Start > Körkortsforum > Förarprovet, misslyckades (Väx…

Förarprovet, misslyckades (Växjö)!

Karpasz 2013-09-02 17:59 ! Citera #
För par dagar sedan hade jag förarprovet i Växjö - har hört att Växjö ska vara ”svårt”, fastän statistiken säger att det är ungefär som på övriga orter.
Nåväl. Jag var väl förberedd, lugn och toppad. Det var förmiddag, rätt mycket trafik på vägarna (framförallt inne i centrum), dessutom flera cyklister och fotgängare som kastade sig hejvilt - vilket en hade i åtanke med tanke på Växjö = univ.stad = mycket cyklister utan kunskap om trafiksäkerhet/regler. Fixade detta hur bra som helst - det som trafikinspektören ansåg vara tillräckligt under hyfsad nivå för godkänt, var att jag vid två tillfällen höll 45 respektive 46km/h istället för 40km/h, hen sa att det kan ha funnits skäl till viss högre fart pga underlätta trafikflödet. Sedan gällde det även att jag såg fel angående en anvisning till Väg 23 rikt. Malmö, trafikskyltarna visade vänster (vid en stor backe, dålig skyltat), vilket jag följde, kom på sedan att vänstersvängen var en omväg, vilket hen tyckte kunde fixas med en runda runt kvarteret. Nåväl, ut igen på vägen - hen sa ”kör tillbaka”, vilket jag uppfattade som Väg 23 rikt.Malmö-tillbaka till Trafikverket - tydligen skulle jag fortsätta Väg 23 tills hen sa annat.

Detta kuggades jag på - frågade ingående vad en kuggade på, fick ovan beskrivning som svar. Jag förstår inte varför jag misslyckades. Det går ju inte att överklaga bedömningen av provet så vitt jag vet?
Brukar sällan bli arg, men när en blir kuggad på sådana här saker, så blir en arg. Hade jag missat högerregel, stopp-plikt, manövrerat galet, kört på något, kört 50km/h i tvåans växel eller varit full hade jag väl fattat. Men det här? 1200kr rakt ned i sjön.Och nu måste en stressa för att få in ett nytt förarprov inom de veckorna en har kvar (klarade teoriprovet).
Jaegarn 2013-09-03 14:15 ! Citera #
vilket en hade i åtanke med tanke på Växjö = univ.stad = mycket cyklister utan kunskap om trafiksäkerhet/regler.


Studenterna vet mycket väl om reglerna, men du måste förstå att folk bryr sig mindre i såna städer. Folk cyklar lite hur de vill och billister väjer inte alltid då de ska.
Och nej man kan inte överklaga, tänk hur det skulle se ut?

Skaffa en bättre attityd och försök igen så ska det nog gå bättre för dig ska du se!
Svin 2013-09-05 21:46 ! Citera #
Could you please draw a route you made?
https://www.google.com/mapmaker

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I går 22:34
1
I går 20:30
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov