att du glömt plånboken, inte bytt kalsingar, att handsvetten beror på att du är nervös osv, ökar det dina chanser att få ligga?
Oavsett så måste man vid en uppkörning prestera så pass mycket att man uppfyller kraven! Gör man inte det blir det inget körkort! Kör bilen och oavsett vad som händer, fortsätt kör och tänk framåt! Man bedömer helheten och då kan enstaka brister accepteras, det är dock i slutändan inspektören som gör bedömningen, ingen annan!

Hej igen. Han har varit i branschen i 40 år, och varit trafikinspektör för gymnasieelever.
Han har godkänt flera just av anledningen att dom visste att dom gjorde fel och kunde förklara det för han
Kunde ha varit att hen kanske körde lite för fort vid en högerregel korsning, och sen sagt ’’ajdå där gick det kanske lite för fort’’.
Sen har den inte gjort något mer misstag. Med vänlig hälsning, kevin

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest