Start > Körkortsforum > Köpa bil utan körkort

Köpa bil utan körkort

JohanSch 2014-03-03 19:08 ! Citera #
Hej Alla!

Jag har klart mig kunskap prov 28 februari men fall på körprov idag. Just nu bor jag ensam som studerande, jag tänkt att köpa en småbil som jag kör till skolan eller jobb(cirka 1mil hemifrån). I fjöl har jag tränat så mycket hemma hos min handledare och gått på körlektion, så det blir inte så farligt för mig att köra bil ensam. Vilka dokument behöver jag för att köpa en bil? Hur ska jag göra med försäkring?

Tack!!
svempus 2014-03-04 03:10 ! Citera #
JohanSch
Hej Alla!

Jag har klart mig kunskap prov 28 februari men fall på körprov idag. Just nu bor jag ensam som studerande, jag tänkt att köpa en småbil som jag kör till skolan eller jobb(cirka 1mil hemifrån). I fjöl har jag tränat så mycket hemma hos min handledare och gått på körlektion, så det blir inte så farligt för mig att köra bil ensam. Vilka dokument behöver jag för att köpa en bil? Hur ska jag göra med försäkring?

Tack!!

Det som behövs är en penna och ägarbeviset som gamla ägaren har. Bara att fylla i dina uppgifter namn adress personnummer och en underskrift av dig och gamla ägaren med och datum. Försäkring skaffar du på en gång antingen via datorn eller via telefonen skaffa den samma dag för gamla ägarens gäller inte för dig när ägarbytet har gått igenom bäst är att skaffa den innan den har gjort det så glömmer man det inte.
Dom senaste ägarbytena jag har gjort är gjorda via transportstyrelsens app i telefonen och då sker ägarbytet direkt. Fast då måste du ha körkort med det behöver du inte om ni byter ägare via papper som tar några dagar att få klart.
Anton382 2014-03-05 18:32 ! Citera #
Tack! Jag också ska köpa en ny bil, men jag har också inget körkort
Joelvetmest 2014-03-05 18:33 ! Citera #
svempus
JohanSch
Hej Alla!

Jag har klart mig kunskap prov 28 februari men fall på körprov idag. Just nu bor jag ensam som studerande, jag tänkt att köpa en småbil som jag kör till skolan eller jobb(cirka 1mil hemifrån). I fjöl har jag tränat så mycket hemma hos min handledare och gått på körlektion, så det blir inte så farligt för mig att köra bil ensam. Vilka dokument behöver jag för att köpa en bil? Hur ska jag göra med försäkring?

Tack!!

Det som behövs är en penna och ägarbeviset som gamla ägaren har. Bara att fylla i dina uppgifter namn adress personnummer och en underskrift av dig och gamla ägaren med och datum. Försäkring skaffar du på en gång antingen via datorn eller via telefonen skaffa den samma dag för gamla ägarens gäller inte för dig när ägarbytet har gått igenom bäst är att skaffa den innan den har gjort det så glömmer man det inte.
Dom senaste ägarbytena jag har gjort är gjorda via transportstyrelsens app i telefonen och då sker ägarbytet direkt. Fast då måste du ha körkort med det behöver du inte om ni byter ägare via papper som tar några dagar att få klart.


Bra idé. Då ska jag också skaffa mig en ny bil
Gäst 2014-09-22 09:31 ! Citera #
Smart synpunkt där! Jag har faktiskt inte tänkt någonting alls på att använda olika bilar under uppkörningen för att få känna på olika typer av bilar.. Men antar att det ligger något i det som ’’Snelex’’ säger, att det är bättre att börja med en liten bil för att lära sig hur en bil fungerar först och främst. Så att man känner att man verkligen ’’har kontroll’’ över bilen innan man försöker sig på någon större. Jag kör nu med mammas lilla ford (ingen aning vad det är för modell) och det går hur fint som helst. Så kommer fortsätta köra med den ett tag till och sen gå över och prova pappas volvo cross country!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo