Start > Körkortsforum > Kuggad 2 gånger Jakobsberg - n…

Kuggad 2 gånger Jakobsberg - nästa FARSTA!

beatrisi 2013-12-11 18:44 ! Citera #
Hej!

Har kört ca 45 lektioner (gånger 40) sedan i Juli månad. Innan dess helt blank. Klarade teoriprovet i måndags. VILKEN GLÄDJE! och vad lätt de va!?Gjorde min första uppkörning igår morse med världens självförtroende.

Jakobsberg 1 gången: Körde med en 40 årig man som var väldigt trevlig och fick mig lugn och avslappnad. Körningen gick väldigt bra förutom att jag kuggade
- en snabb rattrörelse tillbaka i mitt fält i påfarten till motorvägen när jag upptäckte att jag höll på att köra över heldraget.
- bytte körfält till vänster för att hjälpa en lastbil på motorvägen som skulle in framför mig och därmed bedömde fel på bakomvarande bilens hastighet så inspektören fick be mig stanna kvar och stänga av blinkersen
- låg något för nära ett fordon i en korsning vid rött ljus

Visste dock inte hur pass hårda dom är på vägverket så jag förväntade mig ett godkänt men med lite påminnelser om det jag klantade lite på.

Jakobsberg 2 gången DAGEN EFTER : Körde med en ungefär lika gammal man. Lika trevlig och lugn! fick otroligt bra vibbar av honom. Han kontrollerade varken säkerhetskontroll, parkering osv. Trodde verkligen att jag sklle bli godkänd men han sa lite ledsamt att jag måste träna mer på

- Påfart. I påfarten får jag inte låsa blicken framåt utan kontrollera bilarna innan och planera när jag ska köra in.
- Trodde jag kom i ett höger körfält efter en rondell men det var visst busshållplats som slutade och därmed en snabb blinkning in på det enda och rätta körfältet.

BAJS!! grinade i bilen båda gångerna så att dom blev riktigt obekväma. Dramaqueeeen! Men shit vad detta suger musten ur en :( Man blir skitledsen när man anstängt sig till tusen miljarder och ändå så får man underkänt på saker som man själv tycker att man gjorde bra.

Jag har lagt ut nu ca... hmm.. 50 000:- kronor hittills och det svider i plånkan MEN... jag tänker fan inte vänta ens en vecka på att köra upp igen. Har bokat i farsta nu på lördag på förmiddagen och den här gånger tänker jag verkligen fixa det. Annars får man väl typ boka i Flen i Januari eller nåt? målet är ju att fixa kortet innan jul asså :(

Buuh! man känner sig såå ensam och att jag är ”unik” i att misslyckas men läser man här så ser man att folk kuggar upp mot 5 gånger eller mer.
Yumi 2013-12-12 05:54 ! Citera #
Vill inte vara en douche nu men, vad är det du vill diskutera? Haha.

Hursomhelst, grattis till teorin och sjukt segt att du kuggat sådär, hoppas inte tagit allt för hårt på självförtroendet :(
Om du tagit sådär många lektioner och både du och din körlärare känner att du är redo, så tror jag du också är redo, men du behöver bara bli mer rutinerad. Köra köra köra.
Har du någon förälder eller nåt du kan bara kötta lite körning med innan uppkörningen eller? Vore grymt isåfall.

Alltså. Jag tror du kan och egentligen är redo, men på grund av lite rutinbrist (bara lektioner) så har du haft lite otur.

Tänk mycket på vad inspektörerna klagat på och fundera hur du kunde gjort det annorlunda. Tro mig, det hjälper.
Hoppas att du kan öva lite innan lördagen nu. Kör hårt!
beatrisi 2013-12-17 14:24 ! Citera #
Ville inte diskutera/fråga något :) endast dela med mig av min körkortshistoria. Jag uppskattar själv massor att läsa andras historier!!

Kuggade uppkörningen i Farsta. Fick en riiiktigt riktigt sur, ful mustaschig mörkhårig gubbe i 45-50 års åldern. Sa ingenting i bilen utan suckade och var allmänt otrevlig. Försökte prata med honom men han bara snäste tillbaka ”mhm...!”....

Han sa i ett bostadskvarter i Hökis...

- vänd på lämpligt ställe så att vi åker tillbaka på den här vägen.

Jag tänker att jag kan åka runt kvarteret, vilket jag gjorde och får en utskällning för att jag inte lytt honom. Jag missförstod totalt och han skulle sagt ”vänd på parkeringen” eller något?? ger han mig fritt val så varför skälla?

Detta förstörde ALLT. Jag var rädd att jag var kuggad så jag hade gråten i halsen. Fickparkerade i motlut i världens minsta ficka... körde ut framför en bil på motorvägen (110) i ungefär 70 så att han tutade rejält bakom mig. Jag vet att jag gjorde massa misstag och förstår varför jag blev kuggad. Men onödigt att skälla tycker jag.

Bokat lördagmorgon 8:00 i Sollentuna. Så van att bli kuggad så man börjar verkligen tappa hoppet

Något tips där? inspektörerna? vilka har kuggat/fått godkänt där?
Yumi 2013-12-18 02:25 ! Citera #
Segt att du fick en otrevlig en.
Ge inte upp bara, du klarar det tillslut, liksom vi andra.

Tips:
När han säger vänd, tänk noga. Var är det lämpligaste stället att vända?
Att köra runt kvarteret är onödigt. Det gör du bara om det är sjukt trafikerat.
Har själv typ aldrig behövt göra det, så kan förstå lite att han blev irriterad, men han behöver
självklart inte bete sig sådär.

Det du kan göra är att
1. Svänga in vid närmsta korsning (om du kör på huvudled)
2. Där lär du hitta en parkeringsplats. Kör in i en parkeringsficka om det finns lite plats, backa ut och vänd.
Eller om det är en stor p-plats så kan du bara vända direkt där.
3. Eller så svänger du in och märker att du är i ett bostadsområde. Perfekt ställe för att backa runt hörn och vända ELLER så kan du exempelvis i en vändning i en trevägs-korsning som ofta finns i bostadsområden.

Det är typ sådär de vill att du ska vända, står så i böckerna också.

Sen det där sista gillade han inte ditt samspel med andra trafikanter vilket också är viktigt. Ser du att en snabb bil kommer bakom dig så låter du han passera, trots att du vill byta körfält. Annars måste han bromsa in som fan.
beatrisi 2013-12-18 15:24 ! Citera #
Aa jag är helt med på att jag blev kuggad. Jag failade för att jag blev typ rädd för honom och gjorde massa misstag som jag inte brukar göra annars.

Tack för tipset!

även fast man inte ska jämföra sig med andra så undrar man hur många gånger andra kuggar in dom tar kortet? Jag hoppas jag går efter familjen :P båda mina bröder klarade på 4e försöket!!
Yumi 2013-12-18 18:01 ! Citera #
Väldigt många kuggar iallafall.
Så känn dig inte ensam om att kugga :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
13
I dag 08:23
4
I går 14:32
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo