Björn He 2023-11-30
Om det bedöms som olämpligt att köra i 50 km/tim över det där mindre fartguppet vid Våghusbron i Västerås, varför i helvete är då hastighetsbegränsningen förbi det där guppet 50 km/tim? Har de aldrig tänkt på att sänka hastigheten där till 40 km/tim, eller annars vidta hastighetsdämpande åtgärder, som exempelvis anlägga en mini-rondell i T-korsningen alldeles intill fartguppet? Hade det varit en rondell där så hade säkert de flesta kört högst 30-40 km/tim, eftersom det inte är lämpligt att köra fortare än så då man närmar sig en cirkulationsplats.
Förresten står jag fast vid att det var fel av inspektören som kuggade mig att ingripa genom att bromsa mig ”bara” för att jag närmade mig det där guppet i cirka 50 km/tim - på en 50-väg. Han hade väl aldrig försökt bromsa mig idag, om jag nu hade fått för mig att provköra i 50 km/tim över det där guppet, bara för att pröva hur det kan kännas? Då skulle han inte göra så vid uppkörningen heller! Han kunde lika gärna bara ha låtit mig åka i 50 över det där jävla guppet, eller annars bara ha låtit mig bromsa själv, för det kanske jag tänkte göra när jag kom lite närmare och såg mer klart och tydligt att det faktiskt var ett ”farthinder” (mindre upphöjd stenläggning) där. Det var dessutom dålig stil av honom att låna ut en Volkswagen Golf Diesel, som kan ”gasa av sig själv” så att man riskerar att köra över hastighetsbegränsningen på 30-vägar, för bilar som diesel-golfarna suger!
Förresten står jag fast vid att det var fel av inspektören som kuggade mig att ingripa genom att bromsa mig ”bara” för att jag närmade mig det där guppet i cirka 50 km/tim - på en 50-väg. Han hade väl aldrig försökt bromsa mig idag, om jag nu hade fått för mig att provköra i 50 km/tim över det där guppet, bara för att pröva hur det kan kännas? Då skulle han inte göra så vid uppkörningen heller! Han kunde lika gärna bara ha låtit mig åka i 50 över det där jävla guppet, eller annars bara ha låtit mig bromsa själv, för det kanske jag tänkte göra när jag kom lite närmare och såg mer klart och tydligt att det faktiskt var ett ”farthinder” (mindre upphöjd stenläggning) där. Det var dessutom dålig stil av honom att låna ut en Volkswagen Golf Diesel, som kan ”gasa av sig själv” så att man riskerar att köra över hastighetsbegränsningen på 30-vägar, för bilar som diesel-golfarna suger!
En tillfälligt ”försvårande omständighet” på en 50 väg innebär ju inte att det blir en sänkning. Tänk dig en skymd korsning eller ett övergångsställe.
Du måste ju inte slaviskt köra 50 bara för att det är tillåtet.
Golfar kan fortfarande inte gasa av sig själv.
Varför skulle trafikverket äga en av Europas mest sålda bilar om den va dålig?
En gång för alla:
Uppkörning är inte svårare för privatister, dock krävs det ju att man faktiskt kan köra och inte gör en chansning. Jag har skrivit teoriprov 7 ggr och haft uppkörning 5 ggr. Hur skulle jag kunna göra det utan att kugga en enda gång om det nu är så svårt privat?