Start > Körkortsforum > Orolig inför att köra på motor…

Orolig inför att köra på motorväg.

Övningskör 2013-10-13 21:44 ! Citera #
Ja, nästa vecka ska jag börja köra på motorväg med körskolan... Jag känner mig ganska panikslagen inför det. Jag har kört där 1 gång tidigare men inte med körskolan, det kändes ganska okej när det var två filer/bred väg. Men sen när det är en fil och staket på båda sidorna känner jag mig osäker, tror att det kan vara att vägen känns så smal och jag är rädd att råka åka in i stängslet, alltså nudda det så man snurrar runt, krockar, osv. (jag har rätt svårt att åka helt rakt, speciellt när jag växlar) Och ja, jag är inte så bekväm med att åka så fort heller, det känns så osäkert.

Alltså, om man gör något misstag så kan ju läraren knappast rädda upp det i så hög hastighet? Då är det ju kört. Någon med tips inför det? Jag undrar även om någon vet hur stor risk det är att behöva åka motorväg på provet sen? Ganska vanligt eller ovanligt? Jag tänkte även på om man får släppa gasen när man ser avfarten, lite innan man svänger in eller om man inte får sakta ner ALLA innan man är inne på den? för jag är så rädd att inte hinna sakta ner, för det kommer ju en ganska kraftig sväng sen...
Jossan-88 2013-10-14 16:20 ! Citera #
Mitt enda tips jag kan ge dig är att ta det lugnt, det blir bara värre om du stressar upp dig!!
Den lektionen bävade jag också för när jag skulle köra där, men det var inte alls så farligt som jag hade målat upp det i mitt huvud. Jag fick visa hur man körde på accelerations fältet(komma upp i fart) samt hur man söker efter en lucka som man kan falla in i när man ska in på motorvägen. Sedan fick jag även testa på att köra om andra bilar, och min körskolelärare kollade även hur jag reagerade på att bli omkörd.. Allt gick jättebra och jag skötte mig perfekt. Kom dock ihåg att kolla väldigt ofta i döda vinkeln varje gång du förflyttar bilen i sidled då dom andra bilarna kommer med en väldans fart..

Om just du får köra motorväg på din uppkörning vet jag inte, men bor du när en motorväg så finns det alltid en chans till det. Själv så körde jag upp i Katrineholm, och här finns det ingen motorväg i närheten så det slapp jag göra, även om jag inte hade tyckt illa om jag hade fått köra där ;)

Gällande om du ska sakta ner innan du lämnar motorvägen eller ej beror helt på trafiksituationen samt den skarpa höger/vänster sväng som brukar komma. Jag hade min lektion i somras, och då vi behövde då inte sakta ner fören vi var inne på avfartssträckan då det var minst 200 meter fram till kurvan, och sedan vart inte någon bil varken framför eller bakom när jag svängde av.. Så det beror som sagt på olika situationer..

Ta det bara lugnt så kommer det gå bra!!
Lycka till!!
Övningskör 2013-10-15 18:50 ! Citera #
Tack för dit svar! Det gick faktiskt helt okej, men tycker allt det är läskigt att åka ut vid utfarten om det är bilar som kommer, känns ju som dom kommer åka rakt på mig...Tyvärr har vi motorväg väldigt nära körskolan så risken känns rätt stor att behöva åka där sen.

Jag tänkte även på, sen på provet om h-n då säger ”höger, vänster” eller typ åk mot centrum? för jag har så svårt för det, hinner aldrig med och titta och blir helt förvirrad -.-’
Jossan-88 2013-10-15 23:21 ! Citera #
Inspektören kommer säga vart du ska åka, om du ska svänga höger eller vänster. Säger dom ingenting så brukar det betyda att du ska fortsätta rakt fram. Men han/hon kommer även kolla så att du följa skyltar genom att säga att du ska följa en vis väg tills dom säger att du ska vända.
När jag körde upp så sa hon att jag skulle följa väg 52(landsväg mot Örebro) tills hon sa något. Och då var vi mitt inne i Katrineholms Centrum, så jag fick kolla på skyltar för att hitta rätt väg. Sedan efter 10 minuters körning på den vägen så sa hon att jag skulle hitta ett ställe där jag skulle kunna vända för att köra tillbaka in mot Katrineholm igen.
Du behöver iofs inte vara orolig för hur dom kommer att göra med just dig, dom kommer gå igenom körningen innan ni ger er av.

Om du inte hinner kolla skyltar så betyder det att du kör för fort, du måste planera din körning bättre, det är dom däremot jätte noga med..
Om du kör på en 50 väg så behöver du inte hålla 50 om du inte hinner läsa av alla skyltar, då är det bättre att sakta ner och köra mellan 40-45km/h om det skulle underlätta för dig...

Senaste foruminläggen

Rubrik
13
I dag 08:23
4
I går 14:32
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor