Start > Körkortsforum > Lite fråga ang sidospeglar och…

Lite fråga ang sidospeglar och döda vinkeln!

Martinnn 2014-02-21 23:30 ! Citera #
Hej! Säg att jag åker på en motorväg och ska av på en avfart. Hur tidigt ska jag börja blinka? Brukar ju komma upp 1 000 meter, sen kanske det kommer upp en till skylt på 500 meter. Ska jag börja blinka redan vid 1000 meter? Måste jag kolla några speglar när jag ska blinka för att åka av på en avfart? Eller måste man kolla backspegeln, sidospegeln och döda vinkeln? Varför ska man göra det i så fall? Vad letar jag efter? Vad är grejjen liksom?

Om jag ska ut på en avfart från ex motorväg, hur ska det gå till? När börjar jag blinka (förstår att det varierar beroende på skyltning) och hur ska jag kolla i speglarna?

Har uppkörning nästa vecka. Tack! :)
kkrs93 2014-02-22 01:19 ! Citera #
Martinnn
Hej! Säg att jag åker på en motorväg och ska av på en avfart. Hur tidigt ska jag börja blinka? Brukar ju komma upp 1 000 meter, sen kanske det kommer upp en till skylt på 500 meter. Ska jag börja blinka redan vid 1000 meter? Måste jag kolla några speglar när jag ska blinka för att åka av på en avfart? Eller måste man kolla backspegeln, sidospegeln och döda vinkeln? Varför ska man göra det i så fall? Vad letar jag efter? Vad är grejjen liksom?

Om jag ska ut på en avfart från ex motorväg, hur ska det gå till? När börjar jag blinka (förstår att det varierar beroende på skyltning) och hur ska jag kolla i speglarna?

Har du kommit så långt i körkortsutbildningen så borde du veta det.

Men jag brukar blinka straxt efter 500 meters skylten. Om det ges möjlighet till det, men om det är tär trafik så ungefär när det är 750 meter kvar.

Döda vinkeln är viktigast av allting.

Döda vinkeln kollar du i det läget när du inte kan se fordon i backspeglarna.
martinnn 2014-02-22 02:50 ! Citera #
Aa okej :) jo har haft körkort för 3 år sedan.. :) kunskapsprov och allt är fixat. Har lite frågetecken bara!
martinnn 2014-02-22 03:01 ! Citera #
Jo, undrar fortfarande, ska man kolla speglarna om man ska av på en avfart? det kan ju inte komma någon på högersidan och köra om mig direkt. Säg att jag blinkar 750 meter innan, ska jag kolla massa jävla speglar innan jag tar av på avfarten? haha :)
inspektörn 2014-02-22 07:10 ! Citera #
750 meter innan??? Vet du hur långt det är IRL?
Blinka när du ser avfarten så blir det inga missförstånd!
Speglarna kollar man var 7:e sekund oavsett var man kör, men som du säger, högersidan är onödig om du ligger längst till höger på motorvägen! En extra koll till vänster när du lämnar är inte fel, det är vanligt att någon dåre som håller på att köra om dig kommer på att han också skall av motorvägen och kastar sig in framför dig!
SnartKörkort2014 2014-02-22 13:26 ! Citera #
Hej,

Jag brukar blinka ungefär 300 m innan avfart. Man ska alltid ha koll på speglarna när man kör så att man inte blir överraskad, viktigast att ha koll på speciellt på motorväg är väl backspegeln och vänster sidospegel. Låt oss säga du vill byta körfält, då måste du veta vad som sker bakom dig eller se om det är någon som håller på köra om dig osv. Vid avfart håll extra koll på backspegeln speciellt när du ska anpassa farten efter dem nya förhållanden.

Rätta mig gärna om jag har fel!
kkrs93 2014-02-22 14:40 ! Citera #
inspektörn
750 meter innan??? Vet du hur långt det är IRL?
Blinka när du ser avfarten så blir det inga missförstånd!
Speglarna kollar man var 7:e sekund oavsett var man kör, men som du säger, högersidan är onödig om du ligger längst till höger på motorvägen! En extra koll till vänster när du lämnar är inte fel, det är vanligt att någon dåre som håller på att köra om dig kommer på att han också skall av motorvägen och kastar sig in framför dig!

Min trafiklärare har varit i branschen i 40 år, både som trafiklärare och trafikinspektör, så han vet vad han talar om
Han säger åt mig att vid mycket trafik börja blinka vid ca 750 kvar till avfarten. ’’Man kan aldrig vara tydlig nog’’ Säger han.
Han var noga med att eleverna gjorde det vid uppkörningen annars fick dom ’’aja baja’’!
Så jag litar på honom.
Men visst, jag brukar blinka strax innan avfarten om det är lite trafik, men det är bara då.
svempus 2014-02-23 15:14 ! Citera #
Martinnn

Det jag fick lära mig när jag tog körkort att börja blinka när det blir en dubbel linje strax innan avfarten på motorvägen. Enligt den trafikskolan jag körde med var det rätt att göra så och det har jag fortsatt med att göra även efter att jag klara uppkörningen.

Senaste foruminläggen

Rubrik
13
I dag 08:23
4
I går 14:32
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest