Start > Körkortsforum > Misslyckad uppkörning, för ner…

Misslyckad uppkörning, för nervös

Anon 2013-12-18 16:03 ! Citera #
Som rubriken lyder så misslyckades jag för att jag blev för nervös. Körde innan och det gick bra, någon liten grej som behövde fixas bara. Men när körprovs instruktören satte sig i bilen fick jag panik. Misslyckades på typ allt, svag i knäna och var nära på att spy. Så hur gör jag för att bli mindre nervös?
Yumi 2013-12-18 17:58 ! Citera #
Öva mer.
Även fast du kan köra. Kör oftare.
Sitter körningen helt i ryggraden kommer det kännas som
att risken att misslyckas är minimal, eftersom du är så
självsäker. Övningskör med någon så mycket du kan
på nya ställen.
Gäst 2013-12-19 09:19 ! Citera #
Nja, alltså oavsett hur duktig en är som ny bilförare så behöver man absolut inte vara så självsäker att man inte tror att man kan misslyckas bara för det. Det kan snarare vara ödesdigert att inte ens ha fått sitt körkort men ändå tro sig kunna köra ”felfritt”. Som nyupplärd bilförare är en fortfarande nybörjare och en behöver vara ödmjuk inför det för att inte vara farlig i trafiken. Vilka är det som skadas mest i trafiken? Jo, unga personer som övervärderar sin körförmåga.

Däremot håller jag med om att om man har kört tillräckligt mycket så är den grundläggande körningen såpass automatiserad att en kan köra bilen på ett säkert sätt trots den jobbiga situationen, som en uppkörning är för många. Det var så för mig, jag var så fruktansvärt nervös inför uppkörningen och trodde att jag absolut inte skulle klara det enbart på grund av det. Men så satte jag mig i bilen, benen och händerna skakade och jag trodde det var kört, men körde helt utan anmärkningar. Förmodligen för att jag mängdtränat väldigt mycket hemma och kroppen visste hur den skulle göra för att manövrera bilen säkert utan att hjärnan behövde tänka så mycket (den var fullt upptagen med att säga att det var kört)

Så ja, till TS, öva mer, men tro inte att du inte kan köra upp och klara det galant trots att du inte är så självsäker att du ”vet” att du kör ”felfritt”. Personen du kör upp med är inte där för att bara släppa igenom felfria körningar, utan de ser så att du är tillräckligt erfaren för att få lov att fortsätta övningsköra hemma utan handledare bredvid. Det krävs många timmar och år bakom ratten för att bli en riktigt duktig och trygg förare, precis som statistiken visar; medelålders förare med lång körvana orsakar minst olyckor.
Anon 2013-12-19 15:08 ! Citera #
Gäst
Nja, alltså oavsett hur duktig en är som ny bilförare så behöver man absolut inte vara så självsäker att man inte tror att man kan misslyckas bara för det. Det kan snarare vara ödesdigert att inte ens ha fått sitt körkort men ändå tro sig kunna köra ”felfritt”. Som nyupplärd bilförare är en fortfarande nybörjare och en behöver vara ödmjuk inför det för att inte vara farlig i trafiken. Vilka är det som skadas mest i trafiken? Jo, unga personer som övervärderar sin körförmåga.

Däremot håller jag med om att om man har kört tillräckligt mycket så är den grundläggande körningen såpass automatiserad att en kan köra bilen på ett säkert sätt trots den jobbiga situationen, som en uppkörning är för många. Det var så för mig, jag var så fruktansvärt nervös inför uppkörningen och trodde att jag absolut inte skulle klara det enbart på grund av det. Men så satte jag mig i bilen, benen och händerna skakade och jag trodde det var kört, men körde helt utan anmärkningar. Förmodligen för att jag mängdtränat väldigt mycket hemma och kroppen visste hur den skulle göra för att manövrera bilen säkert utan att hjärnan behövde tänka så mycket (den var fullt upptagen med att säga att det var kört)

Så ja, till TS, öva mer, men tro inte att du inte kan köra upp och klara det galant trots att du inte är så självsäker att du ”vet” att du kör ”felfritt”. Personen du kör upp med är inte där för att bara släppa igenom felfria körningar, utan de ser så att du är tillräckligt erfaren för att få lov att fortsätta övningsköra hemma utan handledare bredvid. Det krävs många timmar och år bakom ratten för att bli en riktigt duktig och trygg förare, precis som statistiken visar; medelålders förare med lång körvana orsakar minst olyckor.

Under dagen som gått har jag reflekterat över uppkörningen och likt det du säger ligger nog felet i för lite mängdkörning. Jag kör med huvudet inte med kroppen vilket förklarar varför min förmåga blev så mycket sämre under stress. Körningen måste alltså tränas in i benmärgen så det går med automatik, likt att lära sig cykla.

Tack för alla svar! Jag ska köra mer hemma så min rutin sitter bättre och jag blir en säkrare och mer trygg förare.
Jossan-88 2013-12-20 13:00 ! Citera #
Gäst

Till och börja med så finns det ingen bilist som kör felfritt, alla gör mer eller mindre misstag i stort sätt vajre gång dom är ute och kör. Det kan vara små fel som att gena för mycket i en rondell eller inte ta ut svängarna tillräckligt mycket i korsningar. Så nej några fel fria bilförare finns det inte ;)
Men annars håller jag med det du skriver, jag själv tog 15 körlektioner på trafikskolan, och sedan mängdtränade jag mestadels med privat handledare. Och jag körde även med olika personer i bilen bara för att kunna klara av att köra fast det satt olika individer i baksätet och stirrade på min körning. Så när min uppkörning skulle äga rum så hade jag min sista lektion med trafikskolan precis innan, och det gick skit dåligt under dom 40 minutrarna jag skulle köra, så då vart jag mer pressad och uppstressad så jag ville bara åka hem och lägga mig. När inspektören kom så började även mina ben att darra lite grann, samt så började jag känna en viss muntorrhet, det var nästan så man stammade fram varje ord man ville ha sagt :D Under säkerhetskontrollen fick jag peka ut och ställa in alla olika belysningar, sen var det över. Och jag kände då att det började bli bättre inombords, och när jag väl fick vrida om nyckeln och starta bilen så var det som om min kropp ställde in sig på att börja köra och all min nervositet som jag hade kvar i kroppen bara försvann. Sedan måste jag säga att jag hade en jätte trevlig inspektör, hon fick mig att verkligen slappna av och det kändes mer som om jag skjutsade en kompis. När väl körningen var klar och jag stängde av bilen så sa hon att ”Detta var ju inga problem, du är godkänd, jag har absolut inget att anmärka på, stort grattis till ditt körkort” :D
Så nu har det gått snart 6 månader sedan man klarade att få sitt körkort, och jag kan lugnt säga att utan all min mängdträning med sambons pappa så hade jag nog inte haft körkort ännu. Så träna så ofta ni bara kan..
Lycka till!!
Gäst 2018-01-26 11:40 ! Citera #
Är man från stockholm så ska man söka sig till en trafiklärare som älskar sitt yrke och gör allt för att hjälpa eleven. Tyvärr, de flesta trafiklärare är lärare endast till namnet. De gör sitt bästa för atttbränna dina lektioner och få det att köpa nya. Transportstyrelsen gör inte något för att rätta till trafikskolornas misstag. Ingenting konstigt med detta. Transportstyrelsen har nog med problem efter IT- skandalen.

Senaste foruminläggen

Rubrik
9
I dag 19:38
4
I dag 18:10
11
I dag 18:00
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor