Start > Körkortsforum > Trafikverkets bil inför uppkör…

Trafikverkets bil inför uppkörning.

Gäst 2014-02-28 17:04 ! Citera #
Hej!
Nu på måndag ska jag köra upp och jag har inte bokat utifrån körskolan då det inte fanns några tider. Så jag bokade upp som privatist genom transportstyrelsen och kommer då få köra deras bil, alltså en Volvo V40 Diesel. Problemet är att jag inte har kört den bilen någonsin eller vet hur den ser ut, så jag fick tipset att kolla bilaffären intill om jag fick kika på en sådan i förväg.

Är det någon annan som har kört med en helt ny bil för uppkörningen? isåfall hur upplevde du det?
Jag är en aning ångest över detta så skulle vara kul och höra vad ni har att säga.
celeron 2014-02-28 17:27 ! Citera #
Doktormajk91
Hej!
Nu på måndag ska jag köra upp och jag har inte bokat utifrån körskolan då det inte fanns några tider. Så jag bokade upp som privatist genom transportstyrelsen och kommer då få köra deras bil, alltså en Volvo V40 Diesel. Problemet är att jag inte har kört den bilen någonsin eller vet hur den ser ut, så jag fick tipset att kolla bilaffären intill om jag fick kika på en sådan i förväg.

Är det någon annan som har kört med en helt ny bil för uppkörningen? isåfall hur upplevde du det?
Jag är en aning ångest över detta så skulle vara kul och höra vad ni har att säga.

jag körde också en v40 diezzel. jag tyckte den var lätt. Men ändå sjukt jävla äcklig! den visa en lampa när man ska växla. Om ja såg rätt :S men jag kände mig inte bekväm i den. Fick växla ner hela tiden. Dom bilar jag kört hemma + skolan kan jag ligga på 3an genom stan. denna fick ja ligga på 2an:S ibland 1an..

sen tyckte jag man satt på gölve, eller i taket hur man än pumpa sätet... så jag gilla den inte. Kanske kan bero på att ja kör mest bilar från 1990-talet. Och körskolans audi var mycket bättre..

Nu har jag nog skrämt upp dig. Men det var inte meningen! ville bara vara ärlig om jag tycker.

Medans endel tyckte dendär bilen är ”skitskön” ! tycker du inte ska ha ångest över bilen.
Gäst 2014-02-28 18:58 ! Citera #
Okej! lyckades du med uppkörningen i den bilen? jag själv övningkör i en Renault Clio 2013, så jag är van i att köra i en ny bil med alla olika funktioenr. Det som gör mig fundersam är när du beskriver när du lägger dig i 2:an, vilka hastigheter är det vi pratar om då? 40km/h? för när jag kör så brukar jag ligga på 3:an om inte 4:ans växel igenom stan beroende på trafik när det är 40km/h i timmen för att ligga på så lågt varvtal som möjligt (ecodriving).

Får gärna rätta mig om jag har fel. :)
celeron 2014-02-28 19:14 ! Citera #
Doktormajk91
Okej! lyckades du med uppkörningen i den bilen? jag själv övningkör i en Renault Clio 2013, så jag är van i att köra i en ny bil med alla olika funktioenr. Det som gör mig fundersam är när du beskriver när du lägger dig i 2:an, vilka hastigheter är det vi pratar om då? 40km/h? för när jag kör så brukar jag ligga på 3:an om inte 4:ans växel igenom stan beroende på trafik när det är 40km/h i timmen för att ligga på så lågt varvtal som möjligt (ecodriving).

Får gärna rätta mig om jag har fel. :)

Hehe nej jag kuggade pga att jag kom fel i en korsning jag skulle vända i! men om du är van en 2013 borde det inte vara några stora problem för dig. Som är van alla såna saker! ah det var 30-40km/h genom staden. och jag fick ligga på 2an i stan då. Jag provade såklart ligga på 3an och 4an som jag är van, då gick de knappt köra bilen.. Det blev ungefär som han inte orka som de var för hög växel.. och växel lampan lös.. som visa att jag skulle växla ner.. Så ecodrivning var inte lätt tycker jag .. Men här i karlstad, kan dom ibland blunda för ecodravningen, om man kör bra f.ö. Så jag fick ingen påbackning på ecodrivning. När man väl lärt sig bilen hur den funka i stan med växlarna gick de rätt så lätt tyckte jag. Sen tyckte jag den var rätt så seg när jag skulle ut på motorväg.. Visst, den var bra med upp till 50-60km/h. Sen gick de riktigt sakta upp i fart tyckte jag. Så något du kan ha i bakhuvudet om du ska ut på motorvägen, är att gasa rätt så rejält..
Gäst 2014-03-03 06:40 ! Citera #
Jag körde i en ny bil, en VW diesel variant, den gången jag klarade uppkörningen. Jag hade då två misslyckade uppkörningar bakom mig med då jag kört i samma bil som jag övningskört med (VW Golf bensin). Så i mitt fall verkade ju bilen inte spela så stor roll :)

Det går säkert bra. Speciellt om du redan kört med två olika bilar, då är du ju van att ställa om dig.
Gäst 2014-03-03 10:48 ! Citera #
Ja, jag gjorde uppkörningen idag och vet du vad jag fick höra? ”Du blev tyärr inte godkänd, och jag ska berätta vilka punkter”. Ne men bilen var grym att köra i så det var inte problemet utan gjorde fel i två korsningar. :(
celeron 2014-03-03 17:00 ! Citera #
Doktormajk91
Ja, jag gjorde uppkörningen idag och vet du vad jag fick höra? ”Du blev tyärr inte godkänd, och jag ska berätta vilka punkter”. Ne men bilen var grym att köra i så det var inte problemet utan gjorde fel i två korsningar. :(

skönt att du inte såg bilen som något problem! men synd att du kugga:( bara ta nya tag... Kuggade också på min uppkörning. så har en ny nu i mars..
Ewe 2016-05-09 18:48 ! Citera #
Kör med samma modell på min uppkörning kuggat 2 ggr med 2 olika volvos och båda förderar 2an på låga hastigheter. Himla irriterande när man fått lära sig stenhårt på att ligga i 3 an med alla 5 bilar man övningskört med.
Gäst 2016-05-09 18:50 ! Citera #
Ewe 2016-05-09
Kör med samma modell på min uppkörning kuggat 2 ggr med 2 olika volvos och båda förderar 2an på låga hastigheter. Himla irriterande när man fått lära sig stenhårt på att ligga i 3 an med alla 5 bilar man övningskört med.
Du bör höra det på motorljudet.
Mrg 2016-05-09 21:35 ! Citera #
Körde upp en med VW Golf diesel i farsta för knappt en månad sen och inspektören sa att jag skulle skita i ecodriving eftersom den modellen var värdelös för att köra på så hög växel men det var bra att jag visade att jag kan :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
6
I dag 00:29
2
I dag 00:20
9
I går 19:38
11
I går 18:00
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo