Kuggad uppkörning
Ingen behörighet uppnådd.
Prov Resultat
Körning Underkänt
För att förbättra din körning så kan du prata med din lärare/handledare så hjälper hon/han dig för att komma
tillrätta med de brister som visade sig under ditt körprov och som du kan läsa om här.
Trafikinspektören berättade för dig innan provet om vad hon/han tittar på och bedömer under provet inom
nedanstående kompetensområden. Under dessa finns de kursplanemål som du behöver träna på och
förbättra till nästa körprov. Längst ner i protokollet ser du innehållet i ditt prov.
Vi önskar dig lycka till med din fortsatta träning och ditt nästa körprov!
Fordonskännedom
Du ska kunna göra säkerhetskontroll på fordonet och förstå vilka risker som kan uppstå om fordonet inte
fungerar som det ska.
Utföra kontroller på fordonet
Identifiera risker förknippade med fordonets funktion och manövrering
Manövrering
Du ska kunna styra, växla, gasa och bromsa på ett rutinmässigt sätt.
Uppvisa en rutinmässig manövrering
Underkänt
Din körning har visat brister i hur du manövrerar fordonet. Du behöver exempelvis träna på att växla,
styra, gasa och bromsa så att du kan framföra fordonet på ett kontrollerat sätt så att du t ex kan parkera
på ett säkert sätt.
Använda olika sätt att bromsa ett fordon
Miljö och sparsam körning
Du ska kunna köra på ett sätt som medför låg bränsleförbrukning.
Använda körteknik som medför låg bränsleförbrukning
Underkänt
Din körning har visat brister i hur du kör på ett miljömedvetet och sparsamt sätt. Du behöver träna på att
planera din körning så att du har en bra framförhållning och att du vet när och hur du ska sänka farten.
Du behöver också träna på vilka växlar du bör använda för att köra miljövänligt.
Tillämpa de regler som gäller för körning med fordon
Trafikregler
Du ska ha kunskap om de regler som gäller och kan tillämpa dem.
Visa goda avsökningsrutiner
Din körning har visat brister i avsökning och uppmärksamhet. Du behöver träna på när, var och hur du
tittar i olika trafiksituationer för att upptäcka risker i tid och kan anpassa din körning till det exempelvis när
du närmar dig korsningar, cirkulationsplatser och övergångsställen.
Underkänt
Identifiera risker i olika trafiksituationer och trafikmiljöer
Din körning har visat brister i hur du tolkar olika situationer och miljöer i trafiken. Du behöver utveckla din
förmåga att upptäcka och värdera risker som uppstår i trafiken så att du kan undvika faror i tid.
Underkänt
Förutse och bedöma konsekvenser av olika händelseförlopp
Din körning har visat brister i hur du förutser och bedömer hur din egen körning påverkar olika situationer
i trafiken. Du behöver träna på att tidigt upptäcka och bedöma hur din egen och andras körning kan
påverka en trafiksituation och vilka konsekvenser det kan få.
Underkänt
Köra med tillräckliga säkerhetsmarginaler
Din körning har visat brister i vilka säkerhetsmarginaler du har till andra fordon och trafikanter. Du
behöver träna på att kunna bedöma vilka säkerhetsmarginaler du behöver ha i olika trafiksituationer för
att kunna köra säkert.
Underkänt
Anpassa hastigheten efter de omständigheter som råder
Din körning har visat brister i hur du anpassar din hastighet. Du behöver träna på att anpassa
hastigheten, inte bara till de hastighetsbegränsningar som råder utan också till olika trafiksituationer och
miljöer.
Underkänt
Anpassa placeringen efter de omständigheter som råder
Din körning har visat brister i hur du placerar ditt fordon. Du behöver träna på att välja rätt placering av
ditt fordon på olika vägar, körfält och i övriga situationer, så att du tydligt visar andra vart du ska.
Underkänt
Samspela med andra trafikanter
Din körning har visat brister i hur du samspelar med andra trafikanter. Du behöver utveckla din förmåga
att samspela och köra på ett tydligt sätt så att du visar dina medtrafikanter vad du tänker göra.
Underkänt
Trafiksäkerhet och beteende
Du ska kunna visa var och hur du tittar i olika situationer, du ska veta varför du behöver göra det och du
ska kunna anpassa din körning till det du ser. Du ska förstå vilka risker som kan uppkomma. Du ska köra
med tillräckliga säkerhetsmarginaler och kunna samspela med andra trafikanter på ett bra sätt.
......................................
......................................................
............................................................
....................................
......................................
..................................................
............................
................................................................
..................................
......................
Här kan du se vilka provpunkter som bedömdes under ditt prov
....................
..................................................
Protokollet för min första uppkörning, blev dock godkänd på teorin.
1. Bilen jag körde var extrem trång, stolen gick inte att justera.
2. Växellådan på bilen var stum som fan
3. Gasen var klen
4. Jag tittar förfan hela tiden omkring mig och i speglar, men ändå blev jag underkänd på avsökningen!! WTF? JAG AVSÖKER MER ÄN VAD JAG HAR BLICKEN RIKTAD FRAMFÖR BILEN. Det handledaren kräver är ologiskt i detta fall.
5. Var extremt nervös.
6. Fattar inte ”miljökörning” kan någon förklara det för mig i detalj?
Avslutning:
Vill inte kugga mer, jag har kört i nästan ett år (dock med två långa pauser) och ser mig själv som icke kapabel av att ta körtkort ifall jag kuggar igen, asså seriöst, KOLLA RESULTATET! När jag kör hemma med pappa och bilen jag är van vid går allt bra, men denna bilen var stum som f*n.
HJÄLP?
Fick precis lika som du på min första uppkörning, alltså underkänt på nästan allt. det han sa att jag kuggade på var endast att jag körde för fort in i en rondell och tydligen gjorde det att alla punkter blev underkända då det ingick i den grejen jag failade på... jag blev skitledsen och knäckt men 3 dagar senare körde jag upp igen, gjorde allt lika förutom att jag var extra försiktig i alla rondeller och då fick jag körkortet!
skit i pappret helt enkelt och kör igen om du tycker att du kan köra!
instruktörerna vet ju om att typ alla för underkänt överallt bara för att de gjort 1 fel, så de kommer liksom inte tycka du är efterbliven nästa gång du kör
Jag kuggade också idag... fick också underkänt på flera punkter. Men jag klantade mig rätt rejält en gång och körde inte så bra resten heller så jag förstod långt innan vi var klara att jag skulle kugga. Du är inte ensam om att kugga i alla fall...
Oj, oj, oj!
Här har vi lite att bita i!
Du lägger stor fokus på bilen du körde upp i och jag har sagt det förut och säger det igen:
Om bilen är problemet har du inte tillräcklig nivå för körkort!
”JAG AVSÖKER MER ÄN VAD JAG HAR BLICKEN RIKTAD FRAMFÖR BILEN” tyder på att du inte förstår vad avsökning innebär! Om du hela tiden tittar åt andra håll än mot det du håller på att köra mot så blir det inget bra! Du måste veta VAD du skall titta efter, HUR du skall titta, NÄR du skall titta och vad du skall göra åt den informationen du får! Håll blicken riktad framåt, långt framåt med en vinkel om ca 45 grader på var sida bilen så ser du det du behöver se tidigt! Komplettera med speglarna så att du hela tiden har koll vad som finns runt omkring bilen! Kom dock ihåg att det är viktigast att titta åt det håll man kör eftersom det är där man kör på saker och ting!
Extremt nervös? Tja, kan man inte sakerna blir man extremt nervös (ställa in stol osv), en viss nervositet finns alltid och ju bättre man kan sakerna desto mindre påverkar nervositeten.
Att beskriva miljökörning? Läs protokollet! Där står det!
Går verkligen allt bra när du kör med pappa? Är han tyst hela tiden eller snackar han med dig om vad du skall göra? Typ ”lägg dig lite mer till höger här”! I så fall är det han som kör och inte du! Om din pappa inte kan förklara miljökörning, sök upp en trafikskola som kan!
Mitt tips är att du tränar länge, gärna på en trafikskola tills du känner att du verkligen behärskar alla moment!
Boka för guds skull inte en ny uppkörningstid nu, för det är bara bortkastade pengar! Du har en hel del kvar att lära innan du är redo!
Obs! Detta är sagt i all välmening!
Lugn...
1-3. Du skyller på så mycket men jag kan lova att det hänger på dig och bara dig.
Att bilen du körde i kändes obekväm jämfört med den du är van vid är inte konstigt.
Tror du verkligen du är ensam om det eller? Du får helt enkelt suck it up och lära dig den nya bilen.
Du kanske behöver gasa mer med bilen du kör upp i, det märker du ju direkt om inte inspektören redan sagt det.
Kan du säga exakt vad inspektören sa till dig efter din uppkörning? Blir lättare att förstå situationerna då.
4 Att bli underkänd på avsökning är också normalt. Bara för att du tittar runt hela tiden betyder det inte att du ser vad du bör se, eller hur? Du ska inte titta för att titta, dvs. som en mekanisk rörelse. Du måste titta och verkligen se.
T.ex. du tittar och ser verkligen att långt framme sänks hastigheten till 50 enligt skylten. Du kör i 70, då släpper du gasen lite innan så du hamnar i 50 vid skylten.
5. Alla är nog mer eller mindre nervösa. Vissa spyr flera gånger innan uppkörningen pga nervositet. Men med mycket träning så blir du självsäker och inte lika nervös.
6. Att köra miljövänligt och bensinsnålt kallas Eco-driving. Allt detta står i din bok, men det går i princip ut att du kör på ett sätt som är så bra för miljön som möjligt. Att köra bil skadar ju miljön på grund av avgasutsläppen. Ett exempel på att köra miljlvänligt är:
Om du kör bil och ser långt framme rött ljus, dvs att du måste stanna så kan du istället för att gasa på hela vägen och sen bromsa - släppa gasen och låta bilen rulla fram och bromsa automatiskt.
Oj, oj, oj!
Här har vi lite att bita i!
Du lägger stor fokus på bilen du körde upp i och jag har sagt det förut och säger det igen:
Om bilen är problemet har du inte tillräcklig nivå för körkort!
”JAG AVSÖKER MER ÄN VAD JAG HAR BLICKEN RIKTAD FRAMFÖR BILEN” tyder på att du inte förstår vad avsökning innebär! Om du hela tiden tittar åt andra håll än mot det du håller på att köra mot så blir det inget bra! Du måste veta VAD du skall titta efter, HUR du skall titta, NÄR du skall titta och vad du skall göra åt den informationen du får! Håll blicken riktad framåt, långt framåt med en vinkel om ca 45 grader på var sida bilen så ser du det du behöver se tidigt! Komplettera med speglarna så att du hela tiden har koll vad som finns runt omkring bilen! Kom dock ihåg att det är viktigast att titta åt det håll man kör eftersom det är där man kör på saker och ting!
Extremt nervös? Tja, kan man inte sakerna blir man extremt nervös (ställa in stol osv), en viss nervositet finns alltid och ju bättre man kan sakerna desto mindre påverkar nervositeten.
Att beskriva miljökörning? Läs protokollet! Där står det!
Går verkligen allt bra när du kör med pappa? Är han tyst hela tiden eller snackar han med dig om vad du skall göra? Typ ”lägg dig lite mer till höger här”! I så fall är det han som kör och inte du! Om din pappa inte kan förklara miljökörning, sök upp en trafikskola som kan!
Mitt tips är att du tränar länge, gärna på en trafikskola tills du känner att du verkligen behärskar alla moment!
Boka för guds skull inte en ny uppkörningstid nu, för det är bara bortkastade pengar! Du har en hel del kvar att lära innan du är redo!
Obs! Detta är sagt i all välmening!
WOW, bara för att du heter ”inspektören” betyder inte det att jag ska ta ditt meddelande på blodigaste allvar... Trofan att jag vet hur man justerar en stol? Denna stolen satt fast (var ngt fel på den) vilket inspektören sa till mig. Jag är van vid att köra bilen vi kör hemma (har kört den i 150-200 timmar). Min pappa har kört bil i 30 år och vart med på körlektioner med trafikskolan och andra i min släkt.
Min plan
ÄR att ta fem intensiva körlektioner till och sedan göra uppkörningen den 4 mars. Kom inte och kalla dig själv inspektören som om du vet allt om min bakgrund som övningskörare, tar det som en förolämpning
Till de andra svaren på denna tråd: Tack för er feedback och ska göra mitt absoluta bästa för att ta körkort nästa gång!
Kör hårt!
Inget är omöjligt.
Tänk noga på vad du kuggades på.
Fundera hur du kunde gjort saker o ting annorlunda i ditt huvud.
Lös problemen psykiskt. Det underlättar att klara det hela i praktiken sen.
Se till att du till 100% förstår vad du gjort för fel, för då förstår du verkligen
vad du ska jobba på inför nästa uppkörning.
Fråga om du är osäker på nåt av det som skrivits här.
Lycka till!
Om du lugnar dig lite så ser du faktiskt att jag ger feed-back!
Du säger själv att du har problem med bilen och att du är van vid en annan! Då är man inte redo för körkort, vilket också bevisades med att du blev kuggad!
Jag ställde en fråga om hur det går till när du övningskör med din far! Inte att jag vet hur det går till! Att din far har kört i 30 år betvivlar jag inte, men varför lär han dig inte miljöbiten?
Mycket av det du beskriver går att rätta till med en kort utbildning, men du måste vara öppen för att ändra dig och inte vara tjurskallig!
Lycka till!
Jag vill vet om mitt fel signalreglerad korsning eftersom, jag tycker att man får inte stanna vid trafikljuset men måste köra jätte försiktig mot den mötande bil . Jag vill vet varför har ingripit mig under provet inne jag bromsa riktig plats.
Det är inte klaga bara jag vill veta.
Med vänliga hälsingar
Hej , jag har blivit kuggad på uppkörningen p.g.a att visa goda avsökningsrutiner, samspelade andra trafikanter samt placering
Jag ska träna mer på .
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget