Start > Körkortsforum > Hålla i ratten!?

Hålla i ratten!?

jonn4_ 2009-07-10 15:21 ! Citera #
Låter som en korkad fråga men hur egentligen ska man hålla i ratten? Min kompis blev kuggad för han höll tydligen fel. Och hur gör man med händerna när man svänger, i boken står det att man ska korsa, men min gamla körkortslärare säger att man absolut inte får korsa händerna.. Så hur gööör jag? :S
henk 2009-07-13 17:21 ! Citera #
är inte riktigt säker på denna fråga hur man ska hålla händerna när man svänger men när du åker runt vanligt är det väl 11 och 1 man håller dom
Gäst 2009-07-15 19:03 ! Citera #
Vad jag vet så får man absolute inte korsa armarna.
//M
daman 2009-07-16 12:50 ! Citera #
10 i 2 greppet.Vänsterarm 10 i och högerarm kl.2. Tänk dig en klocka på väggen.
Alltså armarna högt upp.
Mia 2009-07-26 14:50 ! Citera #
Jag gick handledarkurs i förra veckan och föreläsaren tog upp just detta att det förut varit så att det varit ”förbjudet” att korsa armarna när man svänger. Så är det tydligen inte längre, men om trafikskoleläraren är äldre kanske han/hon fortfarande envisas med detta?
majan 2009-07-26 15:48 ! Citera #
Jag har hört att man ska korsa armarna när man svänger(i alla fall då man svänger ganska mycket), alltså börja med höger arm om man ska svänga vänster, sedan korsa och tvärtom. Min körskolelärare sa att man ska hålla händerna på ratten ”kvart i tre” eller ”tio i två” och att man gått ifrån att hålla ”fem i elva” för att det gör att händerna flyger upp i ens ansikte om airbagen utlöses vid krock.
Gäst 2009-08-11 14:38 ! Citera #
Båda händerna på ratten är viktigt så for du inte växlar. Angående när du ska svänga så spelar det nog ingen större roll om du korsar eller inte, gör det som du tycker är bäst.
TimpZ 2009-08-24 19:32 ! Citera #
Aldrig hålla med bara en hand förutom vid växling, släpp aldrig, ha händerna på ovansidan av ratten och inte för nära varandra (på toppen då) så klarar du dig utmärkt
Gäst 2009-08-25 11:41 ! Citera #
Man ska hålla händerna om du tänker dig kvart i tre, eller tio i två!
tirsa 2009-08-27 15:14 ! Citera #
På min första körlektion så fick jag lära mig att man ska hålla armarna kvart i 3, och det finns två väldigt logisk anledningar till detta:

1) du vill inte att airbagen slår in ansiktet på dig vid en olycka
2) man är närmare diverse kontroller, typ blinkers.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
2024-09-06 22:16
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov