Start > Körkortsforum > Körkortstillståndet går ut.

Körkortstillståndet går ut.

Gäst 2009-07-16 23:38 ! Citera #
Jag läste någonstans att om man gör ett omprov måste man ha 2 månader kvar på sitt körkortstillstånd, stämmer det och gäller det i så fall även när man kör upp för första gången eller räcker det med att man bara har en vecka kvar på sitt tillstånd?
Jag vill inte behöva söka ett nytt nu när jag är så nära... Måste jag i så fall göra om allt? Riskutbildningarna och handledarkursen?
richek83 2009-07-31 16:46 ! Citera #
Riskutbildningen är giltlig i fem år. Har du inte tagit körkorten inom fem år från det att du klarade utbildningen måste du göra om den.

Enligt vägverket gäller följande:

”Ett körkortstillstånd som länsstyrelsen beslutat om före den 1 april 2009 är giltigt i fyra år, körkortstillstånd som beslutas från och med den 1 april 2009 är giltiga i fem år. Giltighetstiden kan inte förlängas.

Om du inte har gjort ett godkänt kunskapsprov och körprov inom den tiden måste du ansöka om ett nytt körkortstillstånd. Vissa brott och andra omständigheter som anges i körkortslagen kan leda till att körkortstillståndet återkallas.

Om du inte blivit godkänd på både kunskapsprovet och körprovet under den tid som ditt körkortstillstånd gäller, måste du ansöka om ett nytt körkortstillstånd.”

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
93
I går 22:20
6
2024-03-27 21:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor