Start > Körkortsforum > Hålla i ratten!?

Hålla i ratten!?

Gäst 2009-08-30 23:54 ! Citera #
Har också hört att armarna svårare slås från ratten så att man inte tappar greppet om man håller händerna kvart i tre. :)
katten 2009-08-31 21:18 ! Citera #
daman
10 i 2 greppet.Vänsterarm 10 i och högerarm kl.2. Tänk dig en klocka på väggen.
Alltså armarna högt upp.


Det är vad jag hört också, även om jag inte har det greppet själv utan snarare fem i halv :lol:
Gäst 2009-09-07 18:53 ! Citera #
Ställ in ratten i det avstånd också som passar bäst för dig precis som du måste passa in stol och backspeglarna.
Gäst 2009-09-08 16:22 ! Citera #
Jag har precis börjat köra på trafikskola. Min lärare har inte sagt något om hur man ska hålla hänerna på ratten, men jag håller automatiskt ”10 & 2”. Det känns bäst, man har bra kontroll över ratten och man når blinkers och andra spakar och knappar. :) när jag ska göra en kraftig sväng så korsar jag armarna, alltså börjar med vänster hand om jag ska svänga höger och vice versa. Det funkar bra för mig iallafall, och som sagt har inte min lärare sagt att jag gör fel. För säkerhets skull kan du fråga din lärare vad som är rätt och fel. :)
matildaea 2009-09-17 21:45 ! Citera #
Så länge man håller båda händerna på ratten ska det inte vara något probelm, så vitt jag vet. Men tio-i-två är ju det klassiska, antar att inspektören gillar det! ;)
mandoliin 2009-11-05 18:18 ! Citera #
Det känns som om alla lärare säger olika, det borde inte finnas någon speciell regel. Min lärare säger att man absolut ska korsa armarna när man svänger för att få en mer kontrollerad sväng och inte lika ryckig.
Gäst 2009-11-05 22:20 ! Citera #
Tio i två är det jag har fått lära mig. men det skiljer sig ju inte så mycket från kvart i tre. som du säger så blir det lättare att komma åt reglagen då, plus att många bilar har en ratt där man kan vila tummarna mot kanten på insidan av ratten (mitt på ungefär)och även då få bättre grepp vid tex sväng.
Gäst 2009-11-15 19:46 ! Citera #
I boken står det inte att du ska korsa, men det står att du ska svänga ”hand över hand”
mattias 2009-11-28 13:41 ! Citera #
Vad jag har lärt mig så skall man hålla ”tio i två” och korsa händerna när svängen är så skarp att det ”behövs”.
Löjligt att kugga nån för det! :(

/mattias
hugow 2010-03-24 20:50 ! Citera #
Hört många diskussioner om detta men vad jag har förstått det gäller fortfarande kl 10 och kl 14 reglern trotts de moderna airbags som slår upp med 300 km/h. Vart tar armarna vägen då?

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 20:12
9
I dag 19:02
1
I dag 16:38
24
I dag 16:20
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov