Efter att ha klarat uppkörningen idag tänkte jag bidra med lite egna lärdomar och reflektioner som uppkommit under tiden jag tog mitt körkort.
För att göra en lång historia kort så är jag 23 och har alltså kuggat 4 gånger på uppkörningen så jag vet precis hur det känns efter att ha misslyckats på denna del. Men nu på det 5e försöket lyckades jag med bedriften och jag vill påpeka att jag körde upp med körskola de 4 första gångerna och 5e gången privat (den jag klarade) och det är ingen som helst skillnad på bedömningen trafikverket gör. Med det sagt kan det såklart skilja sig på vilken bil man är van vid osv.
Ödmjukhet
Att vara ödmjuk inför uppgiften att köra bil är nog viktigare än vad många tror, innan första uppkörningen minns jag att min självsäkerhet var på topp och jag kunde inte se hur jag skulle kunna kugga, jag kunde ju trots allt köra! Det slutade att jag fick ett underkänt betyg på min ecodriving, något som jag i efterhand inte hade någon koll öht på.
Idag känner jag mig mycket mognare och det var en stor del i att jag lyckades klara denna uppkörning, jag var självklart inte felfri! Tvärtom var jag sen med att kontrollera en avfart innan jag skulle på motorvägen och var lite osäker vid en rondell.
Värt att tänka på är att det är bilden av ditt genomförande som ska bedömas av inspektören, och i detta fall visade jag att jag på ett mottagligt sätt kunde ta emot kritik från inspektören (när vi kommit tillbaka till trafikverket) varför han gjorde bedömningen att han ansåg mig som en säker förare och att jag kunde ut och mängdträna på egen hand.
Positiv
Att gå in med mentaliteten att misslyckas är inget vinnande koncept, detta är såklart svårare än många tror (framför allt de som klarar på 1a försöket). Efter några kuggningar är ens självförtroende ofta i botten och det är en pina att behöva boka upp en ny uppkörning.
Lösningen tror jag är att tänka på något som istället gör en glad och se detta som en utmaning man ska klara av, detta är trots allt en viktig milstolpe i livet. Om du har något som motiverar dig kan det vara en bra idé att titta eller genomföra detta nära inpå uppkörningen och sedan ha detta i åtanke när det är dags. I mitt fall blev jag motiverad av ett klipp från mitt fotbollslag som mot alla odds lyckades vända en match och vinna den största pokalen, men det är såklart individuellt vad som motiverar just dig att klara denna utmaning! Men man kan aldrig få för lite peppning inför detta.
Vila
Jag tror det är oerhört viktigt för ens fokus och koncentration för att minska antalet fel på en uppkörning att se till att vara utvilad inför denna. Om du har uppkörningen tidigt på morgonen, se till att inte gå upp precis innan utan istället gå upp kanske 2 timmar innan det är dags så att du hinner förbereda dig och vakna till liv (i mitt fall dricka en kopp kaffe och sitta vid datorn). Om du däremot har den senare på dagen tror jag det kan vara en fördel att inte göra slut på för mycket krafter inför uppkörningen, om du har plugg osv under dagen arbetar hjärnan i ganska högt tempo och om du tränar gör man av med mycket energi... varför jag tror det är bättre att ”ta det lungt” under dagen för att spara sig till en rejäl kraftsamling (du ska trots allt kunna hålla koncentrationen på topp i 45 minuter).
Småknep
Skor - Se till att ha riktigt bekväma skor, jag gjorde misstaget att köra i kängor en gång och bilen i praktiken studsade fram för jag var så klumpig. Nu ser jag till att ha ett par sköna sneakers när jag ska köra så att man får en bra känsla för pedalerna, detta gör hela din behandling av bilen mycket mjukare!
Familj och vänner - Detta kan vara svårt för vissa, men jag tror det hjälper att inte säga något till familjen eller vänner under tiden du tar ditt körkort, detta kommer bara sätta press på dig speciellt inför en uppkörning eller ett teoriprov. Säg istället att det är på gång eller något liknande, även om du kanske har uppkörningen dagen efter. Det kommer bli en härlig överraskning för alla när du chockar dem med den goda nyheten!
Hoppas detta kan vara till nytta för er andra som kämpar på!
Glöm för all del inte första punkten, denna tänker jag på även nu när jag är klar... var öppen för kritik och se till att hålla modet uppe så kommer ni bli en bra bilförare!