Start > Körkortsforum > Var är bäst att köra med nödhj…

Var är bäst att köra med nödhjulet?

Gäst 2014-01-16 19:52 ! Citera #
Du har fått punktering och monterat på bilens ”nödhjul”. Vilken väg bör du i första hand välja om du har ca 30 km till närmaste verkstad?

Motorväg
Motortrafikled med vägren
Landsväg med vägren
2+1 väg

Hur motiverar du ditt svar?
Gäst 2014-01-18 08:20 ! Citera #
Svår fråga. Jag minns att jag har läst att hastigheten man får köra med ett nödhjul brukar stå på nödhjulsdäcket. Jag har dock ingen aning om det brukar vara en låg hastighet som är max eller om det är typ som vanligt. Men det kanske kan spela in i valet av väg i alla fall, hur snabbt man får lov att köra.
xenonpowerfreak 2014-01-18 18:39 ! Citera #
corax
Du har fått punktering och monterat på bilens ”nödhjul”. Vilken väg bör du i första hand välja om du har ca 30 km till närmaste verkstad?

Motorväg
Motortrafikled med vägren
Landsväg med vägren
2+1 väg

Hur motiverar du ditt svar?

Landsväg med vägren skulle jag ta för det brukar vara ett lägre trafiktempo på en sån väg och möjligheten finns att hålla långsammare hastighet med om det behövs. Brukar också vara max 80km/tim däck med om det är ett nödhjul iallafall dom som jag har sett.
Gäst 2014-01-20 18:52 ! Citera #
Precis, skulle nog också tippa på landsväg eftersom max hastigheten är ju 80km/h!
Gäst 2014-01-29 11:13 ! Citera #
Landsväg med väggren visade sig vara rätt.
Gäst 2014-01-31 11:31 ! Citera #
Många gånger kan man lista ut rätt svar genom att välja bort de alternativ som är direkt fel.
På en motorväg, motortrafikled eller 2-1 väg får du inte stanna, så om du får problem och måste stanna eller köra långsammare än övrig trafik så kommer du att vara ivägen, därför är landsväg med vägren rätt svar.
Ett nödhjul har alltid maxhastighet 80 km/h. Det går naturligtvis att köra fortare, men det är inte rekommenderat.
Tänk också på att det är förbjudet att få bensinstopp på motorvägen...
Gäst 2014-05-16 19:51 ! Citera #
malaurin
...Tänk också på att det är förbjudet att få bensinstopp på motorvägen...

Nej! Det är inte olagligt att få problem. Här: bit.ly/1mAYzDU står det: ”Om du får något fel på ditt fordon på motorväg/motortrafikled, håll så långt åt höger du kan och fortsätt, om möjligt, till närmaste avfartsväg. Blir du tvungen att stanna, skall du köra eller rulla ut bilen så långt som möjligt på vägrenen. ”
Gäst 2014-05-16 19:53 ! Citera #
Och: ”Även om det är förbjudet att stanna på motorväg/motortrafikled får du stanna för att hjälpa en medtrafikant i nöd.”
Gäst 2015-08-24 21:56 ! Citera #
2+1 väg
Nasrudin 2016-01-19 00:23 ! Citera #
Landsväg med vägren

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor