Start > Körkortsforum > Att rulla i friläge

Att rulla i friläge

Frally88 2013-10-08 15:37 ! Citera #
Tjabba tjena hallå allihopa... första inlägg och tänkte fråga om att lägga i friläge och rulla.
Jag övningskör just nu med min syster och min mor. Dom säger att i små backar och längre sträckor så kan jag lägga i friläge och te.x rulla fram till trafikljus/rondeller för då kan jag antingen bromsa om jag måste eller lätt lägga i rätt växel och köra vidare om det slår om till grönt eller är fritt i rondell.

Vad jag har hört genom att sitta här och på google senaste timmen är att dom flesta motorbromsar och växlar ner och har sig, så är det det som är korrekt? Om jag håller 50-70km/h och växla ner för att motorbromsa så mycket som möjligt?

EDIT: Tror jag la den här i fel tråd.. trodde jag var i ”övninskörning”. Går det att ta bord och lägga upp där eller flyttas den? :S
Tony 2013-10-08 21:39 ! Citera #
Om du närmar dig ett rött ljus och rullar i t.ex 50 , motorbromsa --> växla ner o låt bilen motorbromsa ner farten .. upprepa denna processen tills du närmat dig ljuset, förhoppningsvis har det blivit grönt ljus ;).
Varför ska du lägga i friläge vid små backar? Räcker med att du ligger på rätt växel o låter bilen rulla med backens rörelseenergi utan att ge gas.
Motorbromsning är en del av planering. Försök använda motorbromsning under situationer där det är lämpligt. Planera alltid din körning så kommer det att gå bra.
Jocke 2016-11-02 20:55 ! Citera #
Att rulla eller motorbromsa är 2 olika metoder att spara bränsle men och ingen är alltid bättre än den andra metoden. Vilken man använder beror på situationen. Som riktmärke kan man säga om man vill sänka farten så bör man använda motorbroms. Motorbromsar man så drar de flesta bilar ingen soppa vilket är bra. Samtidigt så nöter man ej på bromsbeläggen.
T.ex. om man kör 70km/h och bilen drar ca 0.5 liter/mil. Kommer man till en brant, lång backe så kan man bara släppa gasen och rulla med högsta växeln i. Är det lagom brant så ligger du kvar i 70 och förbrukningen går ner till 0 hela vägen ner. Lägger du i friläge så kommer bilen att rulla lättare och därmed öka farten. Låt oss säga att farten ökar till 90km/h innan backen planar ut. Förbrukningen i friläge vid 70 är ca 0.2, något lägre om det är diesel. Men tomgång drar lika mycket per tid vilket gör att förbrukningen sjunker när hastigheten ökar. Så vid 80 är man nere i ca 0.15 l/m och vid 90 kanske 0.12. Låt oss säga att snittförbrukningen med friläge blir ca 0.15 l/m. Detta är sämre än motorbromsningens 0 i förbrukning men när backen är slut så övergår förbrukningen till 0.5 för att bibehålla 70km/h medans vid friläge håller man då 90 km/h och kan fortsätta rulla med 0.12 l/m i förbrukning. Hastigheten kommer dock att sjunka ganska snabbt men man kanske kan rulla vidare 500m i alla fall innan man är nere i 70 igen och måste lägga i högsta växeln och fortsätta med 0.5 i förbrukning. Vilket som är mest effektivt beror på backens lutning och längd.

Det är nästan så att man behöver köra samma nedförsbacke 2 ggr och nollställa färddatorn och först testa med friläge och läsa av snittförbrukningen då man rullat färdigt och är nere i 70 igen. Sedan göra om samma test igen men då med växeln i och motorbromsa. Är backen för flack så kommer hastigheten att sjunka under 70. Det viktiga är att man är uppe i 70 igen på samma ställe som rulltesten kom ner i 70 efter backen. Avläs och jämför vad som är bättre just för den backen du alltid för till och från jobbet.

Man ska som sagt inte stirra sig blind på färddatorns nuvarande förbrukning vilket är noll vid motorbroms. Det är totala snittet som är viktigt. Till och med en hybridbil/ren elbil kan man vinna på att rulla utan att regenerera el till batteriet. I en backe får man ”gratis” rörelseenergi. Man har någon gång kör upp för backen vilket kostar energi men i alla fall. När man rullar ner så kanske hastigheten ökar. Omvandlar man denna rörelseenergi via regeneration till ström i batteriet i stället för att öka farten så har man kastat bort ca 70% av den energi som backen gav. Detta genom att rörelseenergin omvandlas till elektriskt energi och sedan till kemisk energi i batteriet och vid varje omvandling så uppstår förluster (värme) därav kan man ej räkna med att man kan spara mer än 30%. Ska dock sägas att regenerativ bromsning är en fantastisk uppfinning jämfört med vanliga bromsar som omvandlar rörelseenergi enbart till värme utan att lagra någonting till senare användning.

För de som ej tror på detta kan testa att gasa upp till valfri hastighet och sedan motorbromsa eller regenerera el ner till ca 20-30 km/h lägre hastighet och sedan gasa upp igen till den valda hastigheten. Gör 10 cykler. Ni kommer snabbt att se att snittförbrukningen är blir högre än vid jämn fart.

Motorbromsa kostar energi genom att motorn används till att komprimera luft. Ska bara användas när man medvetet vill sänka farten. Rulla på friläge är underskattat.

För säkerheten kan man tappa värdefull tid vid akutläge om man har växeln i friläge. Och se upp för att överskrida hastighetsbestämmelser ner för backar.
Gittan 2022-10-06 17:27 ! Citera #
Kan jag trampa ner kopplingen o ha växeln i friläge o rulla bakåt ut från min garageplats som är lite sluttande utan att förstöra lameller?
Gäst 2022-10-06 20:10 ! Citera #
Jadå

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
10
I dag 10:06
8
I dag 04:58
4
I dag 03:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov