Start > Körkortsforum > Släpvagn?

Släpvagn?

Övningskörare 2015-10-02 23:11 ! Citera #
Vad gäller maxhastighet med släp https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Slap/Slapvagn--husvagn/Hastighet/ :)
sal 2015-10-04 21:19 ! Citera #
Jag undrar om nån har lastbil med släp och lara mig hur man kan back ?
Frank 2016-04-02 10:35 ! Citera #
Tack det visste jag inte om det
Vele 2016-04-18 11:56 ! Citera #
Hur mycket är tilåtna hadtighet med stor tom släpet på motor vägen och hur mycket med ful last?
Gäst 2016-04-18 19:43 ! Citera #
Vele 2016-04-18
Hur mycket är tilåtna hadtighet med stor tom släpet på motor vägen och hur mycket med ful last?
80/80.
Björn He 2020-11-13 13:15 ! Citera #
Angående hastighetsbegränsning så är den alltid 80 km/tim för ett fordon med en släpvagn eller påhängsvagn, om den är utrustad med bromsar, som alla släpvagnar med en totalvikt över en trekvarts ton måste vara utrustade med, medan en släpvagn med en totalvikt upp till en trekvarts ton däremot ej behöver vara bromsad. Med obromsad släpvagn är hastighetsbegränsningen 80 km/tim om släpvagnens totalvikt, eller tjänstevikt när den är olastad, inte överstiger hälften av dragfordonets tjänstevikt, men om den däremot överstiger hälften av dragfordonets tjänstevikt så är hastighetsbegränsningen 40 km/tim.

Om ett fordon däremot drar två släpvagnar så får fordonet endast köras i max 40 km/tim (utom när Trafiksäkerhetsverket har gett särskilt tillstånd till att köra fordonet i högre hastighet än 40), om båda släpvagnarna är bromsade men om däremot båda eller en av släpvagnarna är utan bromsar så är hastighetsbegränsningen ännu lägre, endast 30 km/tim.

Angående körkort för att få köra släpvagn så är det tillåtet att köra med släpvagn med vanligt B-körkort, på villkoret att bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt är max 3 ½ ton.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 11:46
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest