Tredje uppkörningen
Hej!
Sitter här och är (”redan”) sjukt nervös inför min tredje uppkörning som är nu på torsdag i Farsta. Hade min första uppkörning i oktober/november 2013 men kuggade då pga obvious fel - helt förståeligt då jag gjorde en rätt grov miss på tillbakavägen; skulle visa lite ecodriving genom att växla från femman till trean men råkade lägga i ettan istället, och ni vet ju vad som händer med bilen då (den fuckar ur totalt och man får typ whiplash). Inspektören blev skitsur och typ skrek direkt ”varför la du i ETTAN!!!!!!!!” jag ba ”men jag råkade, det är lite annorlunda växellåda på bilen jag är van vid hemma, det var inte meningen att lägga i från femman till ettan” (alltså så dum i huvudet är jag ju inte). Hon blev bara ännu argare (ok förstår att de blir sura när man ”bortförklarar” sig men det var sanningen) och ba ”MEN ETTAN LIGGER ALLTID DÄR ETTAN LIGGER” och jag ba haha jo ifs... Sen blev jag bara superstressad pga det och höll på och köra in i en parkerad bil vid Vägverket. Failad. Inte så förvånande faktiskt men sedan började hon påpeka andra fel, som att jag ”misslyckades med fickparkeringen” trots att jag inte alls hade gjort det. Enligt henne var det för att fickparkeringen inte hade funkat om det hade varit mindre avstånd mellan bilarna jag parkerade mellan och haha nä, obviously inte, men det funkade ju den gången så fattar inte problemet. Om hon hade velat testa jättetrång fickparkering hade hon ju kunnat ta mig till ett sånt ställe.
I alla fall. Klarade teorin på första försöket med bara 2-3 fel, men lät den gå ut då jag var så himla uppriven över körningen och plus att jag var ovan vid halkkörning och det började bli snö. Ville liksom inte köra upp i snöstorm. Men sen så gjorde jag teoriprovet en ytterligare gång i början på februari och klarade det igen. Så var det dags för det jag kuggat på, dvs uppkörningen. Åkte ända till mjölby för att köra upp, väldigt oklokt egentligen men ville köra upp i lugn miljö typ. Men tyvärr var jag ovan vid både den miljön och bilen jag körde upp i. Blev helt orimligt nervös och satt och skakade innan, och det började bara förjävligt, lyckades knappt växla korrekt haha och fattade inte dragläget alls. Visste redan när jag kört ut från parkeringen att jag skulle faila, typ. Lyckades verkligen inte växla och råkade lägga i fel hela tiden alltså omg det var verkligen skämmigt, inspektören fick i princip visa mig hur man växlade och jag höll på och dö av stress. Missade en stoppskylt typ 1 minut inpå uppkörningen (såg den inte ens) och höll på att köra på en gående vid vänstersväng i korsning alltså... verkligen otroligt dåligt kört från min sida och jag förstår att jag misslyckades. Bara skämmigt för han måste trott att jag var en total jubelidiot som var helt unprepared för körningen.
Och ja, visste ju att jag kuggade men blev ändå jätteledsen när han sa det och kryssade i helvetes många fel... många fler än första gången. Började typ gråta när jag gick ur bilen, haha. Kände typ att bilkörning inte alls är min grej. Men bestämde mig ytterligare än gång för att ta tag i det och att köra några lektioner hos en annan bilskola då min tidigare var keff. Sa till de nya att jag ville köra upp i deras bil då det faktiskt varit en anledning till att min nervositet ökat under de tidigare körningarna - har varit ovan vid bilarna (är van vid att köra privat med en större, tyngre bil som man typ kan köra på 3an hela tiden hahaaaaa). Tog en lektion och de sa okej, vi bokar uppkörning åt dig. Detta var förra veckan. Men min teori går ut snart och det fanns inga uppkörningstider sa de, då höll jag på att börja grina. Receptionisten på denna körskola är så otrevlig och ba ”boka privat” och det var ju precis det jag inte ville göra - nu hade jag liksom även köpt 10 lektioner hos de och ville vara van vid bilen för att inte råka växla från femman till ettan en gång till. Så då gav hon med sig och gav mig den här tiden på torsdag, alltså en vecka efter att jag börjat där. Har nu klämt in alla lektioner innan torsdag.
Vet egentligen inte riktigt varför jag skrev detta inlägg, vill väl ”share my story” så att säga, och kanske få lite pepp och goda råd? Vet med säkerhet varför jag kuggade de förra uppkörningarna + faktumet att hen jag kör privat med har lärt mig manövrera bilen fel från början (trycker alltid ner kopplingen innan jag bromsar och håller kopplingen nere typ hela hela tiden när jag inte gasar haha... sånt problem). Men nu är jag någolunda säker med den nya bilen och körlärarna påpekar endast småfel. Dock har jag lite problem med korsningar - lyckas alltid komma för fort fram och särskilt i högerregelskorsningar kan detta vara problematiskt. Åhh måste verkligen ha så mycket i huvudet på uppkörningen + nervositet så det blir bara knas. Just nu känns det typ som att jag kommer kugga en tredje gång och då vet jag fan inte vad jag gör... har verkligen inte råd med detta, alla familjens besparingar går i princip åt mitt körkort och det känns ju bara skiit när jag bara kuggar.
Du ska ha stort tack för du delade så generös och öppenhjärtigt med dina uppkörningsförsök. Vad gäller råd så mina är:
1. Ge inte upp - oberoende hur det går för dig.
2. Om det blir ingen körkort idag - så bytt till automat. Det gjorde jag. Varför plåga sig själv? Därför din körteknik är så pass rucklig, hela huvudet upptaget med manuell växellåda. Om du hade automat, så skulle du inte ha problem med korsningar, bilen skulle ju växla ner så fort du ej gasar.
3. Bli lite glad att du redan kommit så pass långt - och körde upp. Det vågar inte jag tex, inte har råd heller just nu.
Åh, vad synd för dig. Jag fick mitt körkort förra veckan och jag var så sjukt nervös innan men det gick faktiskt lver när jag träffade min inspektör, så om du tycker att det känns lättare - prata mycket med inspektören. Det gjorde jag och min inspektör var väldigt trevlig så då kändes det mycket bättre faktiskt.
Innan min uppkörning så övningskörde jag med min mamma i 1 timme precis innan min uppkörning och vi tränade då mycket på det jag hade svårt för. Så om du har tillgång till det och om det känns bättre så är ett tips att övningsköra innan. Försök att slappna av och säg till dig själv att du kan köra bil (jag vet att det är svårt men försök
). Lossas som att det är din trafiklärare/förälder som sitter bredvid dig. Hoppas verkligen att du klarar detta på torsdag, men om du inte gör det, ge inte upp, du har lagt ner mycket tid på detta så du kommer ha ditt körkort förr eller senare!! Önskar dig all lycka till!!! Försök att slappna av, det kommer gå bra.
Jag har en del goda råd, men jag tror inte du vill höra dom. Dom är ytterst korrekta och helt känslolösa!
Jag har en del goda råd, men jag tror inte du vill höra dom. Dom är ytterst korrekta och helt känslolösa!
Jag vill gärna höra de ändå!
Tack ni andra för vänliga ord och tips
funderade faktiskt på att ta automat, pallar inte mer haha
Elle!
Du fokuserar väldigt mycket på vilken bil du använder och att du är nervös. Det är helt naturligt att man gör det när man är i din situation, men, då är man inte redo för uppkörning!
Man måste ha sådan rutin att man kan hoppa in i vilken bil som helst och efter ett par minuter så har man koll på dragläget och hur växellådan funkar.
Du har hamnat i den fällan många hamnar i, nämligen att du gjorde första uppkörningen alldeles för tidigt och då trott att det bara var några småsaker som behövde justeras och bokade därför en ny tid. Vad man inte inser är att ”småsakerna” var grundproblemet vid den körningen och inte heltäckande.
Exempel: En körning blir underkänd på backning, start i lutning och körning i körfält/körfältsbyte. Backning och start i lutning pga. att aspiranten inte kan hantera bilen (manövrering) och körning i körfält/körfältsbyte pga. av brister i manövrering, sparsam körning, hastighetsanpassning och avsökning. Grundproblemet här är manövrering! Inspektören kör ytterst sällan ut på landsväg eller motorväg i dom här fallen utan håller sig i stan av säkerhetsskäl. Aspiranten tror att det bara var 3 fel på hela körningen och går hem och övar manövrering och beställer en ny tid samma vecka! På nästa körning så kanske manövreringen funkar hyfsat, men aspiranten har fokuserat så mycket på hanteringen av bilen att han/hon inte lärt sig att uppträda i trafiken på rätt sätt, anpassning av hastighet, avsökning, samspel osv. Detta har aspiranten inte kunnat träna på tidigare för allt fokus har legat på bilens hanterande! Hem och träna på nytt och tillbaks snabbt till uppkörningen för att konstatera att höga hastigheter, motorväg, landsväg, inte funkar. Samma orsak som tidigare man har inte haft den kapacitet som krävs för att träna dom momenten. Kan man inte trycka på gaspedalen (som vid första uppkörningen) så kan man inte ha lärt sig motorvägskörning! Det är en omöjlighet! Det här blir en ond cirkel som gör att aspiranten tror att Trafikverket bara jävlas ”dom hittar bara på nya saker hela tiden”, men sitter inte grunderna och man kommer för tidigt till uppkörning så hamnar man i den fällan!
Du skriver att du vid något tillfälle körde en ny bil ”och fattade inte dragläget alls”!
Att hitta dragläget är lektion 1!!!!
Grundgas, 1200 r/m, lyft kopplingen tills varvräknaren börjar dala och där har du det! Likadant på alla bilar!
Nervositet? Ja, alla är nervösa men om det är ett problem är det överinlärning som gäller! Träna manövrering tills du spyr på det och träna sedan lika mycket till!
Att du missar Stop-skylt, kommer in för snabbt i korsningar och annat beror på att du är osäker i manövreringen och lägger ditt fokus på hanteringen av bilen istället för att söka av omgivningen. Växlarna ligger på samma ställe på alla bilar, backväxeln undantagen, så det finns ingen anledning att missa där om man har den rutin som krävs. Säg åt din handledare att göra dig uppmärksam på om du tittar på växelspaken när du växlar! Om du tittar på växelspaken tar du bort fokus från det som är väsentligt, nämligen trafiken!
Vad du än gör, så ta det lugnt med uppkörningen! När din handledare är helt tyst en hel lektion, förutom vid dirigering, dvs han påtalar ingenting om din körning, då kanske, du skall boka tid.
Kom ihåg att du och dom andra trafikanterna vill komma hem oskadda!
Lycka till!
Haha, helt känslolöst var det! Det är bra, det är ju det inspektörerna är och bör vara. Förstår din poäng och håller definitivt med om det första, var inte redo för min första uppkörning alls. Andra däremot handlade i princip bara om nervositet och hur ovan jag var vid just den typen av bil och växellåda. Såklart blev allt annat fel då när jag inte kunde manövrera rätt pga nervositet och ovana
Är van vid att ”ta i” ganska hårt i växelspaken vid växling, men det kan man ju inte göra på mindre bilar, då blir det fel.
Tror att det e exakt som du säger dvs att min manövrering har varit jävligt bristande
men nu känner jag mig säkrare på den punken och min körlärare sa idag att jag är klar och att jag kommer lyckas imorgon, om inte något helt oförutsägbart sker dvs alternativ att jag fuckar ur pga nervositet igen. Håller tummarna. Tack för kommentaren!
Hoppas att det går bra nu imorgon! Försök att ha en positiv inställning till det hela dvs du SKA klara det.
Tack, SnartKörkort2014!
JAG KLARADE DET!!! Är så orimligt lycklig just nu!
Grattis! Jättekul, vad gick annorlunda denna gång så att du klarade?
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget