Vänstersväng från landsväg med bilar bakom
Hej!
Idag hörde jag något som jag inte sett någonstans:
Tänk dig att du kör på en huvudled och har bilar bakom dig (och eventuellt mötande bilar). Det kommer en fyrvägskorsning där de två ”nya” vägarna har väjningsplikt och du vill svänga vänster (bara ett körfält på din sida).
Jag skulle då sakta in, ställa mig nära mitten och sedan svänga när vägen är fri från trafik. Men tydligen vill ”de” (transportstyrelsen eller vilka de nu är) att man ska svänga höger för att sedan köra tvärs över gatan så att man slipper vänstersväng.
Aldrig sett eller hört något om det tidigare... Varför inte bara svänga vanligt?
Du råkar inte prata om den så kallade ”spanska svängen”
Eller menar du att man ska svänga höger, leta efter en lämplig plats att vända för att sedan bara korsa vägen?
Ja det är sant, man bör svänga höger för att sedan vända och kunna korsa vägen enklare utan att uppehålla trafiken. Men på en huvudled så känns det någorlunda långsökt att behöva göra detta, förutom om det är rusningstrafik och du har många mötande och många bilar bakom. Då är det nog bäst att göra det, men varje situation är annorlunda och det är du själv som måste veta hur du ska agera. Så att vi säger här hur du ska göra fungerar tyvärr inte.
Å andra sidan så bör man också göra detta(svänga höger) när man kör på landsväg pga: det är ganska dåligt sikt framåt om du har flera bilar bakom dig, det är tillåtet att köra om på landsväg, finns många vägar som korsar och de kanske inte syns så bra dessutom är hastigheten oftast 70km/h. Så det är livsfarligt med vänstersväng på landsväg.
Jag håller med driv3r.. Jag fick lära mig att om det är fler än 2 bilar bakom mig när jag kör på landsväg så skulle jag kunna använda mig av avtömmnings metoden. Det vill säga stanna till på en busshållsplats för att släppa fram dom som ligger bakom mig, eller att först svänga höger för att sedan vända och korsa vägen rakt fram.. Dom båda metoderna är mycket trafiksäkrare än att chansa på att göra en normal vänstersväng och hoppas att dom båda bilarna bakom har sätt dig och vet vad du vill göra, vilket inte alls är säkert att dom har gjort. Och då är en olycka inte långt ifrån.. Så ta de säkra före det osäkra!
Rent generellt så krockar man lika hårt om det bara e en bil bakom. Vist risken ökar med flera fordon bakom men man har ju skyldighet att kunna stanna fordonet vilket inte sker under en omkörning. Så vad är bäst? Ligg alltid till höger innan o släpp fram fordon bakifrån tycker jag.
Gör en bedömning av det aktuella läget!
Sen jag tog körkort 1981 har jag aldrig gjort en avtömning vid sväng från landsväg!
Jag har åkt vidare och vänt några gånger, men aldrig stannat innan!
Varför?
Jo, om man har koll på den övriga trafiken och är tydlig med sina avsikter så är det inga problem att svänga!
Minsta lilla man slarvar kan det bli farligt, men så är det med all bilkörning!
Mitt råd är: Kör bilen!
Hej
När man kör på motortrafikled där är hastigheten 90 km/t och man ska svänga vänster sväng.
Hur ska man göra, vilken rätt växsel ska man ha hur ska man göra föra att klara, om dett inte finns bilar bakom dig.
Men om det finns bilar hur ska man då göra. Jag uppskattar eran hjälp om ni kan svar på min fråga plz.....
Om det inte finns bildar bakom dig kan du göra en säker sväng direkt, växel 2-3 beroende på din hastighet,
om det finns trafik bakom dig ska du undvika att göra en vänstersväng på landsvägar, och köra längre fram sedan hitta en plats där du anser att det inte finns tratik sedan köra tillbaks och göra din sväng säker.
Senaste foruminläggen
Rubrik