Start > Körkortsforum > Uppkörning i Malmö

Uppkörning i Malmö

Strezz 2013-12-13 20:04 ! Citera #
Hej alla!
Jag har uppkörning i Malmö nästa vecka och börjar bli väldigt nervös. Jag har kört upp tre gånger innan och kuggat. Dock anser jag själv att jag inte var redo, men tydligen tyckte min körlärare det. Jag bytte skola och känner mig trygg med körningen. Problemet är bara att jag väldigt lätt blir nervös och stressad.. Kan typ börja skaka osv.. Vet inte hur jag ska få bort det.

Nummer två: jag är inte från Malmö, har bara övningskört här så det känns ju sådär.. Jag håller med om att om man anses vara redo för uppkörning skall det inte spela någon roll var man kör upp egentligen, men jag kan tänka mig att det underlättar för de som har lokalkännedom när man redan r SJUKT NERVÖS!!!

Nummer tre: min uppkörning är klockan 8 på morgonen...... Mitt i rusningstrafiken... :(

Ni som har kört upp i Malmö, vad bör man tänka på? Några tips? Tror ni att det spelar någon roll att jag skall köra på morgonen?
Yumi 2013-12-16 02:46 ! Citera #
Det jag hade gjort i din sits skulle va att
1. Vakna sjukt tidigt.
2. Åka till Malmö med någon jag kan övningsköra med.
3. Hitta trafikverkets kontor och köra runt massor i området, ut på motorvägen, in mot centrum osv.
Alla ställen där du kan tänkas testas helt enkelt. Allt för att bli lite bekväm i området.
4. Ta en paus och ladda mentalt inför uppkörningen. Vid den här pausen ska det kännas bra. Är det något du inte kan vid den här situationen (t.ex. säkerhetskontroll, osäker vid stadskörning) så kommer du bli sjukt nervös precis innan och inte kunna sluta tänka på det.

Det bästa tipset jag skulle ge mot nervositet är att öva mer, så det blir som en rutin. Skulle du idag testas på att borsta tänderna eller cykla hade du nog inte varit så nervös, även om mycket hade stått på spel.
På en högre nivå, ska du hålla tal för 100+ pers och du övat in det 3ggr och det gick bra när du läste det för dig själv är du nog fortfarande nervös. Har du övat in det i flera veckor, kanske inte lika nervös, för risken att det går fel är inte så stor.

Sen tror jag att man alltid är lite nervös när mycket står på spel, men med övning minskas den!
Lycka till
Yumi 2013-12-16 02:50 ! Citera #
Sen när du har en vecka på dig så kötta med körningen.
Kör kör kör hela tiden. Kör på ställen där du aldrig kört och inte din vanliga rut.
Detta är viktigt för då tränar du in hur du reagerar i nya situationer, precis det som kmr ske i Malmö.
Strezz 2013-12-16 21:30 ! Citera #
Tack så mycket för svaret! Jag har övningskört mycket i Malmö. Det mesta är ju att följa skyltar. Jag tänker mer om det finns några speciella ställen där högerregeln är svår att upptäcka osv.. Vet att VV brukar ta en till rosengårdsrondellerna, vilket jag har övat mycket på.

Tror du att det spelar någon roll att jag skall köra upp klockan 8 på morgonen?
Yumi 2013-12-17 05:49 ! Citera #
Bra!

Akta dig bara för att vara FÖR försiktig vid högerregel.
Vet flera som kuggat bara för att de va för försiktiga vid högerregeln vilket irriterade inspektören.
Vad som bedöms som för försiktigt får du nog avgöra själv, men akta dig för det där bara.

Asså jag hade också min uppkörning kl 8 och va nervös över det, att det skulle va rusningstrafik och så.
Men när man väl sätter sig i bilen så tänker man inte så mycket på vad klockan är, utan sätter sig in i den situation man är och kör på det man får liksom. Jag hade ångest inför uppkörning kl 8, men jag kan säga att trafiken inte va till någon större skillnad från mina andra körningar. Uppkörning kl 8 - godkänd ;)
Tycker inte du ska oroa dig för mycket över detta.
Kör hårt och lycka till!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest