Start > Körkortsforum > 2 inspektörer och uppkörning i…

2 inspektörer och uppkörning i över en timme?

Meee 2014-01-10 16:41 ! Citera #
Hej,

Hade uppkörning igår i Jakobsberg i över en timme! Tänkte höra med er om detta är normalt? Kändes lite väl länge...Kanske var pga av att det var två inspektörer med i bilen (en under utbildning)?

Sen till er som tror att det är lättare att bli godkänd pga att man kör upp med bilskola vill jag bara tala om att jag blev kuggad. Jag tror jag gick igenom en himla massa moment; motorväg 2 ggr, motortrafikled, landsväg, stadstrafik, bostadsområde, start i backe, effektiv bromsning, vända på lämplig plats, backa runt hörn, parkera, omkörning, köra mot mål, vänstersväng etc etc.

Körde i mörker och i trafik och blev kuggad på: eco driving (växlade för tidigt vid 2 tillfällen), backa runt hörn (råkade toucha trottoarkanten med ena hjulet), höger regeln (släppte förbi ett fordon från vänster som jag ansåg kom i hög fart och därmed släppte), tog en lucka när jag svängde vänster men borde ha stannat pga mötande bil och fotgängare som skulle över övergångsstället på vägen jag skulle in på (Jag såg båda 2, var 40väg och mötande var så pass långt bort att jag ansåg mig ha gott om marginal att svänga in och gångtrafikanten var en gammal man som rörde sig långsamt och var minst 2m ifrån att nå trottoaren vid övergångsstället, och uppsikt bakåt vid ett tillfälle (körde in på 70-väg, kollade spegeln, men lite väl sent enligt trafikinspektörn).

Trist med kugg, men tycker den värsta delen var kritiken jag fick. Pga kugg på eco driving vid 2 tillfällen sa han att jag inte kan manövra bilen, pga kugg på högerregeln sa han att jag inte kunde trafikregler (och frågade om jag verkligen hade klarat teoriprovet), och pga av försenad uppsikt bakåt och luckan jag tog till vänster körde jag inte trafiksäkert (han förklarade vilken situationer han menade och vill bara informera er om att: Situation 1. just den vägen var det fri sikt åt båda håll och inte ett fordon i sikte. Situation 2) körde sakta och fint till vänster och det fanns gott om marginal för både mötande och fotgängare (tittade tom i backspegeln efter ett par 8-10 meter in på nya vägen och fotgängaren hade fortfarande inte hunnit nå fram till början av övergångsstället).

Ok, jag står för några av de fel jag gjorde men känner lite, kom igen. Jag körde i över en timme i trafik och körde annars bra nog för att övningsköra själv för att rätta till eco driving och liknande. Pratade med min trafikskolelärare efteråt som berättade att det brukar oftast vara lite svårare när de är två inspektörer i bilen....Någon som har erfarenhet av detta?

Nu blev det ett lite väl långt meddelande men behövde avreagera mig lite! Lite tips till er också om inte annat :).
Bävern 2014-01-11 19:27 ! Citera #
Det e bara att fortsätta kämpa ifall du nu vill ha ditt körkort i handen men det du skrev att du hade 2inspektörer på din uppkörning låter lite konstigt tycker jag.sj klarade jag inte uppkörningen på första försöket men tog det på det andra och teorin på första så det e bara att bita ihop tills du har det good luck
Yumi 2014-01-13 10:31 ! Citera #
Angående två inspektörer varav den ena är på utbildning är väl ett måste. Samma sak gäller ju de flesta jobben, där en agerar som mentor och den andra lärjunge. Gäller läkare, busschaufförer, allt möjligt.
Och då kan de mycket väl hända att han är lite hårdare kan jag tänka mig, eftersom lärjungen inte ska lära sig fel i praktiken.

Samtidigt måste jag vara rättvis och säga, tyvärr alltså, men det du kuggat på är ganska viktigt att kunna och det kan vara anledningen till en lång uppkörning.

Växling: Vet inte exakt vad han syfta på där, men nåt fel gjorde du som irriterade honom. Växlingen ska sitta.

Backa runt hörn kunde du inte. Du ser ju trottoarkanten hela tiden i spegeln, så du ska inte ens behöva toucha den.

Högerregeln, visst du ska ju inte köra helt blind och lita på regler hela tiden men där hade du rätt att köra. Då visar du att du vill köra med ögonkontakt med andra föraren osv. Märker du fortfarande att han inte vill släppa dig så stannar du såklart trots att du vill ha företräde. Men jag kan tänka mig att du saktade in från början. Då den andra föraren ser att du tvekar och är osäker så kör han istället.

Vänstersväng: Uppenbarligen borde du släppt mötande och därmed gångtrafikanten. Du har väjningsplikt, försök inte gasa på och tro att du hinner före. Det hade jag inte gjort på en uppkörning iallafall. Vanliga förare hade kanske kört i den luckan. Men ingen kör ju som på uppkörningen i real life xD

Övrigt verkar du kanske haft dålig spegelrutin.

Tyvärr alltså, det kanske inte är mycket jobb, men en finslipning på dessa områden krävs iallafall. Du vet vad du behöver jobba åtminstone. Jag tror en inspektör kan låta det gå om det är något moment du inte kan som inte är farligt att inte kunna. Men nu är det ju ett flertal moment. :cry:

Senaste foruminläggen

Rubrik
11
I dag 17:36
5
I dag 14:05
8
I dag 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov