Hur många körlektioner kommer det ta att fixa till min körning (har ingen möjlighet att övningsköra privat)? Hur ska jag lägga upp mina lektioner för att ha körkortet så snabbt som möjligt? Körlektioner dagligen och ny uppkörning om en två veckor? Är det rimligt och möjligt?”
Herregud haha... Hur kan vi svara på det? Omöjligt är dock inget skulle jag säga
Jag är inget proffs, men jag har körkort och det här är en bra metod till dig och alla andra där ute (tycker jag iaf)
Det här förutsätter att du har någon att öva med, typ din pappa eller nåt. Det underlättar det hela väldigt mycket iallafall.
Steg 1: Förstå ditt problem teoretiskt Skumma igenom i din bok, inte inför teoriprovet utan inför din körning.
Ingen gör detta, trots att det är så bra, och det tar typ 5 min. Varför göra detta? Jo för du psykiskt ställer in dig på att lösa problem. Innan du sover kanske du läste om
motorbromsning och ser dig själv (i ditt huvud) släppa gasen innan du kommer mot en korsning. När du förstått ditt problem teoretiskt så är det dags för praktiken:
Steg 2: Körlektion Tvingar ingen kasta pengar på körlektioner, men de vet vad inspektörerna kollar efter. Något du och din pappa kanske inte har stenkoll på. De är bra för att bli betygsatt helt enkelt. Låt säga att du tar en lektion. Ni kör inne i centrum och han klagar på att du inte kan tillämpa högerregeln. STOP!!!!!!! Vad sa han?? Varför sa han det?
Gå tillbaka till Steg 1. Du behöver kanske inte alltid öppna din bok, men det viktigaste är att du
verkligen verkligen verkligen VERKLIGEN förstår vad du gjort för fel och tänk
HUR kunde jag gjort det annorlunda?. När du tillslut får det där klickljudet i huvudet och ett AHAA!! Så ska jag göra istället. Så kommer du lära dig mycket snabbare.
Vet inte hur jag ska förklara det enklare, men se till att du verkligen förstår vad du gör för fel. Innan du lägger dig, tänk igenom din körning. Och sen kan du göra såhär för att ta körkortet snabbt. För såhär gjorde jag.
1. Ta en körlektion under dagen.
2. Öva på det moment läraren gick igenom med dig under kvällen med din förälder/övrig som du kör med.
3. Innan du lägger dig tänker du noga: Vad var svårt? Hur kunde du gjort det annorlunda?
4. Nästa dag kollar din lärare om du lärt dig momentet ni gick igenom igår. Tex. Bra avsökningsrutiner. Ja, eftersom du köttade hela dagen teoretiskt och praktiskt. Bra då går vi till nästa moment.
5. Upprepa steg 1-4 tills du känner dig redo.
Jag körde blev redo på ca 2 veckor från att köra ”sådär” till godkänt förarprov. Men jag körde stenhårt under den tiden och hade såklart övningskört lite innan med pauser.
Inget är omöjligt. Kör hårt. All in!