Start > Körkortsforum > Svensk trafikregel?

Svensk trafikregel?

dmk 2013-12-27 08:54 ! Citera #
Hej!

Jag är en holländare som har flyttats till Sverige för 3 år sen, och nu hörde jag från någon att jag hade parkerat fel. Först, så undrade jag vad han menade, men nu jag vet, undrar jag på riktigt om det är sant, eller kanske en gammal trafikregel som inte finns kvar.


Situationen : Om man har en väg med två banor. Man får köra alltså i varje riktning, men det finns bara en sida var man får parkera (det finns utrymme där för att parkera, man kan kanske kalla det för en tredje bana, eftersom vägen är så bred att man inte stör trafiken med att parkera där. Det handlar om reserverat plats, för att parkera bilar)

Vad jag gjorde är att jag parkerade på andra sidan utan att vända bilen. I Holland är det här helt okej, och jag pratade med några danskar och de säger också att man får göra så, men några svenska grannar säger att man inte får göra det och att man måste vända bilen eftersom det är på andra sidan av gatan.

Det här låter konstigt, vad har det för betydelse att vända bilen först? Och vad om jag måste fortsätta mot samma håll efter jag har parkerat? Ska jag då vända bilen för att parkera och sen vända igen för att gå mot samma håll som innan? :)

Undrar vad ni har att säga om det här :)

Mvh
Demesmaeker
inspektörn 2013-12-27 10:40 ! Citera #
Man kan tycka att det inte spelar någon roll, men lagen säger att man skall parkera i färdriktningen annars blir det böter!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I går 22:34
1
I går 20:30
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor