Cykel i rondell
Hej!
När en bil ska köra in i en rondell så måste den ju lämna företräde till de som redan är i rondellen. Hur fungerar det med cykelöverfart över infarten till rondellen? Ska bilen lämna företräde till korsande cyklister?
Tack!
Om de är en cykelöverfart i en rondell har cyklarna företräde. Om de däremot är ett vanligt övergångsställe har du företräde mot cyklar.
Om du svänger och ska korsa en cykelöverfast ska du vänta på cyklarna, tex du svänger in på en väg där det är överfart som du kör över.
Om de är cyklarna som kör över vägen på en cykelöverfast som inte sitter ihop med cirkulationsplats har du företräde. När de är cykelöverfart när du ska köra in i rondellen har cyklarna också företräde. Du ska ju svänga.
Naturligtvis bör du alltid visa hänsyn och försiktighet emot de svagare i trafiken ... även om du har företräde.
Jag tycker det är så krångligt att veta vart man ska visa företräde för cyklarna och tvärtom.. Hur känner man igen en cykelfart egentligen? Jag har lärt mig några olika cykelöverfarter i min stad men dom kanske ser olika ut på olika platser. Men övergångsställen så ska dom leda cyklarna för att få företräde eller?
Jag tycker det är jättesvårt med cyklister! De syns inte alltid och bara kör rakt ut framför bilen, de ska egentligen stanna och leda cykeln och det inte är ett cykelövergångställe med en upphöjnad. Men det är så mycket att tänka på så man tappar bort allt. Jag har iallafall börjat tänka mer på hur jag cyklar i trafiken sen jag började övningsköra...
Ta alltid det säkra före det osäkra låt cyklisten få företräde så att du inte kör på denne av misstag- något som skulle bli en dyrköpt erfarenhet- med personskador och förlorat körkort
Enkelt, samma som för övriga trafikanter. Lämna företräde för de i rondellen.
Senaste foruminläggen
Rubrik