Start > Körkortsforum > Motorbromsning

Motorbromsning

Doris 2014-01-05 21:48 ! Citera #
Går det att lägga i fyran från ca 100 km/ h för att motorbromsa?
Flippa 2014-01-06 02:08 ! Citera #
Visst går det, men det blir nog väldigt hackigt. Eller hur man ska beskriva. Inte direkt en mjuk inbromsning. Och så tycker nog inte bilen så mycket om det heller
Tomten 2014-01-07 06:48 ! Citera #
Varför ska du lägga i 4an i 100km för att motorbromsa?
Släpp gasen bara så motorbromsar du.
Låt säga att du kommer i fart och ser rött ljus framför.
Släpp gasen, växla ner. När det blir grönt så gasa på.
Så skulle jag göra iallafall.
Gäst 2014-01-07 09:02 ! Citera #
Du kan lägga i fyran, det blir inte hackigt om du släpper kopplingen tillräckligt mjukt. Däremot kommer du höra på motorn att varvantalet ökar markant. Jag brukar inte köra sex-växlad bil, men de gånger jag gjort det så råkar jag ofta lägga i fyran istället för sexan på motorväg och det enda som märks är att varvantalet blir för högt.

Som tomten säger, släpp gasen så sjunker hastigheten snabbt och du kan lägga i en lägre växel.
Gäst 2014-01-10 21:29 ! Citera #
Gör så här:
1. Släpp gasen och ev. Bromsa
2. När du väl ligger i tillräcklig hastighet för 4ans växel växlar du ner till 4an.
3. Upp med kopplingen mjukt. Beroende på hur motorn låter kombinerar du broms eller gas med kopplingen.
Dock tycker jag att 3ans eller 2an har bättre bromskapacitet eller vad det du heter så du får nog, beroende på situationen(kanske är det rött ljus eller cirkulationsplats eller ngt) då växlar du ner så här: 6an-4an-3/2an.

Detta är bara det jag gör men hoppas jag har hjälpt.

Senaste foruminläggen

Rubrik
13
I dag 08:23
4
I går 14:32
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov