Start > Körkortsforum > Högerregeln i T-korsningar

Högerregeln i T-korsningar

Sensibilitet 2013-09-10 13:58 ! Citera #
Så, jag fick denna fråga på repetitionen:
farm8.staticflickr.com/7281/9717752080_e1bf1b3413_o.jpg

Och nu undrar jag givetvis varför inte gul bil ska lämna mig företräde enligt högerregeln. Inga skyltar vittnar om huvudled, väjningsplikt eller dylikt. Alltså borde högerregeln gälla?

Jag antar att jag ska lämna företräde för båda bilarna i den här situationen. Men varför? Jag har letat runt i teoriböckerna, på nätet och på forum och hittar inte svaret för just den här situationen. Elevcentralen hänvisar följaktligen med texten: ”Läs i din lärobok om vad blockerings- och högerregeln innebär.” Jahapp. På vilket sätt blir blockeringsregeln applicerbart i den här situationen? Gäller det här enbart i en T-korsning? Gäller det endast vänstersväng i T-korsning? Hade det varit annorlunda om jag svängt vänster i en fyrvägskorsning där högerregeln gäller? Varför i så fall? Frågorna är många, svaren är få (än så länge.)

Hjälp efterlyses!
Jossan-88 2013-09-10 16:32 ! Citera #
Du har helt rätt, du ska lämna företräde åt den röda bilen, medans den gula ska släppa fram dig, och det är p.g.a som du är inne på att det är högerregeln som gäller i denna korsning. Pilarna från dom bägge bilarna ska nog bara visa i vilken färdriktning som dom färdas i.
Lemon 2013-09-10 17:20 ! Citera #
Hej!!

Det är var jag har lärt mig och hade samma problem med ett tag i början

Att inte alltid följa regler till punkt o pricka ( regeltänkande ) utan sunt förnuft.

Speciellt i det här fallet är det bra att släppa fram båda bilarna =)
Gäst 2013-09-10 17:21 ! Citera #
Eller rätta mig om jag ha fel!!
Sensibilitet 2013-09-11 11:37 ! Citera #
Det tillhör förvisso sunt förnuft att inte köra rakt ut i en korsning om jag ser att gul bil från vänster inte har för avsikt att stanna, men att det skulle röra sig om ett sådant scenario tycker inte jag framgår här. Endast att den ska köra rakt fram. Dessutom är svarsalternativens formuleringar föga hjälpsamma. Blå bil ”ska” lämna företräde för båda bilarna. Inte ”bör”. Helt i motstridighet till allt vad högerregeln innebär.

När jag letade runt efter det här scenariot på nätet så hittade jag denna bild:
farm4.staticflickr.com/3691/9720898425_fd2513334c_o.png
I den här identiska situationen ”ska” gul bild lämna företräde enligt den gamla hederliga högerregeln.
Och det är här paradoxen börjar.

Ska en anta att man ska tillämpa blockeringsregeln om man SER att gul bil inte tänker stanna, eller vad är poängen här? Vem får rätten på sin sida om krocken är framme - den gula bilen som inte tillämpade högerregeln eller den blå bilen som inte tillämpade blockeringsregeln?

Jag bugar och bockar för era snabba svar förresten!
Gäst 2016-01-04 00:05 ! Citera #
Bilderna är inte identiska. I ena fallet ska bilen på avtagsvägen svänga vänster, i det andra fallet ska den uppenbarligen svänga höger eftersom ingen blinkers syns.
Eftersom vänstersvängande bil måste väja för bilen till höger, måste den även väja för bilen till vänster då de passerar ungefär samtidigt. (Dvs. man får inte inte köra ut i halva korsningen och vänta in bil från höger eftersom man då blockerar bil från vänster)
På min tid hette det att om man tvingas stanna för att släppa fram en bil från höger så ska man samtidigt låta en bil från vänster passera.
Helt rimligt och inget konstigt.
Gäst 2016-01-04 09:49 ! Citera #
Är det inte så att man ska släppa fram båda bilarna enligt svängningsregeln? Den bilen som ska svänga, kommer ju korsa den gula bilens väg, och köra ut på bilen från högers väg.

Så då borde det ju vara så att bilen ska lämna företräde enligt svängningsregeln?
Gäst 2016-01-04 11:38 ! Citera #
Gäst 2016-01-04
Är det inte så att man ska släppa fram båda bilarna enligt svängningsregeln? Den bilen som ska svänga, kommer ju korsa den gula bilens väg, och köra ut på bilen från högers väg.

Så då borde det ju vara så att bilen ska lämna företräde enligt svängningsregeln?
Nej, svängningsregeln säger att du ska lämna företräde för mötande trafik om du svänger vänster.

Observera att det inte finns någon ”svängningsregel” eller ”högerregel” i trafikförordningen, utan så fort två fordons kurser skär varandra så har man väjningsplikt mot det fordon som närmar sig från höger.

I övrigt är lagens andemening rätt enkel: Har du stannat för att lämna en bil företräde, så ska du även släppa fram en annan bil som passerar samtidgt, även om den egentligen har väjningsplikt mot dig. Allt för att det ska gå smidigt.
Gäst 2016-09-15 13:15 ! Citera #
Hur man än vrider och vänder på det så är det idioti att behöva använda högerregeln i en t-korsning. Naturligtvis ska man lämna företräde när man svänger ut på en annan väg, Punkt. Gör om och gör rätt ni som har ansvar.
Gäst 2016-09-20 15:00 ! Citera #
Okej, så här tror jag är ett exempel där ni har missat lite grundkunskap (ytinlärning alltså)

Börja från början nu: Vad innebär företräde? JO att man får åka innan en annan bil. Att stanna för att en bil ska kunna passera är alltså att ge företräde, right?

I den här situationen så är du skyldig att stanna och släppa fram röd bil, och då kommer du också samtidigt stanna och släppa fram gul bil. Alltså har du gett båda bilarna företräde

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 14:36
2
I dag 10:55
5
I dag 09:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo