Start > Körkortsforum > Kört upp 5gånger

Kört upp 5gånger

Gäst 2014-01-30 19:39 ! Citera #
Hej! Körkortet känns verkligen omöjlig för mig:( jag har kört upp 5gånger nu och jag har verkligen tappat hoppet:( men jag vill inte ge upp eftersom jag har lagt så mycket tid och pengar på det, de 3sista gångerna jag har kört upp så säger de att jag har dålig planering vad är det de egentligen menar? Vad borde jag göra så att det blir rätt? Jag vet det där att man ska sänka farten i tid när man närmar sig en rondell eller röd trafiksignal och jag är faktisk bra på det, men vad krävs det mer för att uppfylla det de vill ha för att ha en bra planering? Borde jag ta några körlektioner med trafikskolan?

Det jag fick underkänt alla 3gånger:

Tillämpa de regler som gäller för körning med fordon
Underkänt
Din körning har visat brister i hur du tillämpar de regler som finns. Du behöver träna på vilka regler som gäller i trafiken och hur du ska tillämpa dem på ett naturligt sätt.
Trafikregler
Du ska ha kunskap om de regler som gäller och kan tillämpa dem.

Trafiksäkerhet och beteende
Du ska kunna visa var och hur du tittar i olika situationer, du ska veta varför du behöver göra det och du ska kunna anpassa din körning till det du ser. Du ska förstå vilka risker som kan uppkomma. Du ska köra med tillräckliga säkerhetsmarginaler och kunna samspela med andra trafikanter på ett bra sätt.
Visa goda avsökningsrutiner
Underkänt
Din körning har visat brister i avsökning och uppmärksamhet. Du behöver träna på när, var och hur du tittar i olika trafiksituationer för att upptäcka risker i tid och kan anpassa din körning till det exempelvis när du närmar dig korsningar, cirkulationsplatser och övergångsställen.
Identifiera risker i olika trafiksituationer och trafikmiljöer
Underkänt
Din körning har visat brister i hur du tolkar olika situationer och miljöer i trafiken. Du behöver utveckla din förmåga att upptäcka och värdera risker som uppstår i trafiken så att du kan undvika faror i tid.
Förutse och bedöma konsekvenser av olika händelseförlopp
Underkänt
Din körning har visat brister i hur du förutser och bedömer hur din egen körning påverkar olika situationer i trafiken. Du behöver träna på att tidigt upptäcka och bedöma hur din egen och andras körning kan påverka en trafiksituation och vilka konsekvenser det kan få.
Köra med tillräckliga säkerhetsmarginaler
Underkänt
Din körning har visat brister i vilka säkerhetsmarginaler du har till andra fordon och trafikanter. Du behöver träna på att kunna bedöma vilka säkerhetsmarginaler du behöver ha i olika trafiksituationer för att kunna köra säkert.
Anpassa hastigheten efter de omständigheter som råder
Underkänt
Din körning har visat brister i hur du anpassar din hastighet. Du behöver träna på att anpassa hastigheten, inte bara till de hastighetsbegränsningar som råder utan också till olika trafiksituationer och miljöer.
Anpassa placeringen efter de omständigheter som råder
Underkänt
Din körning har visat brister i hur du placerar ditt fordon. Du behöver träna på att välja rätt placering av ditt fordon på olika vägar, körfält och i övriga situationer, så att du tydligt visar andra vart du ska.
Samspela med andra trafikanter
Underkänt
Din körning har visat brister i hur du samspelar med andra trafikanter. Du behöver utveckla din förmåga att samspela och köra på ett tydligt sätt så att du visar dina medtrafikanter vad du tänker göra.
Yumi 2014-01-30 20:50 ! Citera #
Men vad exakt har inspektörerna sagt till dig då?
Förutom dålig planering, vad mer säger de? Mer specifikt?

Förutom det du sagt nu om dålig planering så kan ett annat vanligt exempel på dålig planering vara:

När du följer vägskyltar till olika platser. Han kanske säger att du ska åka till Hamnen. För att komma till Hamnen måste du byta fil till höger säger skyltarna. Det här upptäcker du sent eller så bestämmer du dig iallafall försent att byta till höger och måste du göra ett hastigt filbyte och du irriterar trafiken bakom dig som plötsligt måste släppa in dig

Det där är ett exempel på
Dålig planering
Dålig avsökning
Dåligt samspel med andra trafikanter
Gäst 2014-01-31 18:50 ! Citera #
Ja, du ska gå till en trafikskola! Kolla med kompisar och andra vilken som är bäst, inte billigast, och kör en testlektion så kan de tala om för dig vad du behöver hjälp med.

Ge inte upp!
Nicole 2014-09-03 10:03 ! Citera #
Hej!

Jag letar efter personer som har svårt att ta körkort och behöver proffshjälp till en tv-pilot vi ska spela in snart. För att veta mer, mejla mig.

Bästa hälsningar,
Nicole

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest