Start > Körkortsforum > Allmänna oklarheter

Allmänna oklarheter

Gäst 2014-02-24 21:54 ! Citera #
Hej!

Har ett par oklarheter jag är lite osäker på.

Vid obevakade korsningar ska man då titta vänster höger vänster och vara beredd på att stanna för ev trafik från höger?
Vid filbyte: när man tittar backspegel, sidospegel och döda vinkeln får man byta direkt då eller är de noggranna med att man ska titta ännu en gång i döda vinkeln innan man svänger?

Vid rondell: är det viktigast att titta vänster då eller ska man göra någon spegelrutin där också?
Vid övergångställen: ska man börja titta från vänster till höger eller från höger till vänster?

Tacksam för snabba svar! :)
kkrs93 2014-02-24 23:33 ! Citera #
montecristo
Hej!

Har ett par oklarheter jag är lite osäker på.

Vid obevakade korsningar ska man då titta vänster höger vänster och vara beredd på att stanna för ev trafik från höger?
Vid filbyte: när man tittar backspegel, sidospegel och döda vinkeln får man byta direkt då eller är de noggranna med att man ska titta ännu en gång i döda vinkeln innan man svänger?

Vid rondell: är det viktigast att titta vänster då eller ska man göra någon spegelrutin där också?
Vid övergångställen: ska man börja titta från vänster till höger eller från höger till vänster?

Tacksam för snabba svar! :)

Hej! :)

Att titta döda vinkeln en extra gång är inget fel att göra!
Ja, spegelrutin är alltid bra att göra även innan man kör in i en rondell.
Tror det är höger-vänster, det är så jag brukar göra och körläraren säger ingenting om det.

Lycka till!

Senaste foruminläggen

Rubrik
13
I dag 08:23
4
I går 14:32
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor