Start > Körkortsforum > Underkänd :( När köra upp ige…

Underkänd :( När köra upp igen??

Menace to traffic 2014-01-31 12:59 ! Citera #
Körde upp idag och det gick inte bra. Körde nästan på en fotgängare vid ett övergångsställe.. :( Inte med flit såklart. Hann stanna precis innan men utan någon säkerhetsmarginal. Tur att det finns dubbelkommando i trafikverkets bilar.

Jag blev underkänd (enligt protokollet) på avsökningsrutiner, köra med tillräckliga säkerhetsmarginaler, anpassa hastigheten till de omständigheter som råder, samspel med andra trafikanter.

Jag behöver öva på dessa saker och dessutom placering av fordon. Tror främst inspektören snackade om avsökningen och säkerhetsmarginaler efteråt men kan ha fel för jag var stressad och utmattad vid det laget. Hon gav mig positiv feedback också. Gör de sånt eller var det bara för att vara schysst?

Känner mig grymt osäker i trafiken och blir lätt stressad och hänger inte alltid med.

Vill så gärna ha körkortet NUUU och behöver det desperat. Nu till er experter här i forumet. Hur långt har jag kvar till körkortet??

Hur många körlektioner kommer det ta att fixa till min körning (har ingen möjlighet att övningsköra privat)? Hur ska jag lägga upp mina lektioner för att ha körkortet så snabbt som möjligt? Körlektioner dagligen och ny uppkörning om en två veckor? Är det rimligt och möjligt?

Kan tillägga att jag övningskör i uppsala och även gjorde förarprovet där. Har kört typ 15 dubbellektioner (80 min) hittills de senaste månaderna.
Gäst 2014-01-31 13:20 ! Citera #
Du låter typ som jag, körde också precis upp i Uppsala och kuggade. Och behöver också körkortet NU... Men, prata med din körlärare? Den personen borde väl veta bra mycket bättre än vad personer på ett forum som aldrig sett dig köra förut gör...
Menace to traffic 2014-01-31 13:35 ! Citera #
Kommer inte träffa min lärare förrän nästa vecka när jag har min nästa körlektion :( Är otålig och skulle vilja ha lite gissningar även om ingen kan veta.

Hatar att köra i uppsala :| Önskar jag bodde i en mindre stad och kunde ta körkort där.

Vad kuggade du på?
Menace to traffic 2014-01-31 13:39 ! Citera #
Vad sa din trafiklärare? Hur mycket mer behöver du övningsköra? När ska du köra upp nästa gång?
Gäst 2014-01-31 13:41 ! Citera #
Att han tyckte det var fel att jag fortsatte rulla när jag väntade på fotgängare som skulle gå över övergångsställen (tänkte för mycket ecodriving), han tyckte att det var otydligt att jag tänkte vänta på dem. Och att jag höll placeringen för långt till höger på vissa vägar, så att jag körde med ena hjulparet i snömodden. På protokollet jag fick på mailen står det också att jag inte uppvisade rutinmässig manövrering av fordonet, och det tror jag endast bror på att min kopplingsfot darrade som satan, för annars tycker jag faktiskt att jag kan det... Blev rätt besviken av att kugga på dem grejerna, för det är ingenting jag haft problem med förut. Utan det är snarare som du, att jag har svårt med tillräcklig avsökning, att hinna se allt jag behöver se. Och just den grejen fungerade riktigt bra nu när jag körde upp...

Körde du upp idag? Tänk om det var du jag såg bli uppropad precis innan jag?
Gäst 2014-01-31 13:43 ! Citera #
Min trafiklärare sade inte så mycket mer, var inte med när jag körde. Mest att det var synd och så. Jag flyttar och börjar jobb heltid så kommer inte kunna ta mer lektioner här.
Gäst 2014-01-31 13:46 ! Citera #
Så se det positivt, du har i alla fall möjlighet att ta massa fler lektioner och sedan köra igen, själv vet jag inte riktigt hur jag ska göra nu, måste verkligen ha körkort med kommer antagligen inte alls kunna köra så mycket med nytt jobb. Även OM jag skulle hitta tider att köra så tror jag inte att jag kommer kunna fokusera bra med hjärnan för den kommer ha fullt upp med att lära sig allt på det nya jobbet, är massa nervös för det också. Känns lite jobbigt...
Menace to traffic 2014-01-31 17:32 ! Citera #
Ja, jag körde upp imorse.

Det är ju synd om du inte kan fortsätta med körkortet. Själv känner jag att det skulle vara skönt med en liten paus men har inte tid med det. Plus om man väntar för länge hinner man ju glömma en massa. Kan du inte fortsätta köra lite halvhjärtat då och då för att behålla din nuvarande nivå åtminstone?

Jag tänkte boka en ny tid om två veckor och köra intensivt tills dess. Skulle så gärna vilja veta om det är realistiskt. Och vill ju bli såpass bra bilförare att jag inte riskerar köra på fotgängare.. :( Alltså fy fan vad kass jag känner mig.
Gäst 2014-01-31 17:37 ! Citera #
Jag känner mig också askass :( Och så känns det lite hopplöst att min kopplingsfot börjar skaka okontrollerat bara när jag kör upp, det är liksom inget jag kan styra över och har aldrig hänt annars. Skitsvårt att krypköra bra och hålla bilen stabil på dragläge när foten hoppar upp och ned av sig själv liksom. Känns som ett under att jag inte fick motorstopp idag trots att den skakade och höll på.

Har precis som du inte möjlighet att köra privat, så det känns jättesvårt att ens köra lite grann, när man slutar klockan 17 i ny stad och inte kan garantera att man inte behöver jobba över. Hade jag haft det som du så hade jag kört järnet nu, och känt efter när det gått en eller två veckor. Just nu är det faktiskt nästan ingen väntetid alls på uppkörningar i Uppsala...
Gäst 2014-01-31 17:39 ! Citera #
Du kanske kan göra så att du bokar en tid och sedan bara behåller den om det känns bra? Man kan ju boka om...

Senaste foruminläggen

Rubrik
13
I dag 08:23
4
I går 14:32
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest