Start > Körkortsforum > Använda dragläget eller inte?

Använda dragläget eller inte?

Cl1994 2013-10-08 22:51 ! Citera #
Hade uppkörning idag och inspektören blev väldigt sur på mig då jag använde dragläget för att stanna på en korsning som lutade bakåt. Tydligen så kunde jag slira sönder kopplingen och fick inte göra så.
Borde jag bromsa och trampa i kopplingen istället då jag befinner mig vid en korsning med backe? för jag har för mig att om man använder dragläget så kan man komma iväg snabbare och förhindrar motor stopp.
Övningskör 2013-10-10 14:46 ! Citera #
Cl1994
Hade uppkörning idag och inspektören blev väldigt sur på mig då jag använde dragläget för att stanna på en korsning som lutade bakåt. Tydligen så kunde jag slira sönder kopplingen och fick inte göra så.
Borde jag bromsa och trampa i kopplingen istället då jag befinner mig vid en korsning med backe? för jag har för mig att om man använder dragläget så kan man komma iväg snabbare och förhindrar motor stopp.

Hm, det låter ju konstigt... Min körskolelärare säger att jag ska höja kopplingen (dragläge) för att starta (även när det inte lutar), det är väl liksom så man SKA göra? Eller är det inte så du menar att du gör?
inspektörn 2013-10-10 21:33 ! Citera #
Här gäller det att skilja på inlärning och färdighet!
Att hålla bilen still i ett motlut med dragläget är en inlärningsfas för att lära sig hantera bilen.
Inlärningsfasen skall sedan gå över i färdighetsfasen där du helt enkelt kör bilen!
Att stå still i motlut med hjälp av dragläget sliter bara på kopplingen!
Har man lärt sig rätt så skall man i färdighetsfasen, dvs när man är så skicklig att man skall köra upp, kunna trycka ner kopplingen och hålla bilen med hjälp av färdbromsen och sedan bara köra iväg när tillfälle bjuds!
Övningskör 2013-10-11 11:46 ! Citera #
inspektörn
Här gäller det att skilja på inlärning och färdighet!
Att hålla bilen still i ett motlut med dragläget är en inlärningsfas för att lära sig hantera bilen.
Inlärningsfasen skall sedan gå över i färdighetsfasen där du helt enkelt kör bilen!
Att stå still i motlut med hjälp av dragläget sliter bara på kopplingen!
Har man lärt sig rätt så skall man i färdighetsfasen, dvs när man är så skicklig att man skall köra upp, kunna trycka ner kopplingen och hålla bilen med hjälp av färdbromsen och sedan bara köra iväg när tillfälle bjuds!

Men först gör man väl det, om man nu ska vänta läge vid tex ett stopp ljus men sen är det väl okej att förberedda sig (dvs höja till dragläge) så man kommer iväg snabbt? min lärare säger så efter ett tag ”nu kan du börja förberedda kopplingen”, så man bara behöver släppa den och ge lite gas... inte leta efter dragläge först.
inspektörn 2013-10-11 16:55 ! Citera #
Du tänker fortfarande i inlärningsstadiet!
En bilförare i färdighetsstadiet tar ytterst sällan dragläget, utan kör bara när det är dags!
Jossan-88 2013-10-11 22:05 ! Citera #
inspektörn
Du tänker fortfarande i inlärningsstadiet!
En bilförare i färdighetsstadiet tar ytterst sällan dragläget, utan kör bara när det är dags!

Instämmer helt med dig inspektörn! :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
13
I dag 08:23
4
I går 14:32
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest